Železničář / Téma / Téma - všechny zprávy
Téma - všechny zprávy
Fotogalerie: Pantograf byl nesmrtelný dříč
3.2.2017 - Staly se neodmyslitelnou součástí příměstské dopravy v okolí Prahy, kde pomohly vyřešit akutní nedostatek elektrických jednotek. Byť legendární pantografy nevynikaly zrovna vysokou spolehlivostí, potvrdily správnost myšlenky a směr, kterým se má rychlá příměstská doprava ubírat. To jednoznačně dokázal fakt, že i když byla jejich životnost plánována na 15 let, poslední dosluhující kusy brázdí koleje v okolí metropole dodnes.
Fotogalerie: Spolehlivé Kredence sloužily přes půl století
2.12.2016 - Snad každá železniční správa v historii provozovala vozidlo, které se díky designu či provozní spolehlivosti stalo skutečnou legendou na kolejích. Zmínit můžeme například známé německé motorové jednotky řady VT 18.16, pozdější řady 175, které u nás dlouhá léta zajišťovaly mezinárodní spoj Vindobona. U nás můžeme za vozy s přívlastkem legendární označit poválečné motorové vozy M 262.0 (později označené řadami 830 a 831), které nejenže jezdily na většině tehdejších neelektrifikovaných tratí, ale vydržely v provozu neuvěřitelných šedesát let.
Zrod cyklostezek aneb druhý život železnice
11.11.2016 - Co se zrušenými tratěmi? Jednou z možností je vybudování cyklostezky, v Česku již vcelku obvyklá praxe. Výrazný a veskrze malebný krajinotvorný prvek nadále plní účel dopravní cesty a může přispět i k rozvoji turistiky a cestovního ruchu. A v neposlední řadě je pozemek alespoň zakonzervován pro případné obnovení železnice. Drážní budovy pak mohou nově sloužit coby ubytovny či půjčovny kol. Jak celý proces zprovoznění stezky vypadá?
Stejnosměrný či střídavý? Dvojvládí na tratích skončí
25.10.2016 - Čeká nás to v budoucnu také. O změně napájecí soustavy ze stejnosměrné na střídavou se u nás mluví stále častěji. Touto cestou se už například vydalo sousední Slovensko. A i v jiných evropských státech se jasně ukázalo, že pro potřeby neustále se rozvíjející železniční sítě a rostoucí výkony je daleko vhodnější právě střídavé napájení.
Malé Bobiny: skvělé pomocnice na Lipně
27.9.2016 - Když se koncem 40. let rozběhly práce na přípravě stavby lipenské přehrady, bylo nutné řešit i další otázky spojené s jejím vznikem. Vymyslet se musel způsob návozu stavebního materiálu pro budování přehradní hráze, která 45 kilometrů dlouhé vodní dílo zakončuje. Úloha připadla na tehdy významně preferovanou železnici, a tak už v roce 1948 vznikla objednávka na čtyři elektrické lokomotivy původní řady E 422.0 – později označené číslicí 100, jimž železničáři přezdívají Kapesní nebo také Malé Bobiny.