Železničář / Rozhovor / Pavel Krtek: InterPantery konkurenci nepředáme
Pavel Krtek: InterPantery konkurenci nepředáme
28.10.2015 – autor: RADEK JOKLÍK
Letošní rok byl pro České dráhy poměrně náročný. Po úmorném horku komplikujícím práci našich zaměstnanců či nezaviněné tragédii Pendolina ve Studénce přišly spory s konkurenčními soukromými dopravci, které nyní vyvrcholily hádkami o provoz na lince R13. Nejen k tomu se v rozhovoru vyjádřil předseda představenstva ČD Pavel Krtek.
V médiích se objevila bouřlivá diskuze o tom, kdo z dopravců má právo na označení „národní dopravce“. Jaký je váš názor na tuto věc? A má toto označení oporu v legislativě?
Zákon č. 77/2002 Sb., kterým jsou České dráhy zřízeny, o nich hovoří jako o „národním železničním podniku České republiky“. Legislativně se institut „národního dopravce“ opírá o Důvodovou zprávu k zákonu č. 77/2002 Sb., kde se přímo říká, že obchodní společnost České dráhy bude plnit úlohu „národního železničního dopravce“, který zajišťuje celoplošné fungování železničního systému. Vedle ní by se měli postupně uplatňovat další železniční dopravci ve vhodných věcných a územních segmentech trhu. Stát tedy deklaroval pozici národního dopravce přímo při schvalování zákona o ČD. O Českých drahách se jako o „národním dopravci“ mluví léta. A přijde mi to logické. Jsme největší osobní železniční dopravce v zemi, vypravíme průměrně sedm tisíc vlaků každý den a přepravíme v nich skoro půl milionů lidí. Navíc jsme státem vlastněnou akciovou společností a naším úkolem je plnit řadu funkcí v zájmu státu. Dokážeme síťově obsloužit celé území. Jsme jediný dopravce, který může kdykoli a kdekoli zajistit dopravu v případě krizových situací, máme kapacitu pro naplnění požadavků státu pro případ obrany a krizového řízení, v oblasti branné i vnitřní bezpečnosti. A tak bych mohl pokračovat. Vezměte si takový obvyklý banální případ, že vezeme neukázněné fotbalové fanoušky vlakem pod dohledem policie, protože je pohromadě lépe uhlídá. Kdo to bude jednou dělat, když stát nebude mít možnost to žádat po soukromnících a „národního dopravce“ už nebude mít? A to nemluvím o odstraňování bariér v celé síti. Nakoupili jsme plošiny do stanic, nová vozidla jsou bezbariérová a podle přání Národní rady osob se zdravotním postižením upravujeme desítky vozů pro dálkovou dopravu. Mnohá WC jsou použitelná zdarma pro imobilní na základě euroklíče.
Soukromí dopravci se s Českými drahami ale nepřou jen o to. RegioJet tvrdí, že došlo k dohodě o soutěži na lince R13, kterou mají České dráhy podle vyjádření ministerstva dopravy deset let obsluhovat na základě přímého zadání. To by znamenalo, že naše nové InterPantery předáme za dva roky dopravci, který bude levnější. Je to pravda?
Přiznám se, že tisková zpráva RegioJetu, kde se tvrdí, že s tím souhlasíme, mě silně zaskočila. Je nepravdivá, k žádné takové dohodě nedošlo a nikdo z ČD s ní nesouhlasil. Toto je zřejmě přání RegioJetu, ne dohoda uzavřená s ČD. Ani ministerstvo dopravy, pokud vím, nic takového nepotvrdilo. My s tím nesouhlasíme. Jsme obchodní společnost bránící zájmy akcionářů a věřitelů. Nebudeme pořizovat nové vlaky, vyřizovat na ně dotace z EU a pak je jen tak přenechávat konkurenci. České dráhy nemohou sloužit jako dočasné řešení, než se všichni připraví a pak přijdou a řeknou, děkujeme, už to přebíráme my. Něco takového není možné pro akciovou společnost a žádný z národních dopravců okolních států by si to nenechal líbit. Přijde mi zvláštní, že RegioJet vydává tak zásadní zprávy, kde hovoří o nás, aniž by to s námi konzultoval a umožnil nám se k tomu vyjádřit. A vystoupení pana Jančury v Radiožurnálu, kde nás a ministerstvo dopravy dokonce obviňuje z pletichy, bylo hrubě účelové a naprosto zavádějící. Tohle jsem ve své praxi ještě nezažil.
Konkurence ale tvrdí, že přímé zadání není v pořádku a je neobhajitelné...
Přímé zadání smlouvy na provozování železniční osobní přepravy v závazku veřejné služby je plně v souladu s předpisy EU i českými zákony. Nejde o nic mimořádného či neobvyklého, tímto způsobem probíhá zajišťování dopravní obslužnosti v řadě zemí Evropské unie. Není tedy důvod, proč ohrožovat čerpání dotace na nové vlaky, které mohou od podzimu výrazně zvýšit kvalitu cestování na rychlíkové lince Brno – Břeclav – Olomouc. Obviňovat nás z porušování zákonů, a ohrožovat tím čerpání evropských dotací, to je naprosto nepřijatelné.
Zdá se, že letošní rok je obecně velmi náročný. Když odhlédneme od sporů se soukromníky, máme za sebou také neobvykle horké léto, a to doslova. Vnímáte, že naši zaměstnanci pracovali ve velmi náročných podmínkách a musí se tím do budoucna něco dělat?
Extrémní teploty v létě potrápily nejen cestující, ale také naše zaměstnance. Chtěl bych jim proto poděkovat za to, že své pracovní povinnosti plnili svědomitě i v těchto obtížných podmínkách. Snažili jsme se zásobovat zaměstnance v provozu vodou, zajišťovali jsme termoobaly pro strojvedoucí, ale ani tak to neměli nikde jednoduché. Představenstvo si toho je vědomo a souhlasilo s návrhem personálního ředitele s vyplacením mimořádné odměny. Každopádně to budeme řešit systémově, zdá se totiž, že na podobné výkyvy teplot se budeme muset připravit. Potřebujeme osadit stávající hnací vozidla větráním nebo klimatizací a výkonnější klimatizace budeme požadovat i při výrobě zcela nových vozidel.
Horko ale nebylo jen kvůli slunci…
Narážíte na nehody, které se staly v průběhu prázdnin?
Ano. Myslím, že ty prověřily náš personál ze všeho nejvíc.
To je věc, která mě osobně moc mrzí. Zvlášť je mi velice líto všech, kteří byli v Pendolinu u Studénky. I když bylo vidět, že jsme se z podobných krizových situací poučili a dokázali jsme se o zákazníky dobře postarat, životy ani zdraví to obětem nevrátí. Nejhorší je, že dokud lidé nebudou ctít pravidla a zákony, může se něco podobného kdykoli klidně opakovat. Je dobře, že se ministr dopravy snaží zajistit vyšší bezpečnost na přejezdech. My jsme schválili nákup dvou trenažérů, kde mohou strojvedoucí zkoušet různé krizové situace. Na skutečnost, že se pár set nebo desítek metrů před vámi nečekaně objeví kamion, který samozřejmě nemá na kolejích co dělat, se ale připravit nelze. Tomu se musí aktivně předcházet. Ať už ostřejšími represemi proti neukázněným řidičům, nebo technickými prostředky zvyšujícími bezpečnost přejezdů.
Další články této rubriky
Martin Kupka: Vysokorychlostní železnice je impulsem pro hospodářství
20.11.2024 - Železnice hraje v naší dopravní infrastruktuře podle ministra dopravy Martina Kupky zásadní roli a je důležité, aby nabídla rychlá spojení moderními a pohodlnými vlaky. Co je třeba udělat, aby přilákala další zákazníky? Je… »
Jakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratí
23.10.2024 - Než v České republice poprvé přestavíme výhybku na vysokorychlostní trať, uplyne ještě mnoho času. Jejich příprava je však podobně důležitá jako samotná výstavba, v jistých ohledech snad ještě složitější. A zatímco se… »
Petr Šťáhlavský: Před kameru jsem se dostal z minuty na minutu
24.9.2024 - Nechybělo mnoho a tvář Petra Šťáhlavského jsme mohli potkávat za přepážkou některé z tuzemských bank. Díky náhodě však nakonec přece jen zakotvil u železnice, a tak můžeme v následujících řádcích prostřednictvím… »