Železničář / Hlavní zprávy / Do obnovy parku dopravce investoval 31 miliard korun
Do obnovy parku dopravce investoval 31 miliard korun
15.9.2016 – autor: PETR SLONEK
Do obnovy vozidlového parku investovaly České dráhy v uplynulých šesti letech více než 31 miliard korun. Z této částky za roky 2010 až 2015 směřovalo přibližně 60 procent do obnovy regionálních vlaků a zhruba 40 procent na dálkové vlaky. I díky tomu je už třetina vozů vybavená klimatizací a polovina vlaků má nový systém uzavřených WC.
Vynaložené prostředky se také příznivě projevily ve snížení průměrného stáří v případě lokomotiv a samostatných jednotek o dva roky, u klasických vagonů o šest let. Průměrné stáří lokomotiv a jednotek nyní dosahuje 19 let. Průměrný věk osobních vagonů při započtení modernizací činí 23 roků.
České dráhy aktuálně provozují přes dva tisíce lokomotiv, elektrických a dieselových jednotek a zhruba 2 130 osobních vagonů. V počtech vozidel se výrazně promítají celoevropské trendy, kdy jsou klasické soupravy s lokomotivou a osobními vozy postupně nahrazovány moderními ucelenými elektrickými a motorovými jednotkami, obvykle nízkopodlažními. Celkový počet hnacích vozidel díky tomu vzrostl z 1 913 v roce 2011 na 2 132 v polovině letošního roku. Přibylo například vozů elektrických jednotek z 203 na 320 a motorových vozů z 672 na 703. Zároveň se snížil počet dieselových lokomotiv z 280 na 223 kusů. Podobně výrazně klesá počet osobních vozů, a to hlavně starších řad s koženkovými sedačkami, bez blokování dveří a se starým typem otočných dveří. Počet vozů klesl 2 716 v roce 2011 na 2 132 v polovině letošního roku. Jen od ledna do července nechal dopravce sešrotovat 110 těchto vozů.
Postupně roste i počet moderních a modernizovaných vagonů s klimatizací. Těch je nyní asi 1 100, zatímco v roce 2011 jich nebylo ještě ani 500. Podobně vzrostl počet bezbariérových vozidel a bezbariérových spojů. Nyní disponujeme více než 600 vozy upravenými pro vozíčkáře a nabízíme 4 656 bezbariérových spojů. V roce 2011 to bylo jen 410 bezbariérových vozů či jednotek a jen 2 562 bezbariérových vlaků.
V obnově hodlá národní dopravce pokračovat i v budoucnosti. Chystá se například nákup 50 vagonů pro rychlost do 200 km/h pro linku Praha – Bratislava – Budapešť, probíhá výběrové řízení na nákup až 20 kusů elektrických jednotek pro tuzemské rychlíkové trati. Počítá se rovněž s odběrem až 30 kusů motorových jednotek o dvou či třech vozech s rychlostí až 140 km/h pro rychlíkovou dopravu.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »