Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Rozhovor / Jakub Goliáš: Integrace funguje na většině území kraje

Jakub Goliáš: Integrace funguje na většině území kraje

30.5.2018 – autor: JOSEF HOLEK

Železniční infrastruktura v Praze a okolí je pro současné provozní požadavky poddimenzovaná, míní ředitel Regionálního obchodního centra ČD (ROC) Jakub Goliáš. Působí to problémy zvláště v době, kdy cestujících v příměstské i dálkové dopravě razantně přibývá. Co čeká cestující Českých drah v největším tuzemském regionu a jak postupuje integrace?

Jakub Goliáš: Integrace funguje na většině území kraje

Vlaky ČD musí jezdit po ne vždy kvalitních tratích. Kde máte největší problémy?

Ve Středočeském kraji jsou trati vesměs poddimenzované a mnohdy na hraně své životnosti. Největší problémy přetrvávají na regionálních tratích, ty však mají nemalý význam pro zajištění dopravní obslužnosti. Mluvím o oblasti Horního Posázaví, tedy trati Kolín – Ledečko, Zruč nad Sázavou – Kutná Hora anebo Kácov – Sázava – Čerčany. Ve špatném stavu jsou ale i trati Mladá Boleslav – Mšeno, Čáslav – Třemošnice, Brandýs - Čelákovice anebo Plaňany – Kouřim. SŽDC má v plánu opravy realizovat. Nedávno jsme byli informováni vedením této organizace, že problémové trati se budou řešit. To ale znamená mnoho výluk.

Hrozí zastavení provozu?

Zatím ne, ale v případě neřešení problémů na těchto tratích by mohlo dojít k trvalému snížení traťové rychlosti. My pak nebudeme schopni zajistit objednaný jízdní řád v rozsahu, který kraj požaduje. O kvalitě ani nemluvě.

Jaký je stav na koridorových tratích?

Velké problémy máme například na koridorové trati z Prahy do Berouna. Každý rok se zde potýkáme s dlouhými výlukami kvůli udržení provozuschopnosti. To nás trápí, ale stav se nezlepší, dokud nedojde k zásadní rekonstrukci. Letos by se konečně měla rozeběhnout i dlouho očekávaná rekonstrukce trati Praha-Hostivař – Praha hl. n. Měla by tu vzniknout nová zastávka Praha-Slavia a stanice Praha-Zahradní město. Ty by měly být významným přestupním bodem v rámci městských linek. Naopak vlivem stavby zanikne zastávka Praha-Strašnice.

Jaké problémy na infrastruktuře pak zákonitě spadnou na národního dopravce?

Máme potíže s plánováním jízdních řádů, které řešíme s objednavateli. Je potlačen i rozvoj dalších linek, což je v době, kdy nám cestující přibývají, absurdní. My nevíme, kdy stavby začnou, kdy nám infrastruktura umožní navýšení spojů nebo zkrácení intervalu jízd vlaků.

Kde budou mít letos vlaky potíže kvůli výlukám?

Pokračuje rekonstrukce Negrelliho viaduktu, takže omezení na tratích 120 a 090. V létě jsou ze strany SŽDC plánovány výluky na již zmiňované trati do Berouna, dodělávat se bude oprava stanice Čelákovice, začala oprava mostu přes stanici Lysá nad Labem, připravována je rozsáhlá výluka na trati z Davle do Čerčan. Na červenec se připravujeme na rozsáhlou výluku téměř všech tratí směřujících do Mladé Boleslavi, která bude znamenat nasazení skutečně velkého množství autobusů.

Praha chce po pádu lávky v Troji opravit i stěžejní železniční most. Co by to způsobilo?

Pražský železniční most je stěžejní dopravní stavbou, bez které se neobejdeme. Leží na ní prakticky veškerá regionální i dálková doprava z Prahy na západ, dopad v dopravě by jistě byl v celé republice. Odklony možné jsou, ale pouze v omezené míře přes most Inteligence v Braníku. Zatím však není rozhodnuto, zda a jakým způsobem bude tato významná dopravní stavba vyřešena. Není znám ani časový horizont.

Museli jste už při plánování současného jízdního řádu zohlednit zvyšující se počty cestujících?

Ano, na základě požadavku objednatelů jsme zajistili nárůst o více než čtyři procenta vlakových kilometrů ve Středočeském kraji i Praze. Spoje přibyly, zahuštěna byla především příměstská doprava. Dále se rozšířil třeba provoz na lokální trati Zadní Třebaň – Lochovice, Praha – Vrané – Čerčany, zavedeny byly nové vlaky do Mělníka a na trati Slaný – Louny. Vlaky ale posilujeme i během platnosti jízdního řádu. Například od 9. května jsme posílili ranní spoje na lince S6 z Rudné u Prahy do Prahy-Smíchova.

Lze nárůst řešit i pořízením kapacitnějších vozidel?

Lokalita Prahy a Středočeského kraje není jen o nedostatečné infrastruktuře, ale i počtu vozidel. Nárůst počtu cestujících je v posledních letech skutečně markantní.  Pravda, vozů máme nedostatek, ale pracujeme na tom. Přeplněné vlaky posilujeme, soupravy operativně zdvojujeme a vše průběžně řešíme s objednatelem. ČD procesují dodávku deseti motorových jednotek pro trať z Prahy do Kladna. V tomto smyslu řešíme i jízdní řád a dopravní model, jak budou vlaky na této trati jezdit. Různé varianty dostanou na stůl objednatelé a ti se rozhodnou. Kvalita dopravy se rozhodně zlepší, byť ani tato trať není v ideálním stavu. Pokud vše dobře půjde, nové vozy by se měly objevit během platnosti jízdního řádu 2020/2021.

Jak to vypadá s novými vozy pro linku Milovice – Benešov u Prahy?

České dráhy podaly na ministerstvo dopravy žádost na nákup vozidel s přispěním Operačního programu doprava II. Jezdilo by se napříč metropolí nízkopodlažními, elektrickými jednotkami. Každá z nich by měla mít kapacitu 620 míst a disponovat alespoň sedmi vozy. Patrové jednotky 471 z této linky bychom chtěli nasadit na ostatní trati. Nové soupravy by fungovaly obdobně jako linky S-Bahn v Německu. Průjezdné linky, viz Beroun – Český Brod, se ukazují být dobrým modelem. Lidé ho využívají a nevystupují a nenastupují jen na pražském hlavním nádraží.  Otázkou je, zda nakonec prostředky z OPD II bude možno využít.

Do počtu lidí promlouvá i integrace. Pozitivně, anebo negativně?

Pozitivně. Jak jsem řekl, lidé postupně opouští auta, mohou se na jeden lístek a za nízkou cenu dostat do centra Prahy a zde cestovat i městskou hromadnou dopravou. A až všichni zjistí, jaké výhody integrace má, budeme mít cestujících ještě více. Dokončena bude příští rok. Počítáme s nárůstem, řešíme pořízení nových vozidel, máme i na posily, ale zatím chybí infrastruktura. Rozvíjí se města, staví se satelitní městečka, v metropoli jsou v módě modré zóny, takže se tu obtížně parkuje a my na to reagujeme vhodnou, levnou, flexibilní a pohodlnou alternativou – jízdou vlakem.

Rozvíjí se integrace podle plánu?

Ano. Integrace funguje na devadesáti procentech území Středočeského kraje a v celé Praze. Do příštího roku by mělo fungovat osmé pásmo, které pokryje zbytek oblasti. Integrována je i většina rychlíků jedoucích do metropole. Snažíme se na základě objednávky kraje instalovat označovače jízdenek do všech stanic a zastávek. Od 1. dubna všechny osobní pokladny ČD na území Prahy a Středočeského kraje prodávají většinu jízdních dokladů PID. Zároveň to znamená, že naše pokladny v kraji nejsou jen výdejny jízdenek, ale jsou i kontaktními místy PID. Staneme se součástí distribuční sítě PID a bude to i naše konkurenční výhoda.

Co letos chystáte zajímavého?

Na objednávku Středočeského kraje a hlavního města Prahy ­vypravujeme nové rekreační vlaky nejen pro přepravu cyklistů. Každý víkend jezdí z Prahy přes Příbram do Březnice a zpět vlak Cyklo Brdy. Kromě osvědčeného Cyklohráčku jsme nově zavedli turistický vlak Český Ráj, který bude jezdit z Prahy přes Nym­burk-město do Jičína a Turnova. Všechny vyjmenované vlaky ­pojedou každou sobotu, neděli a státní svátek až do 28. října.

Chystáte i jízdy nostalgických vlaků?

Ano, připravujeme nejen tradiční jízdy Křivoklátských expresů z Prahy-Smíchova do Lužné u Rakovníka a zpět, které jsme odstartovali velikonočními jízdami. Samozřejmostí jsou i jízdy parních vlaků na Posázavský Pacifik. Letos přidáme ještě výlet parním vlakem z Prahy přes Kolín a Kutnou Horu do městečka Žleby, na Svatoanenský jarmark. Ke 100. výročí vzniku republiky vypravíme ­28. října vlak z Prahy přes Beroun a Křivoklát do Lužné u Rakovníka. V soupravě bude zařazen salonní vůz prezidenta T. G. Masaryka. Nostalgickou sezonu zakončí Mikulášské jízdy v okolí Prahy a adventní jízdy z Prahy-Smíchova na Křivoklát a do Rakovníka.

Jakub Goliáš

Po maturitě na SPŠ dopravní v Praze nastoupil na Fakultu dopravní ČVUT a vystudoval obor Management a logistika dopravy. Při studiu na vysoké škole pracoval jako výpravčí v několika stanicích, jako čerstvý vysokoškolák nastoupil na pozici dozorčí provozu v železniční stanici Dobříš.  Od roku 2004 do roku 2008 byl přednostou stanice Praha-Uhříněves, posléze se stal náměstkem pražského Krajského centra osobní dopravy ČD. Od roku 2014 do roku 2016 byl manažerem RP ZAP Praha, ředitelem ROC je od začátku roku 2017. Jakub Goliáš rád cestuje – v zimě vyráží s rodinou lyžovat na hory a v létě na výlety pěšky nebo na kole. Jeho koníčkem je mimo jiné historie železnice.


Průměrné hodnocení (10 hlasů): 4.8

Další články této rubriky

Martin Kupka: Vysokorychlostní železnice je impulsem pro hospodářstvíMartin Kupka: Vysokorychlostní železnice je impulsem pro hospodářství

20.11.2024 - Železnice hraje v naší dopravní infrastruktuře podle ministra dopravy Martina Kupky zásadní roli a je důležité, aby nabídla rychlá spojení moderními a pohodlnými vlaky. Co je třeba udělat, aby přilákala další zákazníky? Je… »

Jakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratíJakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratí

23.10.2024 - Než v České republice poprvé přestavíme výhybku na vysokorychlostní trať, uplyne ještě mnoho času. Jejich příprava je však podobně důležitá jako samotná výstavba, v jistých ohledech snad ještě složitější. A zatímco se… »

Petr Šťáhlavský: Před kameru jsem se dostal z minuty na minutuPetr Šťáhlavský: Před kameru jsem se dostal z minuty na minutu

24.9.2024 - Nechybělo mnoho a tvář Petra Šťáhlavského jsme mohli potkávat za přepážkou některé z tuzemských bank. Díky náhodě však nakonec přece jen zakotvil u železnice, a tak můžeme v následujících řádcích prostřednictvím… »

 

Všechny články rubriky Rozhovor

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika