Železničář / Hlavní zprávy / Zdravotně postižení otestovali jednotky ComfortJet
Zdravotně postižení otestovali jednotky ComfortJet
26.7.2024 – autor: VÍT ČEPICKÝ
V rámci přípravy ComfortJetů do zkušebního provozu se na konci května s novými vlaky seznámili také zástupci Národní rady osob se zdravotním postižením a Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých. Během prohlídky oceňovali zejména plně průchozí interiér a řadu doplňků, jež jim mají cestování po železnici co nejvíce zjednodušit.
Cílem celé akce bylo seznámit budoucí uživatele s řešením interiéru nové soupravy, která sice vychází z railjetu a InterJetu, ale přišla též s některými novými řešeními. Zároveň představitelé dopravce a výrobce chtěli vyslechnout jejich připomínky a pokusit se na ně před ostrým nasazením souprav do provozu reagovat. Přítomni tedy byli jak zástupci Českých drah, tak samozřejmě rovněž tvůrce ComfortJetů.
V současnosti se nabízí dvě koncepce vlaků, které mají zjednodušit cestování vlakem lidem se závažným pohybovým postižením. V regionální dopravě se prosazují spíše soupravy s nízkopodlažními částmi, naopak v dálkové dopravě České dráhy preferují ucelené a plně průchozí soupravy s uličkou v jedné rovině a s elektrickou zvedací plošinou. To umožňuje například osobám na vozíčku využívat celé soupravy. A právě široké a volně průchozí mezivozové přechody zástupci obou organizací kvitovali nejvíce.
Spokojenost s místem
Všímali si ovšem i dalších podstatných úprav odstraňujících bariéry. Například prostorné toalety přímo u vstupu se zvedací plošinou, dobíjecích zásuvek pro elektrické vozíky, audiovizuálního informačního systému se světelnou a zvukovou navigací nebo haptických prvků a nápisů v Braillově písmu. „Oproti starším soupravám hodnotím ComfortJety velmi pozitivně,“ řekl předseda Národní rady osob se zdravotním postižením Václav Krása. „Mají více míst pro vozíčkáře, perfektně je udělaná toaleta pro hendikepované, která je téměř jako v bytě. Velmi také oceňuji, že se dá projet z jednoho vagonu do druhého. Těch věcí, které jsou v tomto vlaku vylepšeny, je hodně a já jsem rád, že se nám daří jak s Českými drahami, tak se Siemensem a Škodou spolupracovat na zlepšení kvality dopravy na železnici pro lidi se zdravotním postižením,“ ocenil Krása.
Našly se nicméně také drobné nedostatky. Zástupci nevidomých a slabozrakých si například všimli chybějících popisků v Braillově písmu na některých prvcích, například u rozlišení košů na tříděný odpad na představcích, obecně se ale shodovali v pozitivním hodnocení soupravy s tím, že už se těší na jejich postupné nasazování do běžného provozu.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »