Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Rozhovor / Radka Drápelová: Prioritou je poskytování obligatorního vzdělávání

Radka Drápelová: Prioritou je poskytování obligatorního vzdělávání

22.8.2022 – autor: PETR SLONEK

Po odchodu Blanky Havelkové do představenstva Českých drah se Radka Drápelová na konci zimy stala po předchozím působení ve vedení Dopravního vzdělávacího institutu (DVI) novou předsedkyní této dceřiné společnosti. V rozhovoru prozradila, na co se zaměřila po nástupu do funkce předsedkyně představenstva nejdříve, jaké jsou plány firmy do budoucna, zda se osvědčila dětská skupina Sovička či jak hodlá DVI rozvíjet aktivity na poli dopravní psychologie. Zároveň zdůraznila, že i po změně vedení se pokračuje ve vytyčené strategii. Za prioritu pak považuje poskytování kvalitního obligatorního vzdělávání ve Skupině ČD.

Radka Drápelová: Prioritou je poskytování obligatorního vzdělávání

S jakými cíli jste na jaře nastupovala do pozice předsedkyně DVI? Co bylo vaší prioritou?
Prioritou bylo zachovat vizi, kterou jsme nastavili jako tým, když jsme do DVI nastoupili s Blankou Havelkovou. Zaměstnanci i obchodní partneři jsou vždy ke změnám opatrní a velice citlivě na ně reagují, proto bylo zásadním sdělením, že se pokračuje ve vymezených cílech a strategii. Domnívám se, že se podařilo toto sdělení předat.
Naší dlouhodobou a největší prioritou je poskytování obligatorního vzdělávání na vysoké úrovni pro naši mateřskou společnost a další společnosti Skupiny ČD, především pochopitelně pro ČD Cargo.

Navázala jste v něčem na svou předchůdkyni Blanku Havelkovou?
Představenstvo je kolektivní orgán, o všech zásadních věcech společnosti rozhoduje společně, proto i zde odpovídám, že pokračujeme ve vytyčené strategii a zachování kontinuity, a hlavně po doplnění představenstva začínáme opět pracovat v plném složení. Jako tým chceme být inspirativním vedením.

Jaké jsou plány nového vedení DVI pro nejbližší období?
V nejbližší době nás čeká příprava kvalitního plánu pro rok 2023 tak, abychom se dokázali vyrovnat s nepříznivou ekonomickou situací, která nyní prostupuje celou společností, a zvládli inflační tlak. To je velmi důležitý a zodpovědný úkol. Dále stále připravujeme nové projekty, které chceme na podzim tohoto roku ještě více rozpracovat a plně spustit v příštím roce.

Jak se za dobu fungování osvědčila dětská skupina Sovička? Proč jste se ji vlastně rozhodli vybudovat?
Impulsem pro vybudování dětské skupiny bylo zajistit podporu pro mladé maminky/zaměstnankyně Skupiny ČD, a samozřejmě i tatínky a umožnit jim tak snazší návrat do zaměstnání. V první fázi měla být dětská skupina pouze pro Skupinu ČD. Bohužel v té době začala pandemie Covid-19 a zájem nebyl takový, jaký jsme očekávali. Rozhodli jsme se proto otevřít dětskou skupinu i veřejnosti. Domnívám se, že pro tak velkou společnost, jako je Skupina ČD, by měla být tato služba v dnešní době samozřejmostí, a i začíná být ze Skupiny ČD více využívána. Je potřeba říci, že jsme od začátku vnímali Sovičku spíše jako službu pro zaměstnance než jako výdělečnou aktivitu, která by měla přinášet významné zisky pro DVI.

Co v rámci tohoto projektu chystáte nyní?
Snažíme se sledovat nové trendy v předškolním vzdělávání a začleňovat je do chodu Sovičky. Dělá mi radost, jak naše šikovné paní učitelky děti vedou, a máme velmi pozitivní ohlasy od rodičů dětí. Vyhledáváme a v co největší míře chceme využívat možné dotace pro tato zařízení. Nyní nás aktuálně čeká příprava nového školního roku a myslím, že máme téměř obsazenou kapacitu, takže už jen v omezené míře i nábor nových dětí.

V čem tedy vnímáte největší přínos Sovičky pro zaměstnance a zaměstnavatele?
Začlenění se do pracovního procesu maminek a tatínků po mateřské dovolené, tak aby měli kvalitně postaráno o potomky a mohli v klidu pracovat. Do skupinky přijímáme děti od jednoho roku věku, což je velká příležitost pro rodiče, kteří se chtějí nebo potřebují vrátit co nejdříve do zaměstnání. 

Chystáte nějaké nové projekty na DVI?
Ano, nyní se zaměřujeme na projekty, které jsou orientované na psychologický výzkum a bezpečnost na železnici. Velmi aktivně jsme za tímto účelem navázali spolupráci s Centrem dopravního výzkumu v Brně. Dále připravujeme nové projekty v oblasti soft skills. Poslední aktuální novinkou je vytvoření dotazníku pro výzkum strojvedoucích, zadání je od ministerstva dopravy a již byl v těchto dnech rozeslán na všechny dopravce, jak osobní, tak nákladní železniční dopravy.

DVI po vypuknutí pandemie covidu nabídl psychologickou pomoc zaměstnancům Skupiny ČD. Uvažujete o podobné službě i do budoucna?
Náročné životní situace, ať už souvisejí s pracovním, či osobním životem, bohužel nastávají i bez covidu. Letošní rok opět velmi otřásl našimi jistotami. Naši psychologové samozřejmě i nadále poskytují v případě potřeby a různých mimořádností krizovou intervenci. Jsme otevření nabídnout našim partnerům, pokud budou potřebovat, i v budoucnu služby v této oblasti.

Hodláte dále rozvíjet aktivity na poli dopravní psychologie? Posílíte tým psychologů?
Určitě ano, nabízíme službu vybodovaným řidičům, dále se budeme aktivně podílet na programu pro problémové řidiče, takzvané rehabilitace. Jedná se o speciální terapeutický program pro osoby, které pozbyly řidičské oprávnění. Program je stanoven dle novely trestního zákona s účinností od 1. 7. 2023, kdy budou muset tito řidiči projít terapeutickým programem, aby mohli zpět obdržet zadržený řidičský průkaz. Tuto službu budou moci nabízet jen akreditovaní psychologové s patřičnou erudovaností. Aktuálně jsme doplnili tým o nového psychologa se zkušenostmi z dopravní psychologie.

Jak často využíváte při svých cestách vlak?
Vlak využívám a ráda, hlavně při cestách směrem Olomouc a Ostrava, musím říci, že hlavně se jedná o pracovní cesty. Je pro mne zajímavé i sledovat poskytované služby, jak se chová zákaznický personál, mám radost z toho, když jsou ochotní a milí. Vždy mám dobrý pocit, že jsme i my odvedli při školení dobrou práci, je to zřejmě už i profesní deformace.

Jela byste s ním i na dovolenou?
Určitě, ale musím říci, že z důvodu času na dovolené nejčastěji létám. Zažila jsem však už několik dovolených, kdy jsme kombinovali více druhů dopravy, a to právě železnici s leteckou dopravou. 

Řada lidí tento druh dopravy využívá i proto, že se v něm dá během cesty číst a studovat. Co na to jako odborník přes vzdělávání říkáte?
Souhlasím s tímto přístupem a především s efektivním využitím času, který člověk na cestě stráví. Sama to mám velice ráda.
 


Průměrné hodnocení (10 hlasů): 1.4

Další články této rubriky

Martin Kupka: Vysokorychlostní železnice je impulsem pro hospodářstvíMartin Kupka: Vysokorychlostní železnice je impulsem pro hospodářství

20.11.2024 - Železnice hraje v naší dopravní infrastruktuře podle ministra dopravy Martina Kupky zásadní roli a je důležité, aby nabídla rychlá spojení moderními a pohodlnými vlaky. Co je třeba udělat, aby přilákala další zákazníky? Je… »

Jakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratíJakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratí

23.10.2024 - Než v České republice poprvé přestavíme výhybku na vysokorychlostní trať, uplyne ještě mnoho času. Jejich příprava je však podobně důležitá jako samotná výstavba, v jistých ohledech snad ještě složitější. A zatímco se… »

Petr Šťáhlavský: Před kameru jsem se dostal z minuty na minutuPetr Šťáhlavský: Před kameru jsem se dostal z minuty na minutu

24.9.2024 - Nechybělo mnoho a tvář Petra Šťáhlavského jsme mohli potkávat za přepážkou některé z tuzemských bank. Díky náhodě však nakonec přece jen zakotvil u železnice, a tak můžeme v následujících řádcích prostřednictvím… »

 

Všechny články rubriky Rozhovor

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika