Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Rozhovor / Jindřich Poláček: Bojujeme s akutním nedostatkem řidičů

Jindřich Poláček: Bojujeme s akutním nedostatkem řidičů

14.6.2018 – autor: MARTIN HARÁK

Počátky původní společnosti ČSAD Chrudim, která je dnes sídlem firmy Arriva Východní Čechy, sahají až do roku 1949. Současný obchodní název se používá od roku 2013. Vlastníkem celé skupiny Arriva je osmým rokem německý koncern Deutsche Bahn, který ve čtrnácti zemích světa provozuje autobusovou, železniční i trolejbusovou dopravu. Partnerskou firmou Českých drah například při zajišťování autobusů u mimořádností nebo v návaznostech na vlaky v rámci integrovaného dopravního systému IREDO je dceřiná společnost Arriva Východní Čechy se sídlem v Chrudimi. Hovořili jsme s jejím ředitelem Jindřichem Poláčkem.

Jindřich Poláček: Bojujeme s akutním nedostatkem řidičů

Jak funguje vaše firma v rámci integrovaného dopravního systému IREDO, který je na území jak Královéhradeckého, tak i Pardubického kraje?  Arriva Východní Čechy má v těchto regionech majoritní podíl v autobusové linkové dopravě…

Jako všichni dopravci, kteří operují v závazku veřejné služby, fungujeme v systému IREDO  po tarifní stránce a odpovídajícím odbavovacím zařízením. Zčásti využíváme odbavovací zařízení, které je zapůjčené společností OREDO, zbývající je v našem vlastnictví. Oba druhy jsou od firmy Telmax. Jedinou výjimkou je městská hromadná doprava v Chrudimi, která není zaintegrovaná do systému IREDO. To není ale otázka na nás jako dopravce. Jde o dohodu vedení města Chrudim s krajskou reprezentací. Doposud jednání o plné integraci ztroskotávala na prokazatelnosti clearingu a zúčtování tržeb…

Stěžejní otázkou, kterou citlivě vnímají cestující, je návaznost městské hromadné dopravy na vlakové spoje. Máte tyto návaznosti standardním způsobem vyřešené?

Návaznosti našich městských autobusů kupříkladu v Chrudimi, kde je sídlo naší firmy, jsou po dlouhá léta pozorně sledovány. Koordinace MHD na vlaky je v gesci Dopravní komise města Chrudim. Chodí tam moji kolegové, a navíc jsou přítomni zástupci železničního národního dopravce. V rámci možností a rozsahu dopravy jsme velmi flexibilní, a tak asi před třemi roky byly autobusy MHD přesunuty přímo před nádražní budovu, kde se plánuje nový odbavovací terminál. Podobný terminál je nyní ve výstavbě také v Kolíně. Naše městské autobusy jezdí nejen v Chrudimi, ale také v Kolíně, Kutné Hoře a Přelouči, kam zajíždí k železničním stanicím pro cestující národního dopravce. Vypracovali jsme přesný plán čekacích dob, který mají k dispozici cestující na zastávkových jízdních řádech, a navíc je mají naši řidiči v palubních počítačích. Shrnu-li to, tak se zásadně čekává od vlaků v Chrudimi ve večerních hodinách ve směru na sídliště Větrník, v denní dobu delší čekání není možné kvůli obratům vozidel. V Kolíně pak čekáme jen v sedlových dobách, neboť četnost přípojů ve špičkách je poměrně silná.

Dlouhá léta Arriva Východní Čechy pomáhala ČD při zajišťování náhradní dopravy při výlukách nebo mimořádnostech. Jaká je situace nyní?

V současné době jsme tento segment služby do značné míry opustili. Ne proto, že bychom nechtěli, ale donutil nás k tomu kritický nedostatek řidičů. Tuto činnost jsme museli přibrzdit, abychom zajistili veškeré naše závazky v systému veřejné regionální dopravy. Pro získání nových řidičů máme systém náborů, hradíme řidičské průkazy a profesní osvědčení. V poslední době se navíc snažíme získat i zahraniční řidiče. Naším cílem není levná pracovní síla, ale snaha zajistit kvalitní řidiče, kteří budou schopni tuto službu poskytovat. Máme rozjednané posily z Ukrajiny, ale také až ze Srbska. U firmy se zacvičuje prvních sedm ukrajinských řidičů a předpokládáme, že v květnu obdrží veškerá platná profesní oprávnění a budou moci být nasazeni do běžného provozu. Momentálně s nimi probíhá intenzivní kurz českého jazyka. Bohužel bez zahraničních řidičů se do budoucna neobejdeme, protože bychom rádi vykonávali i jinou než běžnou linkovou dopravu.

Obecně je řidičů autobusů málo a není divu, že se na tuto profesi mladí lidé moc nehrnou…

Práce řidičů je časově velmi náročná. Momentálně nám starší generace odchází do důchodu. Mladá nastupující generace se necítí oslovena prací, která jí blokuje například dvanáct až třináct hodin čistého času. Pracovní režim řidičů autobusů je ale jednoznačně organizován podle příslušného vládního nařízení 336. Je spousta dob, které nejsou součástí výkonu, kdy se například jedná o dělenou směnu – odbornou terminologií čekání mezi spoji určené jízdním řádem v daném místě a čase. Firma ale poskytuje odměnu za hodinu čekání, která se odvíjí podle výše minimální hodinové sazby, takže podle vládního nařízení dostávají devadesát procent z této sazby.

Podobně jako ve vlacích v samoobslužném způsobu odbavení obsluhují cestující přímo strojvedoucí, tak z pochopitelných důvodů na regionálních autobusových spojích odbavení provádějí přímo řidiči. Jak takové odbavení vypadá? Je možné využít například i multiaplikační In Kartu Českých drah?

Odbavení máme dvojího druhu. V hotovosti, nebo čipovou kartou. V naší společnosti používáme převážně bezkontaktní čipové karty IREDO, jejichž emitentem je společnost OREDO, plus máme vlastní platební kartu. Ta se používá nejen v MHD v Chrudimi a Kutné Hoře, ale také v kraji Středočeském a na Vysočině. Novinkou loňského roku je možnost používat bankovní platební karty v městských vozech v Kolíně. Multiaplikační In Karty Českých drah bohužel nepoužíváme, ale není to naše rozhodnutí, protože se musíme řídit požadavkem objednavatele dopravy. Po roce 2020, kdy doběhne současný evropský projekt na karty IREDO, lze pochopitelně uvažovat i o této možnosti…

Jste schopni operativně měnit jízdní řády v průběhu roku, když nastanou problémy?

Samozřejmě. To vyplývá ze zákona 111 o silniční dopravě, kde jsou dané správní lhůty.  Hlavní změnový termín je polovina prosince a pak jsou další termíny, konec února – začátek března, červen a 1. září. V momentě, kdy se například urgentně opravuje silnice, se musí změnit jízdní řády v rámci několika dnů. V tu chvíli se použije institut veřejného zájmu, takže se netrvá na měsíčních, respektive dvouměsíčních lhůtách na podání změny jízdního řádu. Taková rychlá změna má však dopady na změny konfigurace palubních a odbavovacích systémů.

Dokázali byste sehnat řidiče v případě nějaké mimořádné situace, jako je například hromadná nehoda či jiné podobné neštěstí?

Určitě ano, ale takové mimořádnosti zaštiťuje krajský krizový štáb, kde se ad hoc řeší i to, zda je řidič schopen jet z volna za dodržení všech nařízení, nebo je natolik mimořádná situace, že se momentálně nehledí na délku pracovní doby. V krajnosti krizový štáb může nařídit omezení linkové dopravy a její převedení například k odvozu zraněných.

Arriva Východní Čechy působí ve čtyřech turisticky atraktivních krajích – Pardubickém, Královéhradeckém, Středočeském a na Vysočině. Máte nějaké speciální linky nebo vozidla pro přepravu cykloturistů?

Cyklobusy jsou mezi cestujícími stále populárnější. Začínali jsme s nimi v Pardubickém kraji před asi patnácti lety, kdy jsme přestavěli na sezonu jeden městský autobus Karosa sedmičkové řady, v němž byla přední část pro cestující, zadní naopak pro kola. Zpočátku jsme jezdili na vlastní komerční riziko – šlo vlastně o jakousi promoakci. To se začalo postupem doby líbit i našim objednavatelům a různým turistickým sdružením, takže dnes je systém cyklobusových linek provozován na základě objednávky například Pardubického kraje, kde se jezdí tradičně v ose Pardubice – Chrudim – Železné hory. V Královéhradeckém kraji jezdí v systému IREDO cyklobusy do oblasti Orlických hor anebo i po Krkonoších. Dnes jsou v provozu klasické autobusy s plným počtem sedaček, které vezou za sebou cyklovlek. Na Trutnovsku dokonce provozujeme jednu unikátní soupravu, která kombinuje všechny tři způsoby přepravy – kola nejen na vleku, ale i uvnitř autobusu a také na rámu na zádi autobusu.

JINDŘICH POLÁČEK

Po ukončení studia vysoké školy nastoupil v září 1985 k bývalému podniku ČSAD Hradec Králové do ekonomického, později pak dopravního úseku. V srpnu 2002 se stal obchodním ředitelem tehdejší společnosti Connex Východní Čechy a od 1. 7. 2006 zastává funkci ředitele stejné společnosti, která ale v současné době nese název Arriva Východní Čechy.


Průměrné hodnocení (8 hlasů): 3.13

Další články této rubriky

Martin Kupka: Vysokorychlostní železnice je impulsem pro hospodářstvíMartin Kupka: Vysokorychlostní železnice je impulsem pro hospodářství

20.11.2024 - Železnice hraje v naší dopravní infrastruktuře podle ministra dopravy Martina Kupky zásadní roli a je důležité, aby nabídla rychlá spojení moderními a pohodlnými vlaky. Co je třeba udělat, aby přilákala další zákazníky? Je… »

Jakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratíJakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratí

23.10.2024 - Než v České republice poprvé přestavíme výhybku na vysokorychlostní trať, uplyne ještě mnoho času. Jejich příprava je však podobně důležitá jako samotná výstavba, v jistých ohledech snad ještě složitější. A zatímco se… »

Petr Šťáhlavský: Před kameru jsem se dostal z minuty na minutuPetr Šťáhlavský: Před kameru jsem se dostal z minuty na minutu

24.9.2024 - Nechybělo mnoho a tvář Petra Šťáhlavského jsme mohli potkávat za přepážkou některé z tuzemských bank. Díky náhodě však nakonec přece jen zakotvil u železnice, a tak můžeme v následujících řádcích prostřednictvím… »

 

Všechny články rubriky Rozhovor

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika