Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Rozhovor / Roman Moravčík: Železnice v kraji je dostupná většině obyvatel

Roman Moravčík: Železnice v kraji je dostupná většině obyvatel

15.2.2017 – autor: MARTIN HARÁK

Uzavřená patnáctiletá smlouva s krajem, moderní elektrické vlaky Regiopanter, pronajaté nízkopodlažní motorové vozy z Německa, ale také mezikrajský integrovaný dopravní systém. Nejen tím se může pochlubit vedení národního dopravce v Královéhradeckém kraji. O aktuálních projektech jsme diskutovali s ředitelem Regionálního obchodního centra (ROC) Romanem Moravčíkem.

Roman Moravčík: Železnice v kraji je dostupná většině obyvatel

Jistým specifikem Královéhradeckého kraje je uzavřená patnáctiletá smlouva s Českými drahami na zajištění regionální dopravní obslužnosti. Co tomu předcházelo?

Smlouva je platná od 1. ledna 2007 až do 31. prosince 2021. Po přechodu kompetencí a odpovědnosti za zajišťování regionální dopravy na jednotlivé kraje v roce 2005 byla podepsána s Královéhradeckým krajem pouze dvouletá smlouva a na další období jsme se snažili zástupce regionu přesvědčit o výhodnosti dlouhodobého kontraktu. A to zejména s ohledem na spolupráci při vytváření modelu krajské integrované dopravy a dlouhodobý proces modernizace vozidlového parku dopravce, kde se také rýsovala možnost využití podpory z evropských fondů. Tato snaha byla nakonec úspěšná, a tak se podařilo ve druhé polovině roku 2006 uzavřít zmiňovanou patnáctiletou smlouvu. Ve vazbě na podmínky pro využití evropských fondů byla v rámci jejích dodatků prodloužena doba trvání smluvního vztahu na trati 031 Pardubice – Hradec Králové – Jaroměř, kde jsou provozovány nízkopodlažní elektrické jednotky RegioPanter až do 5. února 2026.

Vzhledem k blízkosti dvou velkých aglomerací, pardubické a královehradecké, jsou vlaky zaintegrovány do dopravního systému IREDO, sloužícímu oběma krajům. Osvědčila se vám tato forma spolupráce?

Účast Českých drah v mezikrajském integrovaném dopravním systému IREDO se datuje od roku 2005. Systém integrace veřejné dopravy v Královéhradeckém kraji začal na Náchodsku, dalšími mezníky postupných kroků jeho rozšiřování se stalo v roce 2009 dokončení integrace celého regionu a na konci roku 2011 jeho rozšíření do Pardubického kraje v rámci projektu mezikrajského integrovaného dopravního systému. Českédráhy se tedy mohou právem považovat za jednoho ze spoluzakladatelů tohoto systému, kde v současné době nabízí denně asi 1 300 spojů, které tvoří základ IDS. Neobvyklá je nabídka pro cestující v podobě dvou mezikrajských integrovaných dopravních systémů. Již od roku 2002 slouží našim zákazníkům integrovaný dopravní systém VYDIS, v němž jsou kromě Českých drah zapojeny i městské dopravní podniky Hradce Králové a Pardubic.

Jaké zásadní novinky v železniční dopravě ve vašem kraji přináší letošní rok?

V souvislosti se zvýšením výroby v závodě Škoda Auto v Kvasinách a zavedením sobotních směn je posíleno přímé spojení z Hradce Králové do Solnice. Vzhledem k nárůstu počtu přímých spojení mezi Týništěm nad Orlicí, Rychnovem nad Kněžnou a Solnicí nastala z pohledu formy zveřejňování jízdních řádů zásadní změna. Tabulka jízdního řádu trati 022 Častolovice – Solnice byla začleněna do jízdního řádu pro trať 021 Týniště nad Orlicí – Letohrad. Velkou změnou je obnovení přímého spojení Meziměstí – Praha, které v úseku Meziměstí – Hradec Králové a opačně spolufinancuje Královéhradecký kraj. Další dílčí úpravy jsou i na ostatních tratích.

Pokračuje v kraji obnova vozidlového parku? Nemyslím tím jen elektrické jednotky RegioPanter, které již několik roků jezdí mezi Pardubicemi a Jaroměří, ale například i motorové vlaky.

Železnice je vedena všemi významnějšími místy a sídly kraje, a je tak přímo dostupná většině obyvatel. Z celkového počtu 448 obcí jich železnice obsluhuje přímo pouze 133, což je asi třicet procent, ale v těchto městech a vesnicích žijí celé tři čtvrtiny obyvatel kraje! Železniční síť Královéhradeckého kraje tvoří sice 638 km tratí, z kterých je ovšem elektrizováno pouhých 95 kilometrů. Proto je většina výkonů osobní dopravy zajišťována motorovou trakcí, přičemž v současné době asi sedmdesát procent výkonů regionální dopravy obsluhují nová nebo modernizovaná vozidla. Pro zlepšení skladby vozového parku jsme jako národní dopravce využili pronájmu čtyř motorových vozů Stadler řady 841, které jsou provozovány na Podorlicku na tratích kolem Týniště nad Orlicí. Prioritami pro další období bude snaha rozšířit počet nových vozidel na linkách Hradec Králové – Trutnov, Starkoč – Náchod – Broumov a trati 020 mezi Chlumcem nad Cidlinou, Hradcem Králové a Týništěm nad Orlicí. Velkým přínosem pro dopravu v kraji v poslední době je realizované podstatné omlazení základních souprav na rychlíkové lince R10 Praha – Hradec Králové – Trutnov.

Jaké služby zajišťuje národní dopravce prostřednictvím Regionálního obchodního centra v Hradci Králové?

Kromě plánované dopravy v závazku veřejné služby státu a kraje, která zahrnuje sedm set spojů denně a 6,5 mil. vlakových kilometrů ročně, má naše Regionální obchodní centrum na starosti využití všech dostupných záloh vozidel pro zvýšené přepravy skupin, sportovních fanoušků a zejména návštěvníků kulturních akcí. Vedle řady tradičních festivalů v krajském městě, Jaroměři, Trutnově a dalších místech se stal kulturní veličinou i revitalizovaný hospital v barokním zámku v Kuksu. Z pohledu dopravce je méně oblíbenou povinností zabezpečení veškerých náležitostí pro zajištění náhradní autobusové dopravy při výlukách SŽDC, kde stále vidíme rezervy v systému plánování jednotlivých výlukových akcí a možného snížení dopadu na pravidelnost železniční dopravy.

Tím ale asi servisní činnost nekončí, předpokládám, že nabízíte i různé doplňkové služby…

Ano. V rámci doplňkových služeb jsou v Královéhradeckém kraji provozovány tři půjčovny kol jako součást projektu ČD Bike, služby ČD Taxi v Hradci Králové. Komunikací s regionálními subjekty hledáme další možnosti ve službě ČD Parking, například spoluprací s nově otevřeným centrem Aupark v Hradci Králové. Naše obchodní centrum každoročně organizuje i Regionální den železnice a v letošním roce se mohou zákazníci těšit nejen na oslavy 160. výročí trati Pardubice – Jaroměř, ale i na tradiční Den otevřených dveří v depu Trutnov ve dnech 9. a 10. září.

ROMAN MORAVČÍK

V letech 1986 až 1990 vystudoval obor Provoz a ekonomika železniční dopravy na Vysoké škole dopravy a spojů v Žilině. V průběhu školy a poté až do konce roku 1994 pracoval ve funkci výpravčí vlaků, v letech 1995 až 2001 jako technolog osobní dopravy na regionálních ředitelstvích v Hradci Králové a Praze. Od roku 2002 do roku 2005 působil ve funkci náměstka pro osobní dopravu OPŘ Pardubice. Od roku 2005 zastává manažerskou pozici v osobní dopravě pro Královéhradecký kraj a je ředitelem ROC ČD v Hradci Králové.


Průměrné hodnocení (8 hlasů): 3.38

Další články této rubriky

Martin Kupka: Vysokorychlostní železnice je impulsem pro hospodářstvíMartin Kupka: Vysokorychlostní železnice je impulsem pro hospodářství

20.11.2024 - Železnice hraje v naší dopravní infrastruktuře podle ministra dopravy Martina Kupky zásadní roli a je důležité, aby nabídla rychlá spojení moderními a pohodlnými vlaky. Co je třeba udělat, aby přilákala další zákazníky? Je… »

Jakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratíJakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratí

23.10.2024 - Než v České republice poprvé přestavíme výhybku na vysokorychlostní trať, uplyne ještě mnoho času. Jejich příprava je však podobně důležitá jako samotná výstavba, v jistých ohledech snad ještě složitější. A zatímco se… »

Petr Šťáhlavský: Před kameru jsem se dostal z minuty na minutuPetr Šťáhlavský: Před kameru jsem se dostal z minuty na minutu

24.9.2024 - Nechybělo mnoho a tvář Petra Šťáhlavského jsme mohli potkávat za přepážkou některé z tuzemských bank. Díky náhodě však nakonec přece jen zakotvil u železnice, a tak můžeme v následujících řádcích prostřednictvím… »

 

Všechny články rubriky Rozhovor

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika