Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Rozhovor / Jiří Jarkovský: Prioritou je dodržování termínů a kvality oprav

Jiří Jarkovský: Prioritou je dodržování termínů a kvality oprav

21.10.2020 – autor: MARTIN HARÁK

Novým generálním ředitelem a předsedou představenstva dceřiné společnosti ČD Dílny pro opravu vozidel (DPOV) se 1. července stal Jiří Jarkovský, který přišel do firmy z Czech Airlines Handling. V rozhovoru pro časopis Železničář se například zamýšlí nad nápravou kritizovaných nedostatků, hovořil však i o budoucích strategických záměrech.

Jiří Jarkovský: Prioritou je dodržování termínů a kvality oprav

Do DPOV jste přišel z leteckého průmyslu, takže určitě dokážete vyhodnotit rozdíly mezi leteckým a železničním opravárenstvím. Vidíte zároveň nějaký zásadní rozdíl mezi současnými rych­lými vlakovými spoji a leteckou dopravou?
Zásadní rozdíly určitě nenajdeme, oba dva druhy přeprav spojuje především bezpečnost cestujících. V obou odvětvích je jí věnována maximální pozornost. Letecká doprava, stejně tak jako železniční, má servis vozidel kodifikovaný velmi přísnými předpisy a seznamem pracovních úkonů, které musí být řádně provedeny tak, aby byl provoz těchto dopravních prostředků naprosto bezchybný. Zájmem jak majitelů letadel nebo železničních vozů či lokomotiv je, aby opravy byly prováděny v co nejkratších termínech a samozřejmě v co nejvyšší kvalitě. Právě termíny jsou pro DPOV nyní velkou výzvou, protože poptávka je někdy vyšší, než jsou naše kapacitní možnosti.

Zmínil jste dodržování termínů, což byla dosud u DPOV občas velká slabina. Jak si poradíte s tímto problémem jako nový generální ředitel této významné dceřiné společnosti Českých drah?
Odpovím obráceně. Velmi brzy jsem si uvědomil silné stránky DPOV. Naše společnost disponuje úžasným potenciálem v podobě řady schopných a šikovných lidí, což ostatně dennodenně dokazují na svých pracovištích. Snaží se zakázky kvalitně plnit podle očekávání našich zákazníků. Na druhou stranu jsem si vědom, že ne vždy se nám ve firmě všechno úplně podaří, tedy i nedodržení závazných termínů. Přestože někdy existují i objektivní důvody, proč je obtížné opravu či modernizaci dokončit tak, jak bylo domluveno, máme jistě prostor ke zlepšení. Nenadále se může zastavit tok materiálů, což se zrovna stalo při nedávné pandemii, nebo máme výpadek zaměstnanců. To je jeden z důvodů, proč revidujeme celkové procesy výroby a dodávek. Chceme získat jistotu, že na relevantních podkladech můžeme postavit další rozvoj a lépe řídit celou společnost. Podporou jsou kolegové z našich jednotlivých odborů včetně dalších složek naší firmy. Čeká nás nelehký úkol, který ale náš tým určitě zvládne. Celkově jde o princip srozumitelných odpovědí na jednoduché otázky typu jak, co, kdy a proč. Se svým týmem se zabýváme i rozborem minulých pochybení v plánování a průběžném řízení výrobního procesu a chci nastavit firemní kulturu tak, aby k nim nedocházelo. Raději se vzdáme některé zakázky, než abychom ji v termínu nebo vůbec nedokončili. Chceme se navíc zabývat jak zvyšováním kvalifikace našich lidí, tak i novými technologiemi, které by nám pomohly v našem dalším rozvoji a strategických záměrech.  

Když už jsme narazili na zaměstnaneckou problematiku, jak jste na tom nyní s početním stavem pracovníků? Máte jich dostatek? Pokud ne, provádíte cílené nábory třeba už na učilištích nebo středních školách?
Naše závody jsou rozmístěné ve více lokacích po republice (v Přerově, Veselí n. M., Olomouci a Nymburce – pozn. redakce). V některých místech není pro nás situace příznivá, neboť se na pracovním trhu doslova přetahujeme o kvalifikované lidi s několika dalšími konkurenčními podniky. Přesto nespíme a nábor pracovníků probíhá kontinuálně celý rok. Snažíme se nové kolegy přilákat na dobré pracovní podmínky a benefity, ale hlavně se je pak snažíme ve firmě udržet. Většinou spoléháme na naše vlastní zdroje, ale zároveň spolupracujeme také s agenturou, která nám pomáhá svými „půjčenými“ zaměstnanci vykrýt nárazové potřeby, abychom zákazníkům vyšli co nejvíce vstříc.

O jaké funkce jde při vykrývání?
Primárně o elektroniky, elektromechaniky, lakýrníky, obráběče a svářeče. O všechny tyto funkce máme eminentní zájem a rádi bychom přivítali nové pracovníky do stálého pracovního poměru.

Nechystáte další průnik s vaší nabídkou služeb do blízkého či vzdálenějšího zahraničí? Připomínám, že společnost DPOV modernizovala takřka stovku elektrických šestikoláků pro různé polské dopravce nebo opravovala patrovou dvousystémovou jednotku pro Železniční společnost Slovensko (ZSSK)…
Naší prioritou je uspokojení požadavků Skupiny České dráhy. Tedy ať jde o periodické opravy nebo další modernizace. Proto velmi pečlivě zvažujeme, zda vezmeme zakázku od někoho ze zahraničí. V budoucnu chceme nabídnout volnou kapacitu jiným zákazníkům a mohu potvrdit, že zájem slovenské a polské strany přetrvává. Aktuálně nejsme v této oblasti aktivní a na jiné zakázce nepracujeme, jsme totiž více než na sto procent vytíženi pracemi pro naši mateřskou firmu. Jak jen to půjde, opět své kapacity nabídneme, neboť o tyto trhy nechceme přijít. Myslím, že jsme schopni zajistit vysoce kvalitní servis či modernizace, proto si nás zákazníci určitě opět najdou.

Plánujete investice do nových opravárenských technologií či jejich prostorové rozšíření?
Určitě ano. Úplnou novinkou bude v říjnu instalace nového lisu na pracovišti v Nymburce v takzvané kolovce, kde se kolegové zabývají lisováním dvojkolí a jejich renovacemi. Máme v plánu další investice, při kterých bychom rádi zvýšili technologickou i prostorovou kapacitu. Konkrétně u nás v Přerově, kde se navíc nachází vedení firmy, se chceme zaměřit na opravu elektrických jednotek, například stávajících CityElefantů. Zvažujeme například novou lakovnu či myčku, ale až po důkladné analýze, aby vše zapadlo do strategického rozvojového plánu. Ten se bude týkat i analýzy nových trendů v železniční technice tak, abychom na ně dovedli v předstihu reagovat a byli jsme připraveni na novou generaci vozidel. A to včetně dalších záležitostí, jako je implementace zabezpečovacího zařízení ETCS a dalších novinek na poli techniky.

Při nedávné sérii nehod byla částečně zničena jednotka CityElefant, loni byla podobným způsobem poškozena ještě jedna. Protože se opravami této řady zabýváte, naskýtá se otázka, zda máte s těmito havarovanými vlaky nějaké vlastní plány?
Jsme si vědomi, že tyto vlaky slouží převážně pro obslužnost pražské aglomerace a Středočeského kraje, kde nyní tři jednotky citelně chybí. České dráhy proto vypsaly soutěž na jejich opravu. Podali jsme nabídku na opravu hnací části 471.075 a řídicího a vloženého vozu z vlaku 471.065. Pokud budeme vybráni, budou tyto části jednotek v průběhu druhého pololetí u nás v Přerově opraveny.

Plánujete ještě revitalizace a opravy historických vozidel, jako byl například Stříbrný šíp, který vaše firma uvedla před pár lety do druhého života, nebo se budete věnovat výhradně modernizacím a opravám současných vozidel?
Chápu, že historická vozidla jsou například pro fanoušky železniční dopravy atraktivnější než soudobý vozidlový park, a určitě jsem rád, že se firma DPOV mohla s úspěchem podílet na řadě renovací a záchraně historických vozidel. Ta jsou z časového hlediska bohužel velmi náročná na postupné renovace, neboť jde leckdy o hodinářskou práci. Bohužel na takové aktivity momentálně nemáme prostor. Osobně mě to moc mrzí, ale pokud se naskytne příležitost podobná Stříbrnému šípu a firma bude mít časové rezervy, určitě do ní půjdeme. Prioritou ale zůstávají opravy a modernizace stávajících vozidel a momentálně ani jiné cesty není.


JIŘÍ JARKOVSKÝ
Profesní kariéru začal v Českých aeroliniích v roce 1993, kam nastoupil do úseku služeb cestujícím a následně do sekce odbavení letadel. V dalších letech zastával u aerolinií řadu manažerských pozic převážně v provozní a obchodní oblasti. Zkušenosti získal i z působení v mezinárodní logistické společnosti. V období posledních šesti let řídil z pozice předsedy představenstva společnost Czech Airlines Handling. Absolvoval Metropolitní univerzitu Praha v oboru právní specializace. Od 1. 7. 2020 je generálním ředitelem a předsedou představenstva DPOV.


 


Průměrné hodnocení (12 hlasů): 2.58

Další články této rubriky

Martin Kupka: Vysokorychlostní železnice je impulsem pro hospodářstvíMartin Kupka: Vysokorychlostní železnice je impulsem pro hospodářství

20.11.2024 - Železnice hraje v naší dopravní infrastruktuře podle ministra dopravy Martina Kupky zásadní roli a je důležité, aby nabídla rychlá spojení moderními a pohodlnými vlaky. Co je třeba udělat, aby přilákala další zákazníky? Je… »

Jakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratíJakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratí

23.10.2024 - Než v České republice poprvé přestavíme výhybku na vysokorychlostní trať, uplyne ještě mnoho času. Jejich příprava je však podobně důležitá jako samotná výstavba, v jistých ohledech snad ještě složitější. A zatímco se… »

Petr Šťáhlavský: Před kameru jsem se dostal z minuty na minutuPetr Šťáhlavský: Před kameru jsem se dostal z minuty na minutu

24.9.2024 - Nechybělo mnoho a tvář Petra Šťáhlavského jsme mohli potkávat za přepážkou některé z tuzemských bank. Díky náhodě však nakonec přece jen zakotvil u železnice, a tak můžeme v následujících řádcích prostřednictvím… »

 

Všechny články rubriky Rozhovor

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika