Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Rozhovor / Daniel Jareš: Nasazujeme RegioPantery rychleji, než jsme si naplánovali

Daniel Jareš: Nasazujeme RegioPantery rychleji, než jsme si naplánovali

17.5.2013 – autor: VÁCLAV RUBEŠ

Kvalita regionální dopravy na severu Čech se v posledních měsících změnila k nepoznání. Vedle zcela nových vozidel zde ČD nasazují i vratné soupravy s rekonstruovanými řídicími vozy. Na dveře klepe také vzkříšení dávno snesené spojnice Šluknovského výběžku a Saska. Severočeši však mají i starosti. K největším patří dosud nesplněné sliby o elektrifikaci některých tratí nebo úplatkářská aféra okolo financování z Regionálního operačního programu Severozápad.

Nasazujeme RegioPantery rychleji, než jsme si naplánovali

Pět RegioPanterů, dva RegioSharky a osm Syslů – koleje v Ústeckém kraji tak trošku připomínají zoologickou zahradu. Po letech stagnace vozidlového parku je to ale změna příjemná. Severočeši jsou na nová vozidla patřičně hrdí, o čemž svědčí i to, že všechny jednotky RegioPanter mají nosit jména a znaky měst, kam zajíždějí či budou zajíždět. Budou však cestující tento patriotický pohled mít i při rozhodování, zda vůbec pojedou vlakem? O tom i o dalších otázkách jsme si povídali s ředitelem Krajského centra osobní dopravy Ústí nad Labem Danielem Jarešem. 

Získali jste díky moderním vozidlům nové zákazníky. Kde všude se s nimi lidé mohou svézt?

Myslím, že na hodnocení s faktickou vypovídací hodnotou je ještě brzy. Od loňského podzimu je v provozu první elektrická jednotka RegioPanter, která je nasazena na trať Děčín – Most a zpět. Ta sice zaujala některé cestující natolik, že si své cesty plánovali s ohledem na její oběh. Ale teprve nyní, kdy byly dodány další čtyři jednotky, je naprostá většina osobních vlaků na této lince vedena skutečně moderními vozidly, takže můžeme hovořit o vysokém standardu kvality. Dodávky jednotek jsou navíc v předstihu, takže již nyní plníme nad rámec smlouvy s objednatelem, která počítala s Regio­Pantery až od jízdního řádu 2014. Naši zákazníci si ale již stačili zvyknout na moderní řídicí vozy řady Bfhpvee295 ve vratných soupravách, takzvané Sysly, nasazené na osobních vlacích Ústí nad Labem západ – Lysá nad Labem a rychlících do Kolína po stejné trati. Letos v září budou k těmto řídicím vozům dodány modernizované osobní vagony, takže stejný komfort nabídne celá souprava. Když mluvíme o moderních vozidlech v Ústeckém kraji, nesmím zapomenout ani na jednotky Desiro, které zajišťují příhraniční spoje z Děčína do Bad Schandau a také z Děčína do Dolní Poustevny. Myslím, že regionální doprava v Ústeckém kraji zažívá proměnu, která je opravdu revoluční. 

Koncept nasazení RegioPanterů v Ústeckém kraji ale počítal s jejich zajížděním až do Litvínova a Kadaně předměstí, což se zatím nestalo. Proč?

To je otázka spíše pro zástupce Správy železniční dopravní cesty. Faktem ale je, že tratě z Louky u Litvínova do Litvínova a z Kadaně-Prunéřova do Kadaně předměstí zatím nebyly elektrifikovány. Po­dle mých informací jsou důvodem ekonomické ukazatele, protože v plánu SŽDC jako investora je nejen výstavba trakčního vedení, ale také rekonstrukce některých traťových staveb, zejména mostů a propustků, a modernizace zabezpečovacího zařízení. Zvažuje se ale několik možných variant včetně možnosti, že na trati číslo 143 vznikne nová zastávka Kadaň sídliště, takže elektrifikace by nemusela dospět až do Kadaně předměstí, což by mohlo náklady na stavbu významně snížit. Časový horizont realizace si ale netroufám odhadnout. 

Kde tedy budou RegioPantery jezdit?

České dráhy objednaly do Ústeckého kraje celkem sedm těchto jednotek. K dnešnímu dni je jich v provozu pět a rozhodně nezahálejí. Prakticky zcela nahradily klasické soupravy osobních vlaků Děčín – Most a zpět. Kvůli skutečnosti, že nové jednotky nemůžeme nasadit na tratě, kam jsou sice plánovány, ale doposud neproběhla jejich elektrifikace, přitom byly pořízeny s přispěním Evropské unie prostřednictvím Regionálního operačního programu Severozápad, České dráhy jednají s Úřadem Regionální rady o souhlasu s nasazením vozidel na jiné tratě. Konkrétně jde o některé vlaky z Ústí nad Labem do Roudnice nad Labem, respektive do Hněvic, které jsou dnes vedeny klasickou soupravou mimo takt zajišťovaný CityElefanty. To by znamenalo, že téměř sto procent regionálních spojů na trati 090 by bylo zajištěno moderními bezbariérovými soupravami. I nadále však platí, že po dokončení elektrifikace budou RegioPantery jezdit v hodinovém taktu na spojích Děčín – Kadaň a ve stejném taktu z Ústí nad Labem do Litvínova. Tím vznikne půlhodinový interval na exponovaném úseku z Ústí nad Labem do Teplic v Čechách, respektive do Oldřichova u Duchcova. 

Elektrické jednotky ale nejsou jedinou novinkou v regionální dopravě. Na společné lince s Karlovarským krajem jsou provozovány dva RegioSharky. Objevit by se ale měly také na trati z Děčína do Šluknovského výběžku…

Ano, dva kusy RegioSharků skutečně zajišťují spojení mezi Mostem, Kláštercem nad Ohří a Karlovými Vary, na jednom spoji v nočních hodinách zajíždějí i do Ústí nad Labem. Dalších sedm těchto moderních motoráků mělo dle původního plánu zajišťovat vozbu vlaků z Děčína do Dolní Poustevny, respektive po obnovení provozu z Dolní Pou­stevny do Sebnitzu v Sasku a nahradit tak čtyři pronajatá Desira od dopravce DB Regio a dvě od dopravce Voghtlandbahn. Aktuální situace je tako­vá, že trať Dolní Poustevna – Sebnitz právě prochází velkou rekonstrukcí a v průběhu června 2014 zde bude obnoven provoz po více než šedesáti letech! Z jednání s partnerským dopravcem DB Regio nám zatím vychází dopravní koncept počítající s nasazením jednotek Desiro v úseku Rumburk – Dolní Poustevna – Sebnitz – Bad Schandau – Děčín a RegioSharků Českých drah z Rumburka do Děčína po českém území.

V každém případě na tom vydělá náš cestující, který ať přes německé území nebo Šluknovským výběžkem pojede v nízkopodlažním a navíc klimatizovaném vozidle. Vyplývá z toho mimo jiné menší turnusová potřeba RegioSharků, konkrétně tři oproti plánovaným sedmi. Tím, že tyto jednotky nebyly pořízeny s přispěním Evropské unie a mohou být tedy provozovány kdekoli, se otevírá možnost využít jejich vysoké úrovně i na dalších tratích. Dva žraloky proto plánujeme nasadit na osobní vlaky Děčín – Liberec a další dva budou s největší pravděpodobností dislokovány do jiného kraje. 

Existuje v Ústeckém kraji další regionální trať, která by mohla vzbudit v lidech vyšší zájem o cestování vlakem? Přece jen ta diskutovaná kvalita vozidlového parku se v posledních letech radikálně zlepšila, tak proč stále nedochází k renesanci místních tratí?

Tady v okolí je to určitě trať Lovosice – Louny, která má velký potenciál. Abychom však přilákali do vlaků více lidí, nestačí pouze modernější soupravy. Dalším klíčovým faktorem je cestovní doba a dokud budeme na regionálních tratích narážet na rychlostníky s číslicí 10 před každým druhým přejezdem, situace se nezlepší. Někde se sice blýská na lepší časy v podobě dílčích úprav a rekonstrukcí ze strany správce infastruktury, což se částečně týká i zmiňované lokálky, ale například nově platná legislativa, která umožňuje na tratích provozovaných podle předpisu D3 zvýšení jen na rychlost 60 km/h, této snaze moc nenahrává. Takto smysluplná koncepce rozvoje regionálních tratí rozhodně nevypadá. 

Když jste zmínil ROP Severozápad, nedá mi to, abych se nezeptal na úplatkářský skandál týkající se rozdělování evropských dotací. Může se tato aféra dotknout i Českých drah?

Ano, může, a ne zrovna v pozitivním smyslu slova. Pravděpodobně nejhorší scénář, který může nastat, je úplné zrušení ROP Severozápad. To by ve svém důsledku mohlo znamenat zrušení příspěvku na sedm RegioPanterů a dva RegioSharky, které byly pořízeny pro Ústecký kraj právě s přispěním EU prostřednictvím tohoto programu. Damoklův meč ale visí i nad příspěvkem na vozidla do Karlovarského kraje. Zatím je předčasné předjímat nějaké závěry, byť informace z médií veskrze nejsou pozitivní. Tím spíše, že čtyřicet procent z ceny vozidel je velká suma prostředků, které by mohly být využity k dalšímu zlepšení služeb Českých drah.

DANIEL JAREŠ

Jako absolvent Střední průmyslové školy strojní a dopravní v Děčíně nastoupil v roce 1987 u ČSD do pozice výpravčí vlaků. V letech 1999 až 2000 vykonával funkci technologa a provozního dispečera v obvodu obchodně provozního ředitelství Ústí nad Labem. Mezi lety 2000 až 2003 sloužil jako přednosta stanice Oldřichov u Duchcova a posléze vykonával post vrchního přednosty v Žatci. Od ledna 2007 do června 2010 zastával funkci ředitele Vlakového doprovodu osobní dopravy Českých drah. Od května 2010 do současnosti pracuje jako ředitel Krajského centra osobní dopravy Ústí nad Labem.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 1

Další články této rubriky

Martin Kupka: Vysokorychlostní železnice je impulsem pro hospodářstvíMartin Kupka: Vysokorychlostní železnice je impulsem pro hospodářství

20.11.2024 - Železnice hraje v naší dopravní infrastruktuře podle ministra dopravy Martina Kupky zásadní roli a je důležité, aby nabídla rychlá spojení moderními a pohodlnými vlaky. Co je třeba udělat, aby přilákala další zákazníky? Je… »

Jakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratíJakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratí

23.10.2024 - Než v České republice poprvé přestavíme výhybku na vysokorychlostní trať, uplyne ještě mnoho času. Jejich příprava je však podobně důležitá jako samotná výstavba, v jistých ohledech snad ještě složitější. A zatímco se… »

Petr Šťáhlavský: Před kameru jsem se dostal z minuty na minutuPetr Šťáhlavský: Před kameru jsem se dostal z minuty na minutu

24.9.2024 - Nechybělo mnoho a tvář Petra Šťáhlavského jsme mohli potkávat za přepážkou některé z tuzemských bank. Díky náhodě však nakonec přece jen zakotvil u železnice, a tak můžeme v následujících řádcích prostřednictvím… »

 

Všechny články rubriky Rozhovor

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika