Železničář / Rozhovor / Pavel Krtek: Pozitivně mě překvapila kvalita klíčových zaměstnanců
Pavel Krtek: Pozitivně mě překvapila kvalita klíčových zaměstnanců
17.4.2014 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Pavel Krtek je pro většinu čtenářů Železničáře zcela novou tváří ve vrcholovém vedení Českých drah. Po Danielu Kuruczovi převzal jeho úsek a stal se náměstkem generálního ředitele pro ekonomiku a techniku a zároveň byl jmenován i členem představenstva. Po načerpání prvních znalostí jsme se ho přišli zeptat nejen na zkušenosti z předchozích firem, ale i na hodnocení ekonomické situace Skupiny ČD.
Jaké know-how a zkušenosti si s sebou do Českých drah z předchozích firem přinášíte?
Z Lafarge Cementu určitě poznatky o stylu řízení velkého mezinárodního koncernu. Znalosti o tom, jakou by globální firma měla mít strukturu a postupy. Mezinárodní a na burze kótovaná firma se standardním systémem řízení nerozlišuje, kdo je vlastník – zda stát, fondy, banky nebo jednotlivci. Postupy a cíle jsou stejné. Byla to zároveň úžasná technická škola řízení ve financích díky zavedeným postupům. Skupina Unipetrol mě zase naučila, jak by měl být řízen koncern v rámci lokálního prostředí České republiky, jak by měla fungovat valná hromada, dozorčí rada a představenstvo podle německého modelu. Ve společnostech vlastněných investičními fondy jsem si doplnil znalosti, jak akcionáři detailně kontrolují chod společnosti, jak myslí investoři a jak investiční banky, které financují koupi podniků.
Máte za sebou čtyřleté zkušenosti se železniční dopravou u společností Unipetrol Doprava a OKD Doprava (AWT)…
Vozit komodity je vždy jednodušší než vozit lidi. Obchodní model osobní dopravy musím pochopit co nejrychleji a naštěstí pro mne je v ČD řada zkušených kolegů, kteří mi umějí složité věci jednoduše vysvětlit. V nákladní dopravě musí mít společnost vyvážené portfolio obchodních případů a zákazníků. Myslím tím jak delší kontrakty, tak roční, ale i kratší zakázky. Společnost by měla umět reagovat i na výkyvy zadání a poptávky. K tomu je důležité mít k dispozici ty správné nákladní vozy pro danou komoditu. Záleží i na tom, jak ovládá vlečky, jež jsou přístupovými cestami k firmám, dolům, hutím, chemičkám. Kdo ovládá vlečku, ten má konkurenční výhodu.
Jak hodnotíte loňskou intervenci České národní banky, která snížila kurz koruny vůči euru? Pomohla nám, nebo uškodila?
Nákladní doprava ve firmě ČD Cargo má obchodní model v eurech, osobní doprava u Českých drah zase v korunách. Když je devalvace, tak to poškodí ČD, naopak Cargu to pomůže. V rámci Skupiny ČD je výhodou, že tato působení jdou proti sobě. Je tam takzvaný přirozený hedging.
V poslední době se hovoří o prodeji výpravních budov Správě železniční dopravní cesty. Nevyplatí se ale spíš počkat, až zase stoupnou ceny nemovitostí, a prodat je pak dráž?
Uvědomme si, že prodej zbytného majetku není běžná činnost společnosti. Jedná se o mimořádné jednorázové výnosové položky. Hlavní činností společnosti na dalších deset, padesát, sto let má být přeprava osob a nákladů. Tyto činnosti by měly mít určitou marži, být ziskové a vykazovat návratnost investovaného kapitálu. Na druhou stranu i velké koncerny se zbavují nepotřebného majetku nebo i celých divizí.
Jestliže se v případě Českých drah prodá zbytný majetek a následně se modernizuje vozidlový park, tak je to dobře za předpokladu, že modernizované vozy mají zajištěné tržby a ziskové marže. Pokud se ptáte, zda mají ČD čekat pět, deset let i více, až půjdou ceny nemovitostí nahoru, myslím, že nemají. Ta filozofie je správná: prodat, co nepotřebujeme, a investovat to do něčeho, co bude generovat výnosy.
Co vás překvapilo po nástupu na ČD?
Určitě mě velice pozitivně překvapila kvalita klíčových zaměstnanců. Zvlášť po tom, co jsem byl zvyklý poslouchat dokola, jaký jsou ČD neflexibilní kolos a jaké mají problémy zevnitř. Naopak, pracují tu velmi fundovaní lidé.
Jaké byly vaše první poznatky z ekonomických čísel ČD Cargo?
Považuji výsledky u ČD Cargo za rok 2013 za úspěch. Projevil se asi už konečně opožděný vliv první fáze restrukturalizace, která tam proběhla, a nastavené zdravě agresivnější obchodní politiky.
Jak vidíte další vývoj ČD Cargo v souvislosti s očekáváním některých negativních zpráv? Mám na mysli zvažované zavírání dolů na severní Moravě.
Nebál bych se toho. Otázka je, jak významný je vliv aktivit místních černouhelných dolů na ČD Cargo a zda dojde k výraznějšímu útlumu těžby. Možná místo většího útlumu dojde jen ke změně akcionářské struktury dolů. Při nejhorším scénáři může ČD Cargo zajišťovat import uhlí. Polskou pobočku má již funkční. Samozřejmě si ČD Cargo nese jistou zátěž z minulosti, je to velká firma a je tedy pro ni těžší být flexibilnější oproti konkurenci. Z řízení naší největší dceřiné společnosti mám ale jako člen dozorčí rady dobrý pocit.
Agentura Moody’s oznámila možné snížení ratingu ČD. Jak si toto sdělení lze interpretovat?
Zaprvé, rating společnosti ČD snížen nebyl. Zadruhé, přezkoumání ratingu je normální každoroční proces. Konečné rozhodnutí agentury bude záviset na hospodářských výsledcích a rychlosti uskutečnění prodeje budov. Každé snížení ratingu znamená zdražení nových úvěrů, protože je tam větší riziko pro věřitele. Nicméně skutečnost, že České dráhy dokázaly získat rating u agentury Moody’s v investičním pásmu, pokládám za velký úspěch mých předchůdců.
A otázka závěrem: bylo pro vás lepší přicházet do ČD s nálepkou železničáře nebo neželezničáře? A na jaké straně se více cítíte vy?
Nejlepší je být něco mezi tím a mít správný nadhled i odstup. Není to černobílé. Nebýt ani železničář, který by byl postižen provozní či sektorovou slepotou, ani člověk zcela mimo, který přijde třeba z pojišťovny a neví o železnici vůbec nic.
PAVEL KRTEK
V roce 1994 vystudoval francouzskou státní technickou univerzitu Ecole Central Paris – jako první Čech od roku 1969. (Celkem zde už získalo vysokoškolský diplom 25 absolventů z ČR.) Po roce povinné základní vojenské služby na výcvikové základně českého UNPROFORu v Českém Krumlově začal pracovat u nadnárodní společnosti Lafarge Cement, světové dvojky ve výrobě cementu. Pak následovalo devět let v rafinérsko-petrochemické skupině Unipetrol, z toho šest let byl členem představenstva společnosti. Začínal po dobu tří let na centrále jako šéf finančního controllingu, pak dva roky pracoval coby finanční ředitel divize železniční dopravy Unipetrol Doprava v Litvínově, dva roky na centrále v Praze a dva roky jako finanční ředitel rafinerie Paramo v Pardubicích. Následně se uplatnil v prostředí investičních fondů. V únoru 2014 se stal členem představenstva Českých drah a od 1. března rovněž náměstkem generálního ředitele ČD pro ekonomiku a techniku. V současnosti je i členem dozorčí rady společnosti ČD Cargo.
Další články této rubriky
Martin Kupka: Vysokorychlostní železnice je impulsem pro hospodářství
20.11.2024 - Železnice hraje v naší dopravní infrastruktuře podle ministra dopravy Martina Kupky zásadní roli a je důležité, aby nabídla rychlá spojení moderními a pohodlnými vlaky. Co je třeba udělat, aby přilákala další zákazníky? Je… »
Jakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratí
23.10.2024 - Než v České republice poprvé přestavíme výhybku na vysokorychlostní trať, uplyne ještě mnoho času. Jejich příprava je však podobně důležitá jako samotná výstavba, v jistých ohledech snad ještě složitější. A zatímco se… »
Petr Šťáhlavský: Před kameru jsem se dostal z minuty na minutu
24.9.2024 - Nechybělo mnoho a tvář Petra Šťáhlavského jsme mohli potkávat za přepážkou některé z tuzemských bank. Díky náhodě však nakonec přece jen zakotvil u železnice, a tak můžeme v následujících řádcích prostřednictvím… »