Železničář / Téma / Téma - všechny zprávy
Téma - všechny zprávy
Prototypy Šestikoláků: výročí zrodu elektrických siláků
26.11.2018 - Prvními lokomotivami, které začaly po spuštění elektrického provozu v 50. letech v bývalém Československu dopravovat osobní i nákladní vlaky, byly škodovácké stroje označené původní řadou E 499.0. Stroje o trvalém výkonu 2 032 kW sice vykazovaly vynikající trakční vlastnosti, avšak zejména v náročnějších úsecích na Moravě a Slovensku bylo nutné využívat k dopravě těžších vlaků přípřeží a postrků. Řešením k efektivnějšímu provozu proto měly být výkonnější lokomotivy. Proto před šedesáti lety vznikly první dva šestinápravové prototypy, lidově zvané jako Šestikoláky.
Německý vrstevník domácích Brejlovců slaví půl století
13.11.2018 - Stejně jako naši Brejlovci slaví v letošním roce 50. narozeniny německá řada 218. Patří do velké rodiny lokomotiv označovaných jako V 160, pod kterou se skrývá celá vývojová série velkých traťových strojů v mnoha modifikacích. V její historii bychom našli mnoho paralel s vývojem Bardotek a Brejlovců. I když v provozu zůstává ještě přibližně stovka kusů, stává se tato řada ohroženým druhem.
Nelehká cesta elektrifikace v NDR
19.10.2018 - Německo patřilo k průkopníkům elektrifikace železnic, přesto po 2. světové válce prošel elektrický provoz v bývalé NDR hodně divokým vývojem plným zvratů. V polovině 50. let 20. století stáli tamní železničáři navzdory mnohaleté tradici prakticky v bodě nula. Negativně se na tom podepsaly i válečné reparace.
Banány: elegantní krásky v čelech rychlíků
10.10.2018 - Pořízeny byly především jako náhrada za výkonově už nedostačující Bobiny řady 140 (E 499.0), respektive za následnou řadu 141 (E 499.1) a také pro tažení těžkých rychlíků mezi Prahou, Ostravskem, Žilinou a východním Slovenskem. Tehdejší Československé dráhy se v roce 1978 rozhodly zakoupit celkem sedmadvacet stejnosměrných elektrických strojů původní řady E 499.2. Lokomotivy, později přečíslované řadou 150, byly vlastně stejnosměrnou verzí dvousystémových strojů řady 350 z poloviny sedmdesátých let.
Itálie: Opomíjená vysokorychlostní velmoc
7.9.2018 - Když se u nás mluví o vysokorychlostní dopravě, pak se nejčastěji zmiňuje sousední Německo, Francie proslavená rychlovlaky TGV nebo Španělsko, které za evropské peníze vybudovalo nejrozsáhlejší vysokorychlostní síť v Evropě. Neprávem se ale úplně zapomíná na Itálii, evropskou kolébku vysokorychlostní železnice. Právě tam začala výstavba první moderní vysokorychlostní tratě na našem kontinentu a dodnes může italská železnice nabídnout bohatou inspiraci.