Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Rozhovor / Josef Bernard: Úspěch v Německu nám otevírá dveře na západní trhy

Josef Bernard: Úspěch v Německu nám otevírá dveře na západní trhy

24.10.2013 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Škoda Transportation zažívá dobrý rok. Její elektrická lokomotiva 109 E získala klíčový certifikát a začíná jezdit i v zahraničí. Mezi nejdůležitější uzavřené obchody bezesporu patří dodávky pro Deutsche Bahn, kterým český výrobce dokázal, že se umí prosadit i na západních trzích. Skutečnost, že Škodovka investuje do výzkumu a vývoje miliardy korun, se vyplatila.

Josef Bernard: Úspěch v Německu nám otevírá dveře na západní trhy

Největší tuzemský výrobce kolejových vozidel patří také mezi významné dodavatele Českých drah. Národní železniční dopravce aktuálně od Škodovky odebírá moderní elektrické lokomotivy 109 E nebo RegioPantery. Na začátku letošního roku přišly poslední CityElefanty, loni v prosinci motorové Regionovy. Obchodní činnost společnosti Škoda Transportation je ale přirozeně mnohem širší. O rozhovor jsme požádali generálního ředitele Josefa Bernarda. 

Škoda Transportation a Deutsche Bahn počátkem srpna podepsaly smlouvu na dodávky šesti příměstských push-pull souprav se šesti lokomotivami 109 E pro trať Norimberk – Ingolstadt – Mnichov v hodnotě 2,6 miliardy korun. V čem myslíte, že jste přesvědčili Deutsche Bahn, že jste ti nejlepší?

Výrobky naší společnosti jsou v současnosti srovnatelné se světovou konkurencí. Nejedná se přitom jen o naši nejnovější lokomotivu, ale i o tramvaje či trolejbusy, což dokazují rovněž naše exportní úspěchy – během posledního roku jsme uzavřeli kontrakty za zhruba 21 miliard korun. Pro Deutsche Bahn díky tomu nebylo riziko odebrat push-pull soupravy včetně lokomotiv od českého výrobce. Navíc jsme nedávno získali certifikát TSI High Speed. Ten v současnosti mají jen dvě lokomotivy na světě – a jednou z nich je právě ta naše. Vracejí se nám tak každoroční pravidelné investice do výzkumu a vývoje. Za poslední čtyři roky se jednalo o zhruba čtyři miliardy korun. Vzhledem k tomu, že v oblasti železničních kolejových vozidel jsou Deutsche Bahn nejnáročnějším zákazníkem na světě, jsme na tento úspěch hrdí a osobně věřím, že nám tato klíčová reference přinese i další obchodní úspěchy na západních trzích. 

Do kterých zemí a kterým dopravcům jste již prodali lokomotivu 109 E? V jaké fázi je řešení soudních sporů s Bombardierem, který vás údajně obvinil z plagiátorství?

Naše nová lokomotiva už jezdí na Slovensku, v České republice a brzy v Německu. Poté, co získala certifikát TSI High Speed, se zájem o tento stroj zvýšil a v současnosti jednáme s několika zájemci. Spor se společností Bombardier pokračuje. Jsme přesvědčeni, že z naší strany nedošlo k jakémukoli pochybení.   

V jaké fázi je obchod na jeden kus třívozové patrové jednotky řady 671 s opcí na dalších osm jednotek pro slovenskou společnost ZSSK?  Již jste jí dodali 10 push-pull souprav...

Kontrakt na deset push-pull souprav pro ZSSK skončil slavnostním předáním poslední soupravy na konci letošního května. Zároveň naše dceřiná společnost Škoda Vagonka podepsala novou smlouvu se ZSSK na dodávku jednoho kusu třívozové patrové jednotky řady 671 s opcí na dalších osm jednotek. První souprava bude na Slovensko dodána v létě 2014 a poslední – v případě využití opce – v roce 2015. 

Jak se podílí domácí a zahraniční trh na vašich výnosech? Do kterých zemí nejvíce vyvážíte? Jaký je zhruba podíl železničních vozidel, tramvají, metra a trolejbusů?

Zjednodušeně lze říci, že naše výroba je poměrně stejnoměrně rozdělena na třetiny – tramvaje, železniční vozidla a trolejbusy spolu s výrobou elektrovýzbroje a motorů. Celkově ovšem unikátnost naší výroby v Plzni tkví v jejím univerzálním využití. Na čtyřiceti tisících metrech čtverečních vyrábíme metro, lokomotivy, tramvaje i elektrické jednotky.

Co se týká trhů, důležité jsou pro nás samozřejmě naše tradiční trhy, jako je východní Evropa, Rusko a postsovětské republiky. Nově se ale zaměřujeme také na západní Evropu. Důkazem toho, že i tam lze uspět, je již zmíněná zakázka pro německého operátora DB. Zajímavé jsou pro nás i asijské trhy – hodně nás láká Turecko. Tamější vláda investuje obří sumy do infrastruktury a při každé návštěvě vidím, jak se země rychle rozvíjí. Celkově se nám zatím daří zvyšovat podíl exportu nových výrobků. Kolem roku 2010 jsme měli podíl exportu pětinový, v roce 2012 zhruba 40 procent, letos počítáme asi s 65 procenty. 

České dráhy v příštím roce nasadí do provozu rakouské jednotky Viaggio Comfort, tedy Railjety. Podle generálního ředitele Českých drah Dalibora Zeleného je škoda, že je nepotáhnou právě vaše lokomotivy 109 E. Dokázali byste opravdu vyřešit všechny softwarové náležitosti, aby to bylo hypoteticky možné?

Lokomotivu 109 E bychom dokázali softwarově uzpůsobit tak, že by táhla jednotky Viaggio Comfort. Proces technologického propojení je možný, ale pouze v takovém případě, že by došlo k trojstranné spolupráci mezi námi, zákazníkem a výrobcem jednotek. 

V jaké fázi je schvalování a předávání lokomotivy řady 380 Českým drahám včetně plateb a případného penále za opoždění dodávky?

V současnosti je předáno do majetku Českých drah 17 lokomotiv, které jezdí v běžném provozu. Co se týká sporu ve výkladu toho, jestli došlo k opoždění dodávek nebo ne, tak to nyní rozhoduje nezávislý arbitr – rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR. Jeho rozhodnutí budeme samozřejmě plně respektovat.  

Pracujete na vývoji nové jednotky pro dálkovou dopravu? A pokud ano, kdy plánujete prototyp? V roce 2011 jste – během sporu o nákup Railjetů – naznačili, že se tímto směrem vydáte...

Pro Deutsche Bahn budeme dodávat nové šestivozové dvoupatrové soupravy. Tyto stroje budou vyrobeny pro konstrukční rychlost 200 km/h a budou také mít tlakotěsné skříně, čímž se stabilizuje tlak uvnitř vozů při míjení kolejových vozidel na vysokorychlostních tratích. Technicky se bude jednat o špičkově vybavený a moderní výrobek, který je možné využít i pro dálkovou dopravu. 

Na konci minulého roku skončila výroba Regionov v šumperské Pars nově, která patří do vaší skupiny. Nepočítáte s vývojem a výrobou zcela nového, moderního motorového vozu?

Vzhledem k tomu, že musíme držet krok s konkurencí, je vždy lepší rozvíjet něco, co už umíme. V případě naší společnosti se jedná o rozsáhlé portfolio produktů s elektrickou trakcí. Na výrobu nového motorového vozu tedy v současnosti nepomýšlíme. 

Nejsou v dohledu nějaké možné modernizace elektrických lokomotiv v zemích bývalého SSSR? Jaké další obchodní možnosti vám nabízejí východní trhy?

Trhy zemí bývalého Sovětského svazu jsou do budoucna velmi perspektivní. Navíc se jedná o naše tradiční trhy. Takže příležitosti tu určitě jsou. V současnosti například vyrábíme devět souprav metra pro Petrohrad za dvě miliardy korun nebo 125 trolejbusů pro lotyšskou Rigu za 2,6 miliardy korun. Jednání o nových zakázkách zatím probíhají, takže konkrétněji se do podepsání smluv vyjadřovat nemohu. Více než v modernizacích ale vidím perspektivu v dodávkách zcela nových strojů do zemí bývalého Sovětského svazu.

JOSEF BERNARD

V plzeňské Škodovce vystřídal řadu pozic. Působil jako technik, mistr a personální ředitel jedné z dceřiných společností. Od roku 2002 byl personálním ředitelem Škody Holding, kde se později stal jejím výkonným ředitelem. Mimo to zastával řadu funkcí v představenstvech a dozorčích radách společností v rámci celé skupiny. Generálním ředitelem Škody Transportation se stal v listopadu 2010. Vystudoval Střední odborné učiliště Škoda a vysokoškolské vzdělání získal později na Open University. Absolvoval postgraduální studium na Vysoké škole ekonomické v Praze.


Průměrné hodnocení (8 hlasů): 3.38

Další články této rubriky

Martin Kupka: Vysokorychlostní železnice je impulsem pro hospodářstvíMartin Kupka: Vysokorychlostní železnice je impulsem pro hospodářství

20.11.2024 - Železnice hraje v naší dopravní infrastruktuře podle ministra dopravy Martina Kupky zásadní roli a je důležité, aby nabídla rychlá spojení moderními a pohodlnými vlaky. Co je třeba udělat, aby přilákala další zákazníky? Je… »

Jakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratíJakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratí

23.10.2024 - Než v České republice poprvé přestavíme výhybku na vysokorychlostní trať, uplyne ještě mnoho času. Jejich příprava je však podobně důležitá jako samotná výstavba, v jistých ohledech snad ještě složitější. A zatímco se… »

Petr Šťáhlavský: Před kameru jsem se dostal z minuty na minutuPetr Šťáhlavský: Před kameru jsem se dostal z minuty na minutu

24.9.2024 - Nechybělo mnoho a tvář Petra Šťáhlavského jsme mohli potkávat za přepážkou některé z tuzemských bank. Díky náhodě však nakonec přece jen zakotvil u železnice, a tak můžeme v následujících řádcích prostřednictvím… »

 

Všechny články rubriky Rozhovor

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika