Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Do obnovy parku dopravce investoval 31 miliard korun

Do obnovy parku dopravce investoval 31 miliard korun

15.9.2016 – autor: PETR SLONEK

Do obnovy vozidlového parku investovaly České dráhy v uplynulých šesti letech více než 31 miliard korun. Z této částky za roky 2010 až 2015 směřovalo přibližně 60 procent do obnovy regionálních vlaků a zhruba 40 procent na dálkové vlaky. I díky tomu je už třetina vozů vybavená klimatizací a polovina vlaků má nový systém uzavřených WC.

Do obnovy parku dopravce investoval 31 miliard korun

Vynaložené prostředky se také příznivě projevily ve snížení průměrného stáří v případě lokomotiv a samostatných jednotek o dva roky, u klasických vagonů o šest let. Průměrné stáří lokomotiv a jednotek nyní dosahuje 19 let. Průměrný věk osobních vagonů při započtení modernizací činí 23 roků.

České dráhy aktuálně provozují přes dva tisíce lokomotiv, elektrických a dieselových jednotek a zhruba 2 130 osobních vagonů. V počtech vozidel se výrazně promítají celoevropské trendy, kdy jsou klasické soupravy s lokomotivou a osobními vozy postupně nahrazovány moderními ucelenými elektrickými a motorovými jednotkami, obvykle nízkopodlažními. Celkový počet hnacích vozidel díky tomu vzrostl z 1 913 v roce 2011 na 2 132 v polovině letošního roku. Přibylo například vozů elektrických jednotek z 203 na 320 a motorových vozů z 672 na 703. Zároveň se snížil počet dieselových lokomotiv z 280 na 223 kusů. Podobně výrazně klesá počet osobních vozů, a to hlavně starších řad s koženkovými sedačkami, bez blokování dveří a se starým typem otočných dveří. Počet vozů klesl 2 716 v roce 2011 na 2 132 v polovině letošního roku. Jen od ledna do července nechal dopravce sešrotovat 110 těchto vozů.

Postupně roste i počet moderních a modernizovaných vagonů s klimatizací. Těch je nyní asi 1 100, zatímco v roce 2011 jich nebylo ještě ani 500. Podobně vzrostl počet bezbariérových vozidel a bezbariérových spojů. Nyní disponujeme více než 600 vozy upravenými pro vozíčkáře a nabízíme 4 656 bezbariérových spojů. V roce 2011 to bylo jen 410 bezbariérových vozů či jednotek a jen 2 562 bezbariérových vlaků.  

V obnově hodlá národní dopravce pokračovat i v budoucnosti. Chystá se například nákup 50 vagonů pro rychlost do 200 km/h pro linku Praha – Bratislava – Budapešť, probíhá výběrové řízení na nákup až 20 kusů elektrických jednotek pro tuzemské rychlíkové trati. Počítá se rovněž s odběrem až 30 kusů motorových jednotek o dvou či třech vozech s rychlostí až 140 km/h pro rychlíkovou dopravu. 


Průměrné hodnocení (9 hlasů): 3.67

Další články této rubriky

ČD udržely rating Baa2 v investičním pásmu se stabilním výhledemČeské dráhy udržely rating Baa2 v investičním pásmu se stabilním výhledem

17.6.2024 - Mezinárodní ratingová agentura Moody‘s potvrdila rating Českých drah, a to na úrovni Baa2 v investičním pásmu, se stabilním výhledem. Renomovaná firma ocenila především silné postavení společnosti na tuzemském železničním trhu… »

ČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliardČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliard

13.6.2024 - Největší tuzemský železniční dopravce České dráhy plánuje do roku 2031 investovat do rozvoje servisního zázemí přes 12 miliard korun. Více než šest miliard Kč poputuje do nových opravárenských hal a do jejich kompletních… »

České dráhy kupují deset lokomotiv Vectron České dráhy kupují deset lokomotiv Vectron

10.6.2024 - ČD se rozhodly od leasingové společnosti RSL koupit deset lokomotiv Siemens Vectron. Dosud pronajaté lokomotivy budou v průběhu letošního roku postupně přebírat do svého majetku. V provozu se objeví na všech obvyklých výkonech… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika