Železničář / Rozhovor / Radovan Šindlář: O práci u Českých drah je v našem regionu zájem
Radovan Šindlář: O práci u Českých drah je v našem regionu zájem
17.4.2019 – autor: MARTIN HARÁK
Regionální pracoviště Zákaznického personálu (ZAP) v Ostravě působí na území Moravskoslezského kraje, který patří k nejvíce osídleným v ČR. Více než šest stovek zaměstnanců je rozčleněno do tří osobních stanic a téměř šedesátky obsazených tarifních bodů. Obsluhují zákazníky ČD nejen ve stacionárních zařízeních na nádražích, ale i ve vlacích všech kategorií v čele s Pendolinem, které doprovází například až do Košic. Nejen o tom jsme diskutovali s manažerem ostravského Regionálního pracoviště Radovanem Šindlářem.
Můžete v kostce charakterizovat Moravskoslezský kraj a působení Zákaznického personálu v této oblasti?
Moravskoslezský kraj je mimo jiné charakteristický velmi intenzivním využitím železniční dopravy v rámci ostravské aglomerace i přilehlých regionů. Jeden z nejsilnějších přepravních proudů se odehrává na trati z Ostravy do Frýdku-Místku, respektive Frýdlantu nad Ostravicí, kde denně převezeme a odbavíme tisíce cestujících. Naši zákazníci využívají vlaky Českých drah k dojíždění do zaměstnání, škol a zdravotnických zařízení nebo na úřady, ale například i při cestování za aktivním odpočinkem a relaxací z Ostravska do nedalekých Beskyd. Dalším charakteristickým rysem je významná integrace železniční dopravy v rámci systému ODIS, což má bezesporu velmi pozitivní vliv na intenzitu využití vlakových spojů národního dopravce. Naši zaměstnanci jsou územně i administrativně soustředěni do tří Osobních stanic – konkrétně v Bohumíně, Opavě a Ostravě, v čele s přednostou osobní stanice. V aktuálně šestapadesáti obsazených tarifních bodech máme k dispozici osobní pokladny, v sedmnácti z nich dokonce mezinárodní pokladny a v devíti ještě i pracoviště informátora. Navíc šestice našich pracovišť, například v Bohumíně, Ostravě hl.n. nebo Ostravě-Svinově, má k dispozici směnárny. Ve stanicích Ostrava hl.n. a Frýdek-Místek pak v rámci cyklistické sezony nabízíme možnost zapůjčení kol včetně dětských, elektrokol a koloběžek. Z pohledu mobilních zaměstnanců, což jsou průvodčí, vlakvedoucí, stevardi a vedoucí stevardi, jsou v působnosti jednotlivých osobních stanic dislokována takzvaná střediska vlakových čet, kde tito zaměstnanci nastupují a končí službu. V našem obvodě máme taková střediska v Bohumíně, Českém Těšíně, Ostravě, Frýdku-Místku, Opavě, Krnově, Studénce a Suchdole nad Odrou. V Bohumíně jsou pak kromě průvodčích a vlakvedoucích regionálních vlaků i rychlíků soustředěni také zaměstnanci doprovázející vlaky vyšší kvality na komerční lince Ostrava – Praha včetně prestižních Pendolin.
Moravskoslezský kraj z velké části leží na hranicích s Polskem, menší část pak na česko-slovenském pomezí. Nabízí se otázka, jak je váš personál jazykově vybavený a zda doprovázíte případně naše vlaky i do zahraničí?
Jsme regionem na severovýchodním konci České republiky, proto je přirozené, že naši mobilní zaměstnanci zajíždějí při výkonu služby mimo jiné i do zahraničí. Jedná se zejména o stanice Čadca na území Slovenské republiky a Cieszyn ve Slezském vojvodství na území Polska. Zajímavostí je také peážní úsek trati Krnov – Jeseník, vedoucí přes jihopolské město Głuchołazy v Opolském vojvodství, kde je zajištěná vozba českými vlaky včetně vlakových a lokomotivních čet. Pochopitelně, že naše posádky jsou při vozbě do Polska vybavené nezbytným jazykovým minimem. To je samozřejmostí. Rád bych také zdůraznil doprovod vlaků Pendolino členy týmu posádek SuperCity přes celé Slovensko až do Košic a zpět. Doprovod na slovenském území provádějí v rámci zákaznického servisu a v úzké spolupráci s kolegy z partnerské Železniční společnosti Slovensko. V tomto případě prakticky neexistují jazykové bariéry a naše dva národy si dodnes poměrně dobře rozumí bez jakéhokoli překladu… Specifický je ale příhraniční region mezi Těšínskem a Třineckem, který je historicky dvojjazyčný, a tak především naši stacionární zaměstnanci ovládají kromě češtiny a polštiny ještě tamní zvláštní nářečí „po naszymu“, které je takovou kombinací češtiny, polštiny a němčiny.
Centrem kraje, ale i sídlem vedení Regionálního pracoviště je Ostrava. Jsou tam i ta „nej“ nádraží?
V samotném uzlu Ostrava se nachází několik železničních stanic, z nichž dvě lze bez nadsázky nazvat opravdovými železničními křižovatkami. Jedná se o stanici Ostrava-Svinov, která je zároveň z pohledu realizovaných tržeb nejvýkonnější stanicí našeho obvodu, a samozřejmě o ostravské hlavní nádraží. Třetí nejfrekventovanější železniční stanicí na území Moravskoslezského kraje je pak stanice Opava východ.
Na Bruntálsku zabezpečujete doprovod i na jediné úzkorozchodce provozované Českými drahami…
V Osoblažském výběžku, který tvoří moravská enkláva, ze tří stran obklopená Polskem, se nachází významná železniční i turistická lahůdka – úzkorozchodná trať o rozchodu 760 mm, vedoucí z Třemešné ve Slezsku do pohraničního městečka Osoblaha. Trať drží i jeden technický primát – nejostřejší oblouk české železniční sítě u obce Liptaň s poloměrem pouhých 75 metrů. Vlakový doprovod na této romantické dráze zajišťují zaměstnanci ostravského regionálního pracoviště v obsazení 1/0, což znamená že na vlaku se nachází vždy jen vlakvedoucí, který mimo jiné zabezpečuje pod vedením strojvedoucího v koncových stanicích potřebný posun soupravy.
Máte nedostatek zaměstnanců na „jízdu“ a jak případně tuto situaci řešíte?
V rámci postupné generační výměny, a to nejen u mobilních zaměstnanců, nám přijímací pohovory signalizují fakt, že o práci u národního dopravce je v našem regionu zájem. Pozitivní je, že zájem projevují například i absolventi Střední školy technické a dopravní Ostrava-Vítkovice, z nichž někteří mají možnost prakticky si vyzkoušet železničářskou profesi formou dohody o pracovní činnosti už v průběhu studia. Tak si vychováváme nenásilně náš nový „dorost“, který díky tomu ví, do čeho po studiu půjde. Jsme rádi, že zázemí stabilní velké společnosti, jako jsou České dráhy, je pro obyvatele Moravskoslezského kraje atraktivní a že jim máme co nabídnout.
Co vás čeká v letošním roce?
Především půjde o zahájení rekonstrukce výpravní budovy ve stanici Havířov a pravděpodobně i v Bohumíně, stejně tak o pokračující stavební práce na celé řadě dalších výpravních budov obvodu. To s sebou ponese nutná omezení a přechodný diskomfort jak pro naše zákazníky, tak i zaměstnance, kteří v těchto objektech zajišťují zákaznický servis. V průběhu roku dále dojde ke kompletnímu pokrytí všech vlaků od kategorie rychlík výše mobilními platebními terminály. Zároveň předpokládáme, že postupně bude moci významná část našich zákazníků využít platbu kartou také v regionální dopravě na území Moravskoslezského kraje, a to zejména na páteřních tratích Opava – Český Těšín, Bohumín – Mosty u Jablunkova a Ostrava – Frenštát pod Radhoštěm. Velkým problémem zůstává, a to zejména pro naše zákazníky, výluková činnost, kterou bude v našem regionu SŽDC uskutečňovat i v roce 2019. Jakkoli je totiž na jedné straně z pohledu údržby a modernizace infrastruktury nutná, na druhé straně je mnohdy objektivně velmi obtížné eliminovat její dopady do včasnosti jízdy našich spojů a jejich návazností. Naopak velmi dobrým pocitem mě naplňuje skutečnost, že mám tu čest mít kolem sebe tým schopných lidí, hrdých na svoji práci a na svůj region. To považuji při pohledu do budoucna za nesmírně důležité.
RADOVAN ŠINDLÁŘ
Po studiu na Střední průmyslové škole v Šumperku vystudoval obor Provoz a ekonomika železniční dopravy na Vysoké škole dopravy a spojů v Žilině. Už v průběhu vysokoškolských studií pracoval jako výpravčí, což byla také jeho první pracovní pozice u tehdejších ČSD po ukončení VŠ. V letech 1993 až 2014 pracoval postupně jako přednosta stanice Nový Jičín město a Suchdol nad Odrou, vrchní přednosta uzlové železniční stanice Ostrava-Svinov a vedoucí Regionálního centra vlakového doprovodu Ostrava. V tomto období také absolvoval různé manažerské programy, například studijní program Master of Public Administration se zaměřením na management veřejné dopravy. Od vzniku organizační jednotky Zákaznický personál v říjnu 2014 je manažerem jejího regionálního pracoviště v Ostravě.
Další články této rubriky
Martin Kupka: Vysokorychlostní železnice je impulsem pro hospodářství
20.11.2024 - Železnice hraje v naší dopravní infrastruktuře podle ministra dopravy Martina Kupky zásadní roli a je důležité, aby nabídla rychlá spojení moderními a pohodlnými vlaky. Co je třeba udělat, aby přilákala další zákazníky? Je… »
Jakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratí
23.10.2024 - Než v České republice poprvé přestavíme výhybku na vysokorychlostní trať, uplyne ještě mnoho času. Jejich příprava je však podobně důležitá jako samotná výstavba, v jistých ohledech snad ještě složitější. A zatímco se… »
Petr Šťáhlavský: Před kameru jsem se dostal z minuty na minutu
24.9.2024 - Nechybělo mnoho a tvář Petra Šťáhlavského jsme mohli potkávat za přepážkou některé z tuzemských bank. Díky náhodě však nakonec přece jen zakotvil u železnice, a tak můžeme v následujících řádcích prostřednictvím… »