Železničář / Rozhovor / Zdeněk Studnička: Poradíme si s opravami téměř všech motorových vozů
Zdeněk Studnička: Poradíme si s opravami téměř všech motorových vozů
9.10.2019 – autor: MARTIN HARÁK
Novým ředitelem veselského Provozního střediska oprav (PSO) dceřiné společnosti Českých drah DPOV se letos stal Zdeněk Studnička, který vede bezmála stopadesátičlenný kolektiv dělníků a techniků. Ti zabezpečují opravy a údržbu celé řady vozidel národního dopravce. Ve Veselí nad Moravou působí specialisté na vyvazovací opravy motorových vozů, motorových jednotek a opravy vznětových motorů.
Můžete představit veselské Provozní středisko oprav, které je v pořadí druhým závodem DPOV na Moravě?
Vzniku veselského střediska oprav předcházela organizační změna dřívější Provozní jednotky Veselí nad Moravou, spadající pod Depo kolejových vozidel Českých drah ve Valašském Meziříčí. V červenci roku 2004 byla velká část opravárenských kapacit začleněna do nově vzniklých Dílen pro opravy vozidel Přerov, což se dotklo i výkonné jednotky ve Veselí nad Moravou, která navázala na zkušenosti s údržbou motorové trakce. Zejména šlo o soustředěné opravy motorových vozů řady 810, které se u nás prováděly prakticky od počátku jejich provozu. Během následujících let se rozšířilo portfolio i opravárenské prostory. Konkrétně jsme zrušili přístřešek na opravy nákladních vozů a postavili moderní halu, nejprve o délce šedesát, později devadesát metrů. Naposledy jsme přistavěli další, stodvacetimetrovou kolej pro potřeby oprav motorových jednotek. V rozšiřování prostor budeme pokračovat i v dalších letech. Od března loňského roku jsme navíc převzali od mateřské firmy České dráhy její veselskou Provozní jednotku, čímž se nám podařilo navýšit kapacitu opravárenských prostor a rozsah naší činnosti. V současné době máme k dispozici dvaadvacet opravárenských kanálů v původní půlkruhové rotundě a ve zmíněné nově postavené opravárenské hale disponujeme dvěma kanály o délce osmdesát metrů, a navíc jedním, jenž dosahuje délky dokonce sto deset metrů. S opravárenskými prostory jde ruku v ruce personální obsazení všech potřebných pracovních pozic, a tak v současnosti zaměstnáváme přes dvacet techniků a takřka sto třicet dílenských pracovníků. U dílenských profesí převažují mechanici, elektromechanici, svářeči, dále pak lakýrníci, defektoskopaři a také soustružníci.
Když už jsme u vašeho pracovního týmu, jak se vyrovnáváte s případným nedostatkem kvalifikovaných pracovních sil? Máte například nějaké smlouvy s odbornými učilišti či školami?
V minulém roce jsme se potýkali s problémem obsazování klíčových dílenských pozic zejména na pozice elektromechanik, svářeč a lakýrník. Díky personální strategii – například náborovým příspěvkům nebo inzerci – se dařilo tyto klíčové pozice obsadit. Letos je situace o poznání lepší, daří se nám obsazovat všechny potřebné pozice. Značný vliv na zlepšení stavu má i počet pracovních míst v našem regionu. Lidé často nemají práci a my jim nabízíme jistoty, které jinde nenajdou. Co se týká spolupráce se školami, oslovili jsme řadu středních odborných učilišť a odborných škol, které se zabývají výukou oborů blízkých opravárenskému řemeslu, a nabídli jim součinnost. Některé školy zareagovaly pozitivně, jejich žáci absolvovali smluvenou praxi, ale bohužel zájem o práci po ukončení studia projevili během dvou let pouze dva absolventi…
V poslední době je veselské středisko nejvíce známé vyvazovacími opravami moderních motorových jednotek řady 844, které jsou cestujícím známé spíše jako RegioShark. Opravujete i jiná vozidla?
Vyvazovací opravy motorových vozů a jednotek jsou nosnou a stěžejní činností našeho Provozního střediska. Tento druh oprav provádíme u motorových vozů řad 842 a 843, řídicích a vložených vozů 943 (80-29) a 043 (29-29), a také motorových jednotek řad 814 a 814.2, známé spíše jako RegioNovy. Od roku 2016 se navíc zabýváme kompletně i RegioSharky řady 844 od polského výrobce PESA Bydgoszcz. Dříve jsme prováděli vyvazovací opravy i na přípojných vozech řad 010, 012 a 042, ale to je již minulostí. Významnou zakázkou byly původem slovenské vozy řady 810 od společnosti ZSSK. Ty jsme rozsáhle modernizovali pro dopravce GW Train Regio. Zaměříme-li se na konkrétní vozidla, tak nejvíce vyvazovacích oprav provádíme od roku 2009 u RegioNov obou zmiňovaných řad. V roce 2014 se už první RegioNovy s najetými kilometry začaly vracet do druhé vyvazovačky se širším rozsahem oprav a úprav. Jen letos máme v plánu u těchto jednotek provést celkem dvacet vyvazovacích oprav.
Ruku v ruce s vyvazovacími opravami jde i provozní údržba hnacích vozidel. Na co se ve Veselí nad Moravou specializujete?
Jak už jsem zmínil v úvodu našeho rozhovoru, po převedení provozní údržby z brněnského Depa kolejových vozidel do veselského Provozního střediska oprav se naše činnost rozšířila. Pro Oblastní centrum údržby Východ Českých drah provádíme veškerou základní provozní údržbu u motorových vozů řad 809 a 810, či již zmiňovaných dvou a tříčlánkových RegioNov, ale i dieselových lokomotiv 714, 742 a 799. Údržbu uskutečňujeme v rozsahu provozního ošetření, malých periodických prohlídek a neplánovaných oprav. Další naší činností je provozní údržba a neplánované opravy pro dceřinou společnost ČD Cargo a v neposlední řadě i pro Centrum historických vozidel, kde umíme opravit řadu historických exponátů. Za všechny zmíním třeba prototypový stroj T478.1002, který je patrně většině čtenářů známý pod přezdívkou Bardotka. Naše pracoviště „motorová dílna“ se současně specializuje na opravy vznětových motorů značek TEDOM, dříve známé jako LIAZ. Všechny motory, které procházejí generální opravou, záběhem a odzkoušením na specializovaném pracovišti, jdou ruku v ruce s vyvazovacími opravami, jejichž jsou nedílnou součástí. Ještě bych rád zmínil provádění oprav točivých strojů, tedy trakčních motorů a alternátorů pro motorové vozy řady 843, které byly vyrobeny v druhé polovině devadesátých let.
Předpokládám, že váš závod provádí i modernizace na různých vozidlech. Můžete říci, o které řady vozidel jde a co na nich konkrétně provádíte?
Začal bych modernizacemi malých motorových vozů řady 810, kterými se zabýváme od roku 2011. Do dnešního dne bylo revitalizováno šedesát osm vozidel. Obměnou prochází především vznětový motor, ale i okna, která se mění z původních nevyhovujících odklápěcích na polospouštěcí. Vyměňujeme nejen sedačky v interiérech s případnou větší roztečí sedáků, ale také obložení interiéru či celé prostory toalet. V závěru prací pak přelakujeme vozy do požadovaného barevného řešení podle přání objednatele. Začátkem letošního roku jsme například obdrželi požadavek od Moravskoslezského kraje na modernizaci devatenácti osmsetdesítek ve výrazně širším rozsahu, než je běžné. Konkrétně se jedná o dosazení klimatizací jak pro oddíl cestujících, tak i stanoviště strojvedoucího. Součástí této modernizace by mělo být dosazení i celé řady bezpečnostních prvků či wi-fi síť. Tímto projektem se velmi intenzivně zabýváme a již vyvíjíme dva prototypy. Tato vozidla by měla mít přiděleno i nové řadové označení 811. Obdrželi jsme i požadavky od mateřské společnosti České dráhy pro další kraje, které se týkají například modernizací jednotek řad 814 a 814.2. Kraje požadují dosazení wi-fi sítě, zásuvek 230 V a USB portů či nový informační systém a GPS/GSM modul. Také na těchto projektech intenzivně pracujeme.
Zabýváte se i nějakými zcela neobvyklými činnosti mimo standardní opravy a údržbu?
V říjnu minulého roku jsme obnovili rozsáhlé opravy montážních vozidel pro trakční vedení MVTV 2 pro Správu železniční dopravní cesty. Tato vozidla jsou k nám do oprav pravidelně přistavována i během letošního roku. Rozsah práce spočívá mimo jiné v remotorizaci, opravy montážní plošiny, repasi trakčního sběrače, dosazení LED osvětlení, modernizaci dílenského prostoru a provedení požadovaného laku.
Co máte v plánu na příští rok?
V příštím roce nás čekají dva velké projekty – konkrétně zahájení vyvazovacích oprav na motorových vozech řady 841 RegioSpider a současně plánovaná montáž systému ETCS jak do zmíněných RegioSpiderů, tak i motorových jednotek RegioShark řady 844. Na obou plánovaných projektech už začaly přípravné práce.
ZDENĚK STUDNIČKA
V roce 1994 absolvoval Střední odbornou školu ve Strážnici a o rok později Střední odborné učiliště automobilní v Kyjově. Roku 2005 začal studovat na Dopravní fakultě Jana Pernera v Pardubicích, obor Dopravní prostředky. Po ukončení studia nastoupil do jedné z privátních logistických společnosti, kde působil jako vedoucí dopravy. V květnu roku 2011 změnil zaměstnání a přestoupil k Českým drahám do bývalého Depa kolejových vozidel Brno na pozici strojvedoucí. Od března roku 2013 začal působit ve společnosti DPOV jako systémový specialista a od 1. ledna 2019 pracuje jako ředitel Provozního střediska oprav DPOV ve Veselí nad Moravou.
Další články této rubriky
Martin Kupka: Vysokorychlostní železnice je impulsem pro hospodářství
20.11.2024 - Železnice hraje v naší dopravní infrastruktuře podle ministra dopravy Martina Kupky zásadní roli a je důležité, aby nabídla rychlá spojení moderními a pohodlnými vlaky. Co je třeba udělat, aby přilákala další zákazníky? Je… »
Jakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratí
23.10.2024 - Než v České republice poprvé přestavíme výhybku na vysokorychlostní trať, uplyne ještě mnoho času. Jejich příprava je však podobně důležitá jako samotná výstavba, v jistých ohledech snad ještě složitější. A zatímco se… »
Petr Šťáhlavský: Před kameru jsem se dostal z minuty na minutu
24.9.2024 - Nechybělo mnoho a tvář Petra Šťáhlavského jsme mohli potkávat za přepážkou některé z tuzemských bank. Díky náhodě však nakonec přece jen zakotvil u železnice, a tak můžeme v následujících řádcích prostřednictvím… »