Železničář / Rozhovor / Wojciech Dinges: Jsme připraveni na další spolupráci s ČD
Wojciech Dinges: Jsme připraveni na další spolupráci s ČD
29.8.2018 – autor: MARTIN HARÁK
Společnost Koleje Śląskie (Slezské železnice) patří k významným hráčům v regionální železniční dopravě v Polsku. Zabezpečuje většinu výkonů v jedné z největších městských aglomerací, která se nazývá buď Horní Slezsko, nebo Katovicko. Jde o několik desítek měst propojených propracovaným systémem veřejné dopravy. Přinášíme rozhovor s předsedou představenstva Slezských železnic Wojciechem Dingesem, jenž přiblížil fungování železnice v této nejprůmyslovější části našich severních sousedů.
Mohl byste v krátkosti představit společnost Koleje Śląskie, která je poměrně mladým hráčem na trhu regionální železniční dopravy v sousedním Polsku?
Koleje Śląskie jsou společností ve vlastnictví krajské samosprávy a poskytují svoje služby od roku 2011. V současnosti zajišťujeme regionální železniční dopravu na dvanácti vlakových linkách, z nichž se většina nachází na území Slezského vojvodství (obdoba našeho kraje – pozn. redakce), ale zajíždíme rovněž na území Malopolského vojvodství – konkrétně do Osvětimi a Zakopaného, a také do českého Bohumína. Ročně přepravíme téměř 16 milionů cestujících, což nás podle statistik polského drážního úřadu řadí na šesté místo v zemi podle počtu přepravených osob a na páté místo v rozsahu provozních výkonů. Musím zdůraznit, že na území Polska vyvíjí svou činnost několik osobních železničních dopravců, jejichž vlastníky jsou jednotlivé krajské samosprávy. Tyto společnosti zajišťují regionální dopravu hlavně na jejich územích.
Společnost zajišťuje většinu výkonů v regionální železniční dopravě na území Horního Slezska, jež zahrnuje desítky měst a obcí. Jak si vede vaše firma na tak rozsáhlém území? Existuje nějaký model integrované dopravy s tramvajemi a autobusy, tvořící nedílnou součást veřejné dopravy na Katovicku?
Zajištění veřejné dopravy ve Slezském vojvodství je opravdu velkou výzvou s ohledem na specifika tohoto regionu. Máme tady nejhustší železniční síť. Přestože jsou Katovice metropolí regionu, nelze říci, že se jedná o jediné velké středisko, do nějž cestující přijíždějí ze sousedních obcí. Proto se nejedná o čistě hvězdicovité uspořádání železniční sítě, jako je tomu třeba v případě Varšavy. Každodenní cestování do práce nebo do škol se u nás soustřeďuje do několika různých měst – nejen do Katovic, ale rovněž do Gliwic, Sosnowce, Rybniku, Częstochowy nebo Bielska-Białej. K tomu je nutno ještě přičíst turistický ruch – jižním směrem jezdíme do rekreačních středisek Wisła, Ustroń, Żywiec nebo také Cieszyna a směrem na sever do Jury Krakowsko-Częstochowské, respektive do samotné Częstochowy, která je nejdůležitějším poutním místem v Polsku. Proces integrace železniční dopravy s ostatní veřejnou dopravou ještě není dokončen, ale pracujeme na tom. Již dnes ale nabízíme například naše měsíční jízdenky platné nejen ve vlacích KS, ale i v městské hromadné dopravě na území katovické aglomerace. Před časem jsme rovněž zavedli EKO jízdenku s platností od 6 do 24 hodin, která umožňuje cestování ve zmiňovaném metropolitním území vlaky, autobusy, tramvajemi a trolejbusy.
Před nástupem vaší firmy na tratě v Horním Slezsku byla úroveň tamní regionální železniční dopravy poměrně špatná. Z vlastní zkušenosti vím, že neexistovala intervalová doprava, vlaky na sebe nenavazovaly a jezdily hodně zpožděné. Jak se vám povedlo s tak obrovskými problémy pohnout z místa?
Na začátku 21. století si řada lidí pořídila automobily a na území vojvodství bylo opraveno či postaveno mnoho kvalitních silnic. Naproti tomu investice do železnice byly dost omezené, což způsobilo odliv cestujících. Založení naší firmy bylo impulsem pro rozvoj nabídek pro širokou veřejnost. Neobešlo se vše bez počátečních těžkostí, ale jsem toho názoru, že současná přepravní nabídka našich spojů je velmi slušná. Jízdní řády a spoje vytváříme pohledem nejen cestujícího dojíždějícího denně za prací, ale i víkendového turisty, a to včetně přestupních vazeb. Snažíme se také každoročně optimalizovat náklady a postupně navyšovat rozsah provozních výkonů.
Nedílnou součástí moderní dopravy jsou i vozidla. Dnes jsou cestující zvyklí na klimatizaci, wi-fi či pohodlné sedačky. Jak se vám daří tento standard naplňovat? Při této příležitosti připomeňme, že počáteční podmínky existence společnosti KS byly velmi tvrdé...
Z tohoto pohledu Slezské železnice opravdu neměly lehký začátek. Startovaly téměř od nuly, v důsledku čehož vznikla obrovská různorodost nasazovaných vozidel, s níž se potýkáme částečně dodnes. Naštěstí se v krátké době začala kupovat nová vozidla, část z nich i díky evropským dotacím. V současné době probíhají dodávky devatenácti moderních nízkopodlažních elektrických jednotek typu PESA Elf II, které značně zvýší standard cestování. Jednou z podmínek této zakázky byl požadavek, aby dvoj, troj a čtyřdílné vlaky mohly být nasazovány ve společných soupravách v násobném řízení. Tímto se mohly zvýšit naše možnosti lepšího využívání vozidel – ve špičkách se tak mohou na danou trať nasadit soupravy sestavené z více jednotek a po jejich dojezdu do cílové stanice jednotky rozpojit a samostatně nasadit na jiné traťové úseky.
Pravděpodobně se blíží i konec kariéry přestárlých jednotek řady EN 57, které ještě dnes vaše společnost nasazuje do provozu. Máte nějaký plán jejich stahování a náhrady moderními vozidly?
Plán nejen existuje, ale je už delší dobu v realizaci. Postupně odstupujeme od pronájmu jednotek EN 57 od společnosti Polregio tak, jak jsou uskutečňovány dodávky zmiňovaných nových jednotek. Momentálně ještě čekáme na dodání devíti čtyřvozových jednotek a uvažujeme o dodatečném objednání ještě dalších vlaků. Po skončení těchto dodávek už budou jednotky EN57 v naší flotile vidět pouze velmi zřídka – pokud nám nějaké zůstanou, tak jedině jako železná záloha.
Jaké máte společné plány v rozšiřování partnerské spolupráce se společností České dráhy? Připomeňme, že nově zajíždíte od počátku června novými jednotkami Elf II až do Bohumína. Jeden z těchto vlaků jste prezentovali i na letošním veletrhu Czech Raildays v Ostravě...
Schválení nových vozidel pro vjezd na českou stranu bylo pro nás velmi důležité především z pohledu vylepšení image naší společnosti. Dosud totiž mohly na české území vjíždět pouze staré jednotky řady EN 57, které doopravdy nesplňují současné standardy cestování. Tyto nereprezentativní vlaky mohly navíc vytvářet mylné představy o úrovni železniční dopravy ve Slezském vojvodství, která je dnes úplně na jiné úrovni, než tomu bylo ještě před pár lety. Proto mám velkou radost z toho, že tento nepříjemný stav je už za námi. Pokud se jedná o spolupráci s Českými drahami, je velmi pozitivně hodnocena našimi cestujícími – především pokud se týká nabídky, která jim umožňuje cestování na jízdenku Slezských železnic po celém území Moravskoslezského kraje a naopak. Velmi rádi budeme i nadále propagovat tyto možnosti cestování a jsme současně připraveni na další formy vzájemné spolupráce.
WOJCIECH DINGES
Předsedou představenstva společnosti Koleje Śląskie (Slezské železnice) se stal v roce 2015, ale s dopravou je spojen již od roku 1993. Praxi a znalosti získával ve firmách Bombardier Transportation ZWUS Polska nebo CTL Rail a House of Solutions International. Navíc realizoval některé speciální projekty pro řadu jiných firem a nyní občas přednáší na téma řízení projektů. Wojciech Dinges je absolventem jak Slezské polytechniky (obor elektronika) v Gliwicích, tak Vysoké školy obchodní ve Varšavě (obor řízení podniku v podmínkách Evropské unie). S vyznamenáním absolvoval Coventry University (Executive MBA in International Business) ve Velké Británii.
Další články této rubriky
Martin Kupka: Vysokorychlostní železnice je impulsem pro hospodářství
20.11.2024 - Železnice hraje v naší dopravní infrastruktuře podle ministra dopravy Martina Kupky zásadní roli a je důležité, aby nabídla rychlá spojení moderními a pohodlnými vlaky. Co je třeba udělat, aby přilákala další zákazníky? Je… »
Jakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratí
23.10.2024 - Než v České republice poprvé přestavíme výhybku na vysokorychlostní trať, uplyne ještě mnoho času. Jejich příprava je však podobně důležitá jako samotná výstavba, v jistých ohledech snad ještě složitější. A zatímco se… »
Petr Šťáhlavský: Před kameru jsem se dostal z minuty na minutu
24.9.2024 - Nechybělo mnoho a tvář Petra Šťáhlavského jsme mohli potkávat za přepážkou některé z tuzemských bank. Díky náhodě však nakonec přece jen zakotvil u železnice, a tak můžeme v následujících řádcích prostřednictvím… »