Železničář / Rozhovor / Miroslav Klich: Uvažujeme o vlacích s alternativními pohony
Miroslav Klich: Uvažujeme o vlacích s alternativními pohony
27.9.2018 – autor: MARTIN HARÁK
Pořízení nových souprav push-pull a elektrických jednotek, postupná náhrada motorových vlaků hybridními jednotkami na vodík, ale také modernizace dvacítky starších motorových vozů řad 809 a 810. To vše se plánuje v Moravskoslezském kraji, který klade velký důraz na železniční dopravu a její provázanost s tamním dopravním integrovaným systémem, známým pod zkratkou ODIS. O současnosti a budoucnosti železnice na severu Moravy a ve Slezsku jsme diskutovali s ředitelem Regionálního obchodního centra ČD Miroslavem Klichem.
Můžete v kostce přiblížit aktivity ROC Ostrava?
Zabezpečujeme nejen celou řadu nostalgických jízd, letos například k oslavám 130 let trati Kojetín – Bialsko-Biała či speciální návozy na přechod Beskyd, nazvaný Beskydská 7, ale i neméně důležité přepravy na festival Colours of Ostrava či ke Dnům NATO na mošnovském letišti. Letos ještě chystáme na 28. září parní vlak z Ostravy-Svinova do Třemešné ve Slezsku, kde se na úzkorozchodce do Osoblahy uskuteční oslavy 120. výročí trati. O den později se pak odehraje v Ostravě Regionální den železnice. Mimo to zajišťujeme komerční akce jednotlivých měst a regionů, jako byl letos například parní vlak ke Dni Karviné v červnu a v září Den Radegastu. Navíc 21. listopadu se v Ostravě uskuteční 22. ročník konference Transport, kam všechny srdečně zvu. Za nejdůležitější obchodní aktivitu ROC Ostrava však považuji uzavření smluv na přímé zadání s Moravskoslezským krajem od prosince 2019, kde předpokládáme podpisy smluv ještě v letošním roce.
Jak národní dopravce zabezpečí do budoucna regionální železniční dopravu v Moravskoslezském kraji?
Do prosince příštího roku máme uzavřenou s krajem jednu smlouvu s přímým zadáním. Ve smlouvě jsou rovněž zahrnutá vozidla pořízená z evropských Regionálních operačních programů typů CityElefant a RegioPanter. U takto pořízených vlaků je na tratích 270 a 320 prodloužená obchodní smlouva až do let 2025 a 2027. Na nové smlouvy, které budou platit od konce roku 2019, jsme se začali připravovat již v roce 2015. O rok později kraj vypsal dvě notifikace na přímé zadání. Dvě proto, abych samostatně a s předstihem řešil trať 323 vedoucí z Ostravy přes Frýdlant nad Ostravicí a Frenštát pod Radhoštěm do Valašského Meziříčí.
Proč zrovna trať z Ostravy do Valašského Meziříčí?
Od roku 2000 po vzniku samostatných krajů postupně „tlačíme“ správce infrastruktury k obnově, respektive ke zdvoukolejnění této trati a elektrizaci z Vratimova minimálně po Frýdek-Místek, nejlépe až do Frýdlantu nad Ostravicí. Tato trať je jedna z nejsilněji frekventovaných jednokolejných v České republice a vozový park na této lince je velmi zaostalý s minimálním komfortem. Proto kraj na této trati, kde jezdí regionální linka S6, chce nasadit s předstihem moderní nízkopodlažní a klimatizované soupravy push-pull. Vratné soupravy budou do zavedení elektrického provozu, který má být spuštěn v horizontu osmi let, vozit modernizované motorové lokomotivy řady 750.7. Ty budou vyměněny za stroje elektrické trakce.
Kdy se tedy mohou cestující z Ostravy směrem na Frýdek a Frýdlant těšit na nové vlaky s komfortem 21. století?
Po vyhlášení výzvy číslo 28 Ministerstvem dopravy v červnu 2017 na program s názvem Pořízení a modernizace železničních kolejových vozidel jsme podali loni v prosinci projektové zadání s názvem MSK1
na soupravy typu push-pull. Letos 24. července byl projekt odsouhlasen a předpokládáme, že po podpisu smlouvy již nebude nic stát v cestě jeho realizaci. Vše nasvědčuje tomu, že pět vratných souprav nasadíme s šesti modernizovanými motorovými lokomotivami již na konci roku 2020. Celý projekt za 900 milionů korun bude obrovským kvalitativním skokem vpřed včetně toho, že v každé soupravě bude vyhrazen prostor pro třicet jízdních kol.
A co vozidla na obnovu vozidel na dalších tratích?
Ta řešíme projektem MSK 2, kde jsme rovněž chtěli využít finance z evropského projektu OPD II. Jde konkrétně o devět jednopodlažních elektrických jednotek s minimální kapacitou 220 cestujících, které by doplnily dvě patrové záložní jednotky CityElefant. Projektovou žádost jsme podali koncem června na Ministerstvu dopravy a nyní doufáme v její odsouhlasení a určení možnosti čerpání dotačních prostředků. Půjde o vozidla, která budou nasazena na linky R61 a S1 z Opavy přes Ostravu po Český Těšín. Momentálně je však rozpočet z OPD II vyčerpán, takže zvažujeme i jiné formy financování.
Zmínil jste se zatím o elektrické vozbě, ale co motorové vlaky? Nelze je opomíjet…
Máme v plánu modernizaci devatenácti motorových vozů řad 809 a 810. Jde sice o starší vozidla, ale i tato modernizace se vyplatí. Nové motorové vlaky, které by jezdily dalších až třicet let, již Moravskoslezský kraj podle svého vyjádření nechce. S ohledem na životní prostředí uvažuje o vlacích s alternativními pohony. Například na neelektrizovaných tratích by mohly jezdit soupravy na hybridní vodíkový pohon a řada tratí by měla být ještě dodatečně elektrizována. Do repasovaných motorových vozů řad 809 a 810, které ještě nějakou dobu vydrží do příchodu nové kolejové techniky, plánujeme zabudovat wi-fi, nové sedačky, USB zásuvky, audiovizuální systémy a klimatizaci. Každý rok by tak mělo být upraveno pět vozů. Ještě něco málo k wi-fi. Tu máme v regionální dopravě zavedenou na jednotkách RegioPanter směřujících z Ostravy na letiště v Mošnově a v dohledné době plánujeme pokrytí i na CityElefantech, které zabezpečují důležité přepravní vazby v rámci kraje.
Regionální železnice nejsou jen vozidla, ale pochopitelně i tratě. Co plánujete ve spolupráci se správcem infrastruktury?
Velmi oceňuji spolupráci s Oblastním ředitelstvím SŽDC v Ostravě, s nímž jsme v těsném kontaktu. Pracuje se například na koridoru v úseku Český Těšín – Karviná a na trati 321 v úseku Ostrava-Svinov – Český Těšín přes Havířov. Nemůžeme se dočkat modernizace železničního uzlu Ostrava a částečného zdvoukolejnění a elektrizace na již zmiňované trati 323. Neméně významná bude i rekonstrukce ze Sedlnice, kde odbočuje trať na letiště v Mošnově, směrem na Štramberk. K trati na letiště v Mošnově, která slouží cestujícím od roku 2015, bych rád podotkl, že po ní vozíme nejen lidi k letadlům, ale i zaměstnance podniků v tamní průmyslové zóně a rádi bychom počet zákazníků ještě navýšili. Navíc má další potenciál v nákladní dopravě, kde by se průmyslový areál měl dočkat kolejového spojení na stávající trať v Mošnově.
Jak hodnotíte spolupráci s koordinátorem moravskoslezské dopravní integrace, firmou KODIS?
Spolupráce mezi ČD a společností KODIS je dlouhodobě na velice dobré úrovni. V dopravním svazu je zapojeno celkem třináct dopravců včetně Českých drah, které zabezpečují dopravu na 19 tratích a 23 linkách i s přesahem do sousedních krajů. V rámci integrace celého Moravskoslezského kraje mohou cestující používat bezkontaktní čipovou kartu nazvanou Odiska, jež umožňuje částečné nahrání In Karty ČD. Chystá se však Odiska druhé generace. Ta kartu propojí se strukturou MAP, která funguje již na Českých drahách. Tím pádem bude zajištěna interoperabilita Odisky se systémem národního dopravce, tedy systémem osobních i přenosných pokladen. A protože v MHD v Ostravě je možné používat k platbě i bankovní karty, chystáme tuto možnost i u našich nových vozidel.
Ve vašem kraji se nachází romantická trať úzkorozchodné dráhy z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy. Jaká je její budoucnost?
Jde o poslední úzkorozchodnou trať s pravidelnou dopravou u národního dopravce, kde zabezpečujeme dopravu šesti páry vlaků denně. V letní sezoně jezdí navíc jedním párem motorových nebo parních vlaků vedle ČD i společnost Slezské zemské dráhy. Tato trať je sice prodělečná, nicméně kraj její ztrátu hradí a má zájem dopravu zachovat. Osoblažsko je rozvojová rekreační oblast, kde spolek obcí navíc odkoupil od SŽDC nádražní budovy a s tím související zařízení s finančním přispěním Moravskoslezského kraje. Jako první projde revitalizací nádraží ve Slezských Rudolticích, a tak bude tato romantická trať perspektivně zachována. ○
MIROSLAV KLICH
Po absolvování střední průmyslové školy železniční v Letohradě a absolutoriu Vysoké školy dopravní v Žilině v oboru Provoz a ekonomika železniční dopravy začal v roce 1978 pracovat jako výpravčí na Ostravsku. Později působil jako staniční dispečer nebo vedoucí hospodaření vozy na tehdejším Provozním oddíle ČSD v Ostravě. Od roku 1993 se stal ředitelem bývalého ostravského Obchodně provozního ředitelství (OPŘ ČD) a v období roků 2004 a 2005 zastával post generálního zástupce Českých drah ve Varšavě. V letech 2006 a 2007 byl zástupcem ředitele Odboru osobní dopravy ČD. Od roku 2008 zastává funkci ředitele Krajského centra osobní dopravy, jež se během roku 2014 transformovalo do Regionálního obchodního centra v Ostravě.
Další články této rubriky
Martin Kupka: Vysokorychlostní železnice je impulsem pro hospodářství
20.11.2024 - Železnice hraje v naší dopravní infrastruktuře podle ministra dopravy Martina Kupky zásadní roli a je důležité, aby nabídla rychlá spojení moderními a pohodlnými vlaky. Co je třeba udělat, aby přilákala další zákazníky? Je… »
Jakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratí
23.10.2024 - Než v České republice poprvé přestavíme výhybku na vysokorychlostní trať, uplyne ještě mnoho času. Jejich příprava je však podobně důležitá jako samotná výstavba, v jistých ohledech snad ještě složitější. A zatímco se… »
Petr Šťáhlavský: Před kameru jsem se dostal z minuty na minutu
24.9.2024 - Nechybělo mnoho a tvář Petra Šťáhlavského jsme mohli potkávat za přepážkou některé z tuzemských bank. Díky náhodě však nakonec přece jen zakotvil u železnice, a tak můžeme v následujících řádcích prostřednictvím… »