Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Rozhovor / Souleymane Seck: České know-how je ideální pro železnici v Senegalu

Souleymane Seck: České know-how je ideální pro železnici v Senegalu

2.12.2015 – autor: MARTIN HARÁK

V současné době je generálním konzulem na Slovensku, které mu ale vůbec není cizí. Dopravní inženýr Souleymane Seck z dalekého Senegalu totiž v letech 1986 až 1991 studoval na žilinské Vysoké škole dopravy a spojů obor Dopravní a manipulační technika a provoz a údržba kolejových vozidel a naučil se i obstojně česky i slovensky. Dnes pracuje pro senegalskou vládu nejen jako konzul, ale i jako expert v oblasti dopravy a průmyslu.

Souleymane Seck: České know-how je ideální pro železnici v Senegalu

Je Senegal pro Evropany zemí neznámou, nebo tento stát ležící v rovníkové západní Africe lidé u nás znají?

Myslím, že Senegal je známý takřka všem lidem v Evropě, potažmo Česku, i když se nezajímají o dopravu nebo motoristické soutěže. Naše země si získala věhlas hlavně díky světoznámé Rallye Paříž – Dakar, ve které mimochodem několikrát zvítězil český fenomenální jezdec Karel Loprais se svojí Tatrou. Pokud bych otázku obrátil, tak my Českou republiku známe díky panu Lopraisovi velmi dobře!

Proč jste letos v listopadu navštívil Českou republiku?

V sousedním Slovensku působím jako generální konzul Senegalu, a tak do České republiky občas služebně zajíždím. Momentálně zjišťuji v Česku pro Senegal možnosti komplexní rekonstrukce naší nepříliš rozsáhlé železniční sítě a zároveň i výstavbu dalších nových tratí. Český průmysl a stavebnictví je myslím na hodně dobré úrovni a naší zemi by vaše technologie a zkušenosti velmi pomohly. Senegal je typická rozvojová země s přibližně třinácti a půl miliony obyvatel, která se snaží postupně rozvíjet nejen svoji ekonomiku, ale i dopravní infrastrukturu.

Jak funguje senegalská železnice? Trápí ji nějaké problémy?

V zemi máme pouhých tisíc dvě stě kilometrů úzkorozchodné železnice metrového rozchodu s motorovou trakcí, která ale není přizpůsobena pro dopravu těžkých nákladních vlaků. Infrastruktura je v nevyhovujícím stavu, a tak se senegalská vláda rozhodla provést radikální řez. Jediným pozitivem je osobní železniční doprava v městské aglomeraci Dakaru, kde se denně přepraví až dvě stě tisíc cestujících. Samozřejmě, že by se dalo přepravit více lidí a také efektivněji, k tomu ale nutně potřebujeme nové tratě, respektive ty stávající zásadním způsobem rekonstruovat.

Má senegalská vláda konkrétní plány jak vylepšit železniční dopravu?

Momentálně vyhlásila tendr na výstavbu nové trasy z centra Dakaru na mezinárodní letiště o délce osmdesát kilometrů. Tato nová železniční trať se bude stavět už na standardním rozchodu 1 435 mm a budou na ni pořízena zcela moderní vozidla. Co nás ale trápí více, je rychlá revitalizace tratí metrového rozchodu. To je přitom životně důležité, protože jinak nás doslova převálcuje silniční kamionová doprava. Nejdůležitější je pro nás trasa z hlavního města Dakaru do Bamaka, které je hlavním městem sousedního státu Mali. Do Bamaka se momentálně naváží hodně surovin po silnici z přístavu Abidjan, který leží v sousedním Pobřeží slonoviny, což ale představuje obrovskou vzdálenost. Pro Bamako je blíž Dakar, kde je současně velký námořní přístav. Právě v této trase by měla směřovat nová železniční trať s evropským standardním rozchodem, kterou chceme navíc přizpůsobit pro přepravu ucelených nákladních vlaků. Na trati bychom rádi přepravovali okolo dvaceti milionů tun zboží ročně. Do Mali se přepravuje řada zboží, pohonnými hmotami počínaje, cementem, uhlím a automobily konče. Naopak z Bamaka do Senegalu se dováží bavlna či železná ruda.

Nejde o příliš ambiciózní plány, zvláště když se celá léta nic nedělo?

Ano, je to tak. Ale jsem přesvědčen, že s pomocí českých techniků, projektantů a stavařů naší „misi“ zvládneme dobře. Nejen státní, ale i soukromé subjekty z Česka opravdu umí. Pozoruji obrovskou přeměnu železniční dopravy v České republice v posledních letech a doslova mně to bere dech. Nezapomeňte, že jsem v bývalém Československu studoval, tak mám možnost srovnávat. Vy to možná třeba až tak nevnímáte, ale pro nezaujatého pozorovatele jako jsem třeba já, jde o obrovský boom. Proto jsme v Senegalu dospěli k přesvědčení, že Češi budou pro nás optimální partneři a díky nim postavíme či zrekonstruujeme naše železnice nejen kvalitně, ale hlavně rychle. Budu optimistický a řeknu, že do pěti let bychom chtěli mít hotovo.

Co vás v současné době tak tlačí, že na stavbu a rekonstrukce vaší železniční sítě tolik spěcháte?

Jsou to dva faktory. Nejen neúměrně se doslova rozpínající kamionová doprava s nevhodnými vozidly, která leckdy nesplňují žádné „euronormy“ výfukových plynů, ale také pochopitelně ochrana životního prostřední. Naše země je natolik krásná, že bychom si ji neradi nechali zdevastovat automobilismem. Senegal ročně musí investovat 120 milionů eur jen na údržbu silnic. Protože plánujeme otevřít ještě nové fosfátové doly, v následujících letech by se tato částka zvýšila minimálně dvojnásobně. Takže je jasné, že chceme tyto zátěže přenést především na železnici, současně s tím ušetřit významné finanční prostředky a navíc výrazně zvýšit bezpečnost nákladních přeprav.                    

SOULEYMANE SECK

Po vysokoškolských studiích na Vysoké škole dopravy a spojů v Žilině v oboru Dopravní a manipulační technika a provoz a údržba kolejových vozidel odešel v roce 1991 do rodného Senegalu a stal se postupně konzultantem pro rozvoj průmyslu, železnice a infrastruktury v oblasti západní Afriky, expertem v programu hospodářského rozvoje a současně projektovým manažerem v oblasti rozvoje důlního průmyslu. Od 2001 zastává post generálního konzula Senegalu na Slovensku. Je koordinátorem Česko – Slovenského programu investic pro senegalské železnice.


Průměrné hodnocení (12 hlasů): 3.83

Další články této rubriky

Martin Kupka: Vysokorychlostní železnice je impulsem pro hospodářstvíMartin Kupka: Vysokorychlostní železnice je impulsem pro hospodářství

20.11.2024 - Železnice hraje v naší dopravní infrastruktuře podle ministra dopravy Martina Kupky zásadní roli a je důležité, aby nabídla rychlá spojení moderními a pohodlnými vlaky. Co je třeba udělat, aby přilákala další zákazníky? Je… »

Jakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratíJakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratí

23.10.2024 - Než v České republice poprvé přestavíme výhybku na vysokorychlostní trať, uplyne ještě mnoho času. Jejich příprava je však podobně důležitá jako samotná výstavba, v jistých ohledech snad ještě složitější. A zatímco se… »

Petr Šťáhlavský: Před kameru jsem se dostal z minuty na minutuPetr Šťáhlavský: Před kameru jsem se dostal z minuty na minutu

24.9.2024 - Nechybělo mnoho a tvář Petra Šťáhlavského jsme mohli potkávat za přepážkou některé z tuzemských bank. Díky náhodě však nakonec přece jen zakotvil u železnice, a tak můžeme v následujících řádcích prostřednictvím… »

 

Všechny články rubriky Rozhovor

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika