Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Rozhovor / Vladimír Omelka: Většinu výkonů zajišťujeme moderními vozidly

Vladimír Omelka: Většinu výkonů zajišťujeme moderními vozidly

7.3.2018 – autor: JOSEF HOLEK

Karlovarský kraj patří k těm menším, je ale v mnohém průkopnický. Třeba provozovatele železniční dopravy tu v soutěži vybírali už před 12 lety a jednu vyhrál soukromý dopravce. Většinu výkonů tu České dráhy zajišťují moderními jednotkami RegioShark. Jedná se i o protažení linky Pendolina z Chebu do Karlových Varů. Nejen o tom jsme hovořili s obchodním ředitelem Regionálního obchodního centra ČD Vladimírem Omelkou.

Vladimír Omelka: Většinu výkonů zajišťujeme moderními vozidly

Jaký byl rok 2017 z pohledu obchodu ve vašem kraji?

Standardní. Nelišil se od roků předešlých. Zaznamenali jsme nárůst cestujících v dálkové dopravě. V regionální dopravě počet cestujících zůstal zachován i přesto, že i v kraji žije čím dál méně lidí. Co se týče tržeb, pak mohu hovořit o mírném nárůstu. Snažíme se průběžně plnit přání a požadavky našich zákazníků, kterými jsou nejen cestující, ale především kraj.

Nové vedení kraje ale zvyšovalo objednávku...

Ano. Zvýšilo objednávku regionální dopravy o zhruba 35 tisíc vlakokilometrů. Na to, jak jsme malý kraj, jde o poměrně vysoké číslo.  Nově je zaveden osobní vlak z Chebu do Karlových Varů, dále z Aše do Chebu a jeden pár vlaků z Karlových Varů do Nových Hamrů a zpět. Zapomenout nesmím ani na nostalgické vlaky do Kyselky, jež kraj zahrnul do své objednávky v relaci Karlovy Vary dolní nádraží – Vojkovice.  Navázat letos chceme i na úspěšnou spolupráci s porcelánkou Thun v Nové Roli, kam jsme loni vozili nostalgické vlaky v rámci doprovodného programu Mezinárodního filmového festivalu. O tyto historické vlaky do Mattonky v Kyselce i do Nové Role byl velký zájem a byl vždy plně obsazen. 

Ministerstvo dopravy navíc vyslyšelo požadavek kraje a objednalo chybějící jeden pár večerních rychlíků z Prahy přes Plzeň do Chebu a zpět do Plzně, kde lze pohodlně přestoupit na Západní expres z Mnichova. Obyvatelé z Chebska, Sokolovska či Mariánskolázeňska tento krok velmi kvitovali. S kladnými ohlasy jsme se setkali například i z obcí a měst na Tachovsku v Plzeňském kraji. Byl to dobrý nápad, počty cestujících narůstají a potvrzuje to, že si lidé na tyto vlaky teprve zvykají.

A co Karlovarský kraj a soutěže na dopravu? Máte již představu?

Vcelku ano. Málokdo ví, že kraj soutěžil všechny výkony regionální dopravy už v roce 2006. V jedné z celkem tří soutěží uspěl konkurenční dopravce, ve zbylých dvou České dráhy. Na základě víceletých smluv vzešlých ze soutěží zajišťuje naše společnost v Karlovarském kraji cca 2/3 výkonů v regionální dopravě, zbytek konkurenční dopravce GW Train Regio. Takže v soutěžním prostředí se zde pohybujeme už řadu let. Logicky nás tato skutečnost, stejně jako konkurenci, nutí poskytovat za férové ceny co nejlepší služby. Díky tomu, že většinu našich výkonů uskutečňujeme moderními RegioSharky, jsem přesvědčen, že se nám to úspěšně daří. Je to jistě dobrý předpoklad a zároveň i dobrý důvod ze strany kraje k přímému zadání. Jak je všeobecně známo, přímé zadání v železniční dopravě, na rozdíl od autobusové, je legislativně zcela legitimní.

Jak to vypadá s linkou spěšných vlaků mezi Karlovými Vary a Plzní?

Tuto linku připravujeme ve spolupráci s ROC Plzeň a oběma regiony. Dálková doprava končí z obou hlavních ramen, tedy linek z Prahy přes Ústí nad Labem i Plzeň, v Chebu. A v něm se takty míjí. Takže chceme spojit nejen krajská centra, ale i menší města a obce na Karlovarsku a Plzeňsku. Jízdní doba se velmi blíží jízdě rychlíku – na zhruba stošedesátikilometrové trase na něj spěšný vlak ztrácí asi patnáct minut, což je jistě přijatelné. Spěšný segment tady prostě chybí. Vyjet bychom mohli v prosinci 2020.

Jaká kolejová vozidla by mohly České dráhy na této trase využívat?

Jednoznačně elektrické jednotky. Máme představu o vlacích, které uvezou zhruba 140 cestujících. Nakoupit je chceme z finančních prostředků Operačního programu Doprava II (OPD II). Pokud se vše podaří, provozní koncept vychází na čtyři jednotky, z nichž jedna by byla určena jako záloha. Cena projektu vychází okolo půl miliardy korun. Šest párů vlaků by jezdilo v celé trase, doplněny budou o další na kratších trasách vždy v rámci jednoho kraje. Ve špičkách bychom je doplnili RegioSharky.

Jak na tento nápad samosprávy nahlížíte vy jako obchodní ředitel ROC?

Kraj objednává regionální dopravu a za ni platí, požadavek proto rozpracujeme a zajistíme. Vzhledem k podmínkám OPD II bychom jako národní dopravce na této lince jezdili minimálně do roku 2023 a poté se budeme snažit uspět rovněž v nabídkovém řízení.

Kraj hovoří i o zajíždění Pendolina do Karlových Varů. Jak se k tomu stavíte?

S nápadem skutečně přišlo vedení Karlovarského kraje. Krajské město má nové nádraží a Pendolino by mu jistě slušelo, tak jako mu sluší novější a komfortnější vozy, které ČD nasazují na rychlíky z Prahy přes Ústí do Chebu. Na základě požadavku kraje SŽDC dodatečně upravila projekt modernizace kolejiště na nádraží s tím, že vzniknou i nové přípojky inženýrských sítí nutných k údržbě a zbrojení souprav, tedy například Pendolina nebo i zmíněných spěšných vlaků. Je to první předpoklad k tomu, aby Pendolina mohla do Karlových Varů zajíždět. Kraj si přeje, aby večerní Pendolino z Ostravy do Chebu jelo až do Karlových Varů a příští den ráno se vracelo zpět. Cestující z našeho koutu republiky by tak získali atraktivní přímé expresní spojení s celou republikou. Myslím si, že je to dobrý nápad. Pokud by cestovali autobusem, museli by několikrát přestupovat.

Jak se ujala loňská novinka Cyklovlak Ohře?

Velmi dobře. Umožňujeme v každém vlaku dálkové i regio­nální dopravy přepravu kol. Na Karlovarsku je boom cyklistiky opravdu znatelný i v souvislosti s výstavbou cyklo­stezky okolo Ohře. Přestávala nám stačit přepravní kapacita na kola v jednotce RegioShark. Kraj tedy na základě podnětů od občanů objednal sezonní víkendový Cyklovlak jezdící mezi Chebem a Karlovými Vary. Loni jsme celý projekt sledovali, osvědčil se, je znovu v objednávce, a dokonce připravujeme jeho rozšíření s červnovou změnou jízdních řádů. O celé záležitosti ale ještě jednáme.

Daří se i cyklopůjčovnám?

Jistě. Od roku 2011, kdy tuto službu našim zákazníkům poskytujeme, se počet vypůjčených kol každý rok navyšoval. Spolu s tím se zvýšil i počet dní, na které jsou kola pronajata. Je to zdařilý projekt, o který je stálý zájem. Hojně je využíván i lázeňskými hosty nejen z Čech, ale i ze zahraničí. Požitek ze služby je zároveň umocněn dostupností, velmi příznivými cenami anebo faktem, že kolo můžete kdekoliv bezplatně vrátit, uschovat anebo přepravit vlakem ČD. 

Už víte, kde bude letošní Regionální den železnice?

V Karlových Varech. Ve spolupráci se složkami SŽDC chceme veřejnosti také představit nové karlovarské nádraží. Dodnes lidé vzpomínají na vydařený Národní den železnice, který se před dvěma lety uskutečnil v Chebu. Na organizaci se s námi a drážními složkami podílí kraj a vždy se vše odehraje ke spokojenosti všech. Zvláštní vlaky by jely do Chodova a Ostrova nad Ohří. Přesný scénář ještě nemáme, ale datum je stanoveno na 15. září 2018.

V regionu příhraničí platí 18 let mezinárodní integrovaný systém EgroNet. Je stále úspěšný?

Ano, jsme spokojení. Jde o velmi oblíbený a v Evropě unikátní projekt. Území, které zahrnuje, má zhruba 3,2 mi­lionu obyvatel a jezdí v něm přes 60 dopravců železniční i autobusové dopravy u nás i v Německu. Jsme mezi nimi největšími hráči. Koupíte si jízdenku EgroNet za 200 korun a můžete jezdit celý den po části Saska, Bavorska nebo po celém Karlovarském kraji s přesahem do krajů Plzeňského i Ústeckého, a to všemi druhy veřejné dopravy včetně karlovarské lanovky na rozhlednu Diana. Přeprava dětí i jízdních kol je s touto jízdenkou zdarma.

VLADIMÍR OMELKA

V roce 1975 maturoval na Střední průmyslové škole dopravy v Plzni, o pět let později promoval na žilinské Vysoké škole dopravní. V letech 1975 až 1984 byl výpravčím v Bečově nad Teplou, Chebu a Mariánských Lázních. Poté zastával funkci kontrolního dispečera SD Plzeň, od roku 1990 byl přednostou stanice, v roce 2004 se stal vrchním přednostou uzlové stanice. O dva roky později přešel na post zástupce ředitelky O16 pro karlovarské Krajské centrum osobní dopravy (KCOD) a  v letech 2008 až 2014 byl jeho ředitelem. Po transformaci KCOD na Regionální obchodní centrum (ROC) se stal obchodním ředitelem. Miluje cyklo i pěší turistiku, sborový zpěv a železniční historii. Je ženatý, má dvě děti a šest vnoučat.


Průměrné hodnocení (13 hlasů): 4.46

Další články této rubriky

Pavel Kolář: Na sále není žádná směna stejnáPavel Kolář: Na sále není žádná směna stejná

20.3.2024 - Centrální dispečerské pracoviště na pražské Balabence začalo růst před deseti lety, o dva roky později převzalo dálkové řízení prvních úseků železnice v Čechách. Přestože se nyní nachází asi v jedné třetině… »

Tomáš Tóth: Expanze do zahraničí je pro nás v tuto chvíli klíčováTomáš Tóth: Expanze do zahraničí je pro nás v tuto chvíli klíčová

20.2.2024 - ČD Cargo, dceřiná společnost Českých drah, je významným hráčem nejen na tuzemském, ale i na středoevropském trhu. S vlaky ČD Cargo se můžeme v současnosti setkat v sedmi zemích Evropy a zcela určitě to není konečné číslo.… »

Jan Kučera: Netrestáme, jen chceme přijít na to, co se skutečně staloJan Kučera: Netrestáme, jen chceme přijít na to, co se skutečně stalo

23.1.2024 - O pracovní setkání se zaměstnanci Drážní inspekce patrně nikdo z provozu příliš nestojí – děje se tak totiž u mimořádných událostí či v jejich důsledku. Pro bezpečnost na dráze je však jejich práce nezbytná, na základě… »

 

Všechny články rubriky Rozhovor

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika