Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Rozhovor / Vlasta Slavíková: Přesvědčuji zákazníky o výhodách kombinované dopravy

Vlasta Slavíková: Přesvědčuji zákazníky o výhodách kombinované dopravy

13.5.2013 – autor: MARTN NAVRÁTIL

Mezi důležité hráče na trhu kombinované nákladní dopravy patří i společnost ČD Logistics. Její generální ředitelka Vlasta Slavíková tvrdí, že železnice se obecně vyplácí až při delších cestách, a proto se orientuje na takové přepravy, které začínají nebo končí v zahraničí. Komoditní portfolium ČD Logistics je relativně široké – patří sem kolejová vozidla včetně tramvají a metra, ale i minerální vody.

Vlasta Slavíková: Přesvědčuji zákazníky o výhodách kombinované dopravy

Společnost ČD Logistics byla založena v červnu 2007, ale prakticky začala fungovat až v únoru 2009. Specializovala se především na oblast spedice a později i skladování. Po ukončení činností v Mladé Boleslavi a v Brandýse nad Labem muselo vedení firmy v roce 2011 přehodnotit portfolio aktivit. Spedice zůstala, v logistice bylo vytyčeno pět hlavních priorit. V současnosti je většinovým vlastníkem společnost ČD Cargo (54 procent), další majitele představují AWT Čechofracht a Eximtra. O činnosti ČD Logistics jsme si povídali s předsedkyní představenstva a generální ředitelkou Vlastou Slavíkovou. 

Jak byste představila čtenářům Železničáře hlavní činnosti ČD Logistics?

Naším pilotním projektem jsou kontejnery Innofreight. Další prioritou jsou systémové vlaky, které se snažíme realizovat ve spolupráci s kamionovým dopravcem, který zajišťuje takzvanou první a poslední míli, a to i s mezičlánkem skladování. Třetí skupinou jsou speciální a mimořádné zásilky, které tvoří třešničku na dortu. Byla bych ale ráda, kdyby se z nich časem stala naše vlajková loď. Na to máme tři úžasné lidi, kteří si poradí se vším. Poslední skupinou je skladování a logistické poradenství, na něž máme rovněž odborníka, který pracoval pro Škodu Auto a Antonelli Group. 

Můžete nám přiblížit, jak fungují vaše systémové vlaky? Nejlépe na nějakém konkrétním příkladu.

Třeba přeprava minerálek od výrobce Korunní. Silniční dopravce je naveze ze Stráže nad Ohří do Obrnic, kde se nachází krátkodobý mezisklad. Odtud jedou vody skupinou vozů takzvaným nočním skokem (Cargo Plus) do Olomouce. Tam se opět přeloží – buď na krátkodobý sklad, nebo přímo na kamiony a zboží pokračuje do hubů, které mají obchodní řetězce pro danou oblast. Kamionový partner zajišťuje operace na svém skladu, v Olomouci využíváme služeb společnosti ČD Cargo. Největší část této trasy jede po kolejích. Je to nejlepší způsob, jak ulehčit přetížené dálnici D1. Tento způsob přepravy však nejde využít pro všechny komodity, nicméně se ukazuje, že může být vhodný i pro „rychlé“ zboží. 

Jak si stojí systémové vlaky finančně?

Nedostaneme se pod cenu kamionové dopravy, ale je to zhruba na stejné úrovni. Pro provozovatele silniční dopravy zapojeného do tohoto systému může být výhodou, že se mu uvolní kapacita. Pro zákazníka jsou samozřejmě důležité peníze a dodržení času, proto pro fungování celého systému musí také existovat maximální důvěra. Jenže na trhu je teď nálada, že se každý bojí, aby o své přepravy a klienty nepřišel. Může panovat obava, že bychom v rámci kombinované dopravy mohli oslovit cílového klienta a začít vše realizovat bez účasti silničního dopravce. 

Mezi vámi zajišťovanými mimořádnými zásilkami jsem našel celou řadu zajímavých a náročných přeprav, mnohdy do exotických zemí...

Často přepravujeme kolejová vozidla na zkoušky a zpátky, například z Německa a z Polska na zkušební okruh VUZ ve Velimi. Loni jsme vezli elektrické jednotky společnosti Škoda Transportation do ukrajinského Charkova při příležitosti mistrovství Evropy v kopané, tramvaje z Krnova do Uzbekistánu, vězeňské buňky do Švýcarska, vozíme jeřáby a stroje po Evropě. Často používáme různé speciální přípravky pro uchycení jednotek nebo jejich zvýšení tak, aby vyhovovaly našemu průjezdnému profilu. Některá vozidla – například tramvaje – se zpravidla přepravují ve speciálně na míru vyrobených plachtách, v nichž ovšem musejí být i dvířka, kudy na vozidlo při přejezdu východních hranic vstupují pohraničníci a celníci, aby zkontrolovali, zda tam náhodou nejsou ilegálně převážené osoby. 

Zaujalo mě, že u přeprav dražších výrobků, třeba lokomotiv, doprovází přepravu bezpečnostní služba, která jezdí ozbrojená.

Ano, jsou ozbrojeni Kalašnikovy. Doprovod zásilky, který zajišťuje ukrajinská agentura, jede v takzvané těplušce, což je pojmenování poněkud nepřípadné, protože ani v zimě se v doprovodném voze netopí, přičemž cesta vlaku do Kazachstánu trvá až 32 dní. Klienti na střežení zásilek, pokud jsou cenné, slyší. 

Jaké mimořádné přepravy jste v současnosti získali či o jaké soutěžíte?

Účastníme se výběrového řízení na převoz metra do Petrohradu. V zadání je, že se má vézt metro s odstrojenými podvozky, tak jsme s odborníkem z ČD Cargo vymysleli konstrukci, na níž vagon přes vystupující čep spočívá. I s touto konstrukcí by se vozidlo překládalo. Převážíme také trolejbusy na jih Evropy a měli bychom znovu přepravovat tramvaje. Vozíme turbíny, stavební stroje či velké transformátory nebo součásti točivých strojů, naposledy to byl rotor o hmotnosti 128 tun. 

Jak vidíte perspektivy kombinované dopravy?

Tvrdím, že v kombinované dopravě je budoucnost. Je to hlavně o multimodalitě, tedy o využití charakteru té dané dopravy a v jejím zapojení do celého řetězce. To je ale hudba budoucnosti, protože pro to nejsou podmínky a ani lidé nemají takto nastavené myšlení. Snažme se rozvíjet princip první a poslední míle, aby co největší část přeprav šla po železnici. Aby byla železnice efektivní, potřebuje přepravní vzdálenost minimálně 350 km, nejlépe více než 400. A jak to v ČR zajistit, když je vzdálenost sever – jih ještě kratší? Považuji za ideální, když přepravy začínají nebo končí v zahraničí.

I společnost ČD Cargo takové projekty má, chybí však infrastruktura, vyhovující moderní sklady včetně příjezdových cest a manipulačních ploch, speciální plošinové vozy. Kvituji, že se tu objevila sleva 55 procent na železniční dopravní cestu pro jednotlivé vozové zásilky. Platí pro všechny dopravce a alespoň trochu kompenzuje znevýhodnění oproti kamionům. Ale měla přijít už dávno.

VLASTA SLAVÍKOVÁ

Vystudovala obor Ekonomika zahraničního obchodu na Obchodní fakultě pražské Vysoké školy ekonomické. Pracovala ve státním i soukromém sektoru v mezinárodní dopravě a přepravě. Začínala na pozici referenta v podniku zahraničního obchodu Ferromet a vystřídala i pozice ředitele, prokuristy a člena představenstva v soukromé spediční společnosti. Předsedkyní představenstva a generální ředitelkou společnosti ČD Logistics je od února 2009.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 4

Další články této rubriky

Martin Kupka: Vysokorychlostní železnice je impulsem pro hospodářstvíMartin Kupka: Vysokorychlostní železnice je impulsem pro hospodářství

20.11.2024 - Železnice hraje v naší dopravní infrastruktuře podle ministra dopravy Martina Kupky zásadní roli a je důležité, aby nabídla rychlá spojení moderními a pohodlnými vlaky. Co je třeba udělat, aby přilákala další zákazníky? Je… »

Jakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratíJakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratí

23.10.2024 - Než v České republice poprvé přestavíme výhybku na vysokorychlostní trať, uplyne ještě mnoho času. Jejich příprava je však podobně důležitá jako samotná výstavba, v jistých ohledech snad ještě složitější. A zatímco se… »

Petr Šťáhlavský: Před kameru jsem se dostal z minuty na minutuPetr Šťáhlavský: Před kameru jsem se dostal z minuty na minutu

24.9.2024 - Nechybělo mnoho a tvář Petra Šťáhlavského jsme mohli potkávat za přepážkou některé z tuzemských bank. Díky náhodě však nakonec přece jen zakotvil u železnice, a tak můžeme v následujících řádcích prostřednictvím… »

 

Všechny články rubriky Rozhovor

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika