Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí

Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí

23.1.2025 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ

Psal se čtvrtek 23. prosince 2004, když po krátce po desáté hodině ranní na pražském Masarykově nádraží stály desítky železničních fanoušků, fotografů a zvědavců. Všichni netrpělivě čekali na příjezd jednotky Pendolino z depa v Michli. Za pár desítek minut měla vyrazit na svou první cestu s cestujícími z Prahy do Děčína. Od té doby už Pendolina přepravila zhruba 20 milionů cestujících.

Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí

Tyto vlaky tak stále drží český železniční rychlostní rekord 237 km/h, jsou nejrychlejším a nejpohodlnějším spojením Prahy a ostravské aglomerace a v roce 2025 se mohou stát prvními pravidelnými vlaky, které u nás svezou cestující rychlostí 200 km/h.    
Pendolino svezlo první cestující na rychlíku 772 z pražského Masarykova nádraží do Děčína a odpoledne se na dalším pravidelném rychlíkovém spoji vrátilo zpět do Prahy. V prosinci tedy uplynulo 20 let od zahájení přepravy těmito vlaky. 
Doménou Pendolin se stalo spojení Prahy a Ostravy, kde dodnes nabízejí nejrychlejší a nejpohodlnější cestování. Během dvou dekád provozu však obsluhovala také spoje do Vídně nebo Bratislavy a Žiliny. V současnosti zajišťují vedle spojení Prahy a Ostravska také spoje z Bohumína a Ostravy do Plzně, Mariánských Lázní, Chebu a Karlových Varů. Po dokončení instalace ETCS se zhruba v polovině roku 2025 vrátí také na linku Košičan z Prahy do Košic.   
Pendolina mají nejblíže k tomu, aby se stala už během roku 2025 prvními vlaky, které v České republice svezou cestující na pravidelné lince rychlostí 200 km/h. Bude to možné mimo jiné díky speciální technologii aktivního naklápění vozové skříně,  

Jednotka v číslech 
České dráhy převzaly od společnosti Alstom sedm jednotek Pendolino a po nehodě jedné z nich v roce 2022 v Bohumíně nyní provozují zhruba 6,5 jednotky.
Pendolino má sedm vozů, z toho čtyři jsou hnací a tři vložené bez pohonu. Délka vlaku je 185 metrů a kapacita 331 míst k sezení, z toho 52 míst v 1. třídě, 1 místo pro osobu na vozíku a disponuje také 3 místy pro jízdní kola. Celý vlak má 16 hnaných náprav a celkový výkon 4 000 kW. Maximální konstrukční rychlost je 230 km/h, v současnosti je maximální provozní rychlost vlaku 200 km/h a na našich tratích jezdí aktuálně nejvíce 160 km/h. Uzpůsoben je pro provoz na tratích s napájecími soustavami 3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC a 15 kV 16,7 Hz AC. Jednotky jsou vybaveny systémem aktivního naklápění vozové skříně, což jim umožňuje projíždět oblouky vyšší rychlostí, než mohou klasické soupravy. 
Pendolina nabízejí klimatizované velkoprostorové oddíly, dětské kino, bistro, palubní wi-fi síť a možnost napájet cestovní elektroniku během cesty z elektrických zásuvek 230 V. Ve vlaku se rovněž nachází palubní zábavní a informační portál a audiovizuální informační systém nebo tichý oddíl. Plánuje se vybavení repeaterem pro snazší příjem telefonních hovorů. V současné době jsou jednotky vybavovány novým vlakovým zabezpečovacím systémem ETCS, přitom několik jednotek už tento systém využívá. 
Vlaky Pendolino nebo odvozené typy s aktivním naklápěcím systémem jezdí například v Itálii, Švýcarsku, Portugalsku, Finsku, ve Velké Británii, Slovinsku nebo v Německu.
 


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

Na Královéhradecku přibývá na regionálních spojích moderních vozidelNa Královéhradecku přibývá na regionálních spojích moderních vozidel

27.4.2025 - Cestující na Královéhradecku se na železnici mohou těšit na další nová vozidla. České dráhy v rámci pokračující modernizace vozidlového parku v regionu na podzim nasadí do provozu další desítku motorových jednotek RegioFox. Už… »

Béček zbývá už jen stovkaBéček zbývá už jen stovka

24.4.2025 - Díky pokračující modernizaci vozidlového parku ČD z tuzemských kolejí pomalu mizí nejstarší vozy, které jsou postupně nahrazovány novými jednotkami. Týká se to i vagonů 2. třídy původně s koženkovými sedadly, nyní nesoucí… »

Na Olomoucku a Zlínsku jezdí moderní jednotkyNa Olomoucku a Zlínsku jezdí moderní jednotky

20.4.2025 - Nové moderní jednotky RegioPanter se na Moravě rychle zabydlely. České dráhy v Olomouckém kraji nyní provozují tři desítky těchto souprav, dalších pět jezdí od konce loňského roku ve Zlínském kraji. Díky jejich nasazení se ve… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika