Železničář / Hlavní zprávy / Z Bratislavy do Žiliny brzy stošedesátkou
Z Bratislavy do Žiliny brzy stošedesátkou
19.12.2016 – autor: MARTIN HARÁK
Na páteřní části slovenského národního koridoru z Bratislavy do Žiliny stavbaři v dohledné době dokončí stavební práce a vlaky tudy začnou projíždět podle nového systému. Díky modernizaci je ve hře zvýšení rychlosti na většině úseků na 160 km/h už v roce 2018. Nějakou dobu se rovněž hovoří o dlouhodobé koncepci s názvem „Cílový grafikon 2020“, který pomalu nabývá konkrétních rysů.

Slovenský dopravce Železniční společnost Slovensko (ZSSK) v novém konceptu počítá s provázaností vlaků dálkové a regionální dopravy, optimalizací jízdních dob a s přestupními vazbami v uzlových stanicích. Nedílnou součástí jsou i oběhy vlakových souprav. Základem konstrukce cílového grafikonu je zachování provázanosti vlaků dálkové dopravy Povážím a Pohroním s prioritní trasou Bratislava – Košice. Návrh počítá s dvouhodinovým intervalem rychlíků dnešní číselné řady 600, které by ve špičkách pracovních dnů mohly jezdit v traťových úsecích Bratislava – Žilina, potažmo Poprad – Košice v půlených intervalech, tedy jednou za hodinu. Základem celého nového konceptu je zvýšení maximální rychlosti na 194 kilometrů dlouhém traťovém úseku Bratislava – Žilina na 160 km/h.
Do Púchova je hotovo
A jaký je současný stav? Modernizace národního koridoru je prozatím dokončena z Bratislavy do Púchova s výjimkou úseku Zlatovce – Trenčianska Teplá. Stošedesátkou mohou vlaky jezdit reálně na 114 kilometrech mezi stanicemi Bratislava-Rača a Zlatovce. Na trase byl kompletně vyměněn kolejový svršek a zaveden evropský zabezpečovací systém ETCS. Zrychlení na nejdůležitější slovenské trase musí být systémové, to znamená, že vyšší rychlost je nezbytné garantovat u všech rychlíků, nikoli jen u poměrné části, jako je tomu v současné době. ZSSK ale prozatím nemá dostatek lokomotiv, které jsou schopné jezdit rychlostí 160 km/h a současně mají zabudovaný systém ETCS. Pro regionální dopravu disponuje slovenský národní dopravce devatenácti patrovými elektrickými jednotkami, z čehož desítka je již vybavena ETCS. Tyto vlaky se prozatím nemohou používat v dálkové dopravě z Bratislavy do Košic, protože jsou vázané na podmínky z Eurofondů, z nichž byly financované. ZSSK navíc řeší ještě pořízení vozů druhé třídy, které mají oddíly pro přepravu jízdních kol.
Chybí vhodné lokomotivy
Na vedení „šestistovkových“ rychlíků je možné v současnosti využít pouze devíti lokomotiv, což by při potřebě osmi strojů znamenalo, že v záloze zůstane pouze jeden stroj. To je kriticky málo. Ke všemu jde o pětačtyřicet let staré lokomotivy řady 350, které jsou poruchové a také už dávno za zenitem své slávy. A navíc byly z eurofondů nakoupeny dva kusy řady 381 (obdoba české řady 380), včetně souprav push-pull. Byť by se tyto soupravy daly využít v dálkové dopravě, není to možné, protože podmínkou financování z fondů Evropské unie byl jich provoz v regionální dopravě.
Slováci však nesedí s rukama v klíně, a tak je stošedesátka na koridorové trati reálná počínaje jízdním řádem 2018, přinejmenším z Bratislavy do Púchova, a naopak v ideálním případě až po Dolný Hričov, jenž se nachází již v žilinské příměstské aglomeraci. ZSSK plánuje nákup nových lokomotiv s ETCS a minimální rychlostí na 160 km/h, přičemž první stroje by se mohly objevit na trati již v roce 2018. Modernizací by měly projít i osobní vozy Bdtmee, v nichž by měly vzniknout oddíly na přepravu jízdních kol. A nakonec je i možné, že by se na celé trase z Bratislavy do Žiliny mohly časem využívat v rychlé regionální, resp. meziregionální vozbě i zmiňované soupravy push-pull nebo elektrické patrové jednotky, které jsou schopné jezdit maximální rychlostí 160 km/h.
Rychlost na 160 km/h z Bratislavy do Žiliny bude mít velký význam nejen pro cestující veřejnost, ale pochopitelně i z marketingového hlediska. Skončí tím nekonečné výluky související s modernizací koridoru, a navíc se až o půl hodiny zkrátí cestovní doba mezi slovenskou metropolí a Žilinou.
Další články této rubriky
Mezinárodní ČD spoje zajíždí do 120 destinací
30.3.2025 - Mezinárodních spojů ČD přibývá. Letos dopravce vypravuje celkem 148 mezistátních dálkových spojů a další čtyři sezonní vlaky do Polska, které obsluhují 120 různých destinací v šesti evropských zemích – v Německu, Rakousku,… »
V jídelních vozech Českých drah začalo jaro
25.3.2025 - V jídelních vozech Českých drah odstartovalo jaro. Alespoň tedy na talíři. Na začátku března totiž do jídelních vozů ČD Restaurant se servisem JLV dorazila nová sezonní nabídka, která svým zaměřením vyhlíží nejnadějnější… »
ČD navýšily počet bezbariérových spojů
20.3.2025 - Počet bezbariérových vlaků Českých drah díky loňské rekordní dodávce nových vozidel vybavených pro cestování osob na vozíku a lidí s handicapem opět vzrostl. Dopravce má v současnosti ve svém parku bezmála 900 vozů a jednotek… »