Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / VUZ hraje prim v testování kompatibility ETCS

VUZ hraje prim v testování kompatibility ETCS

21.7.2020 – autor: JOSEF HOLEK

Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) jako první nabídl českým dopravcům testy kompatibility Evropského zabezpečovacího systému ETCS. Za úspěchem stojí kromě dalších specialistů VUZ i Karel Beneš a jeho kolegové Jan Vašků a Robert Hrdina. Právě oni jako první splnili všechny podmínky odborné způsobilosti k provádění testů kompatibility ESC mezi palubní a traťovou částí ETCS.

VUZ hraje prim v testování kompatibility ETCS

K dopravě a železnici měl plzeňský rodák a vedoucí oddělení zabezpečovacího VUZ Karel Beneš blízko od studentských let. Po absolvování základní školy odešel studovat nejdříve střední průmyslovku a poté i univerzitu. Později se dostal i do hledáčku mistra českých zabezpečovacích zařízení, docenta Ivana Konečného.

„Ještě na základní škole, když jsem se rozhodoval, co budu dělat, sedl jsem se seznamem středních škol, které v Plzni připadaly v úvahu, a metodou vyškrtávání jsem vybral Střední průmyslovou školu dopravní v Koterovské ulici, obor Zabezpečovací a sdělovací technika. Po maturitě jsem navázal na Západočeské univerzitě, na Fakultě elektrotechnické. Rodinná anamnéza u mě nebyla,“ shrnul s úsměvem pan Beneš.

Země si drží to své

Krátce po státnicích jej oslovil docent Ivan Konečný, někdejší specialista VUZ a docent na univerzitě. „Neměl jsem nic, v oboru jsem byl, nebylo co řešit. Pracoviště jsme měli na Sulkově, které docent Konečný vedl. Začínal jsem na nejnižší pozici výzkumného a vývojového pracovníka a postupně jsem se seznamoval s oborem a chodem ústavu. Po pár letech pan Konečný řekl, že potřebuje nástupce. A ukázal na mě. Nyní jsem vedoucím oddělení zabezpečovacího VUZ, jen už nesídlíme na Sulkově, ale v plzeňské Farského ulici.“ 

Už v dobách, kdy pan Beneš studoval, nebyl systém rozsáhlého evropského zabezpečovače ETCS neznámý. Západní Evropa si totiž v devadesátých letech uvědomila, že národních zabezpečovacích systémů je veliké množství. V podstatě každá země měla svůj. Stálo tedy za to vyvinout jeden, sjednocující, který by přispěl k interoperabilitě. Dodejme, že systém vlakového zabezpečovače musí být, ze své podstaty, instalován na železniční infrastruktuře i na kolejových vozidlech (traťové a palubní subsystémy).

Složitý, ale vychytaný

Koncepčně je sytém ETCS poměrně starý. Nicméně členské země Evropské unie se v praktické implementaci posunuly jen málo v porovnání s původními očekáváními. „Ten systém je totiž nesmírně složitý. Byl deklarovaný jako jednotný evropský systém, ale bylo těžké přimět jednotlivé členské státy, aby systém zjednodušily. Aby ořezaly své regionální zvyklosti a systémy. Složitý je tedy v tom smyslu, že každý do něj chce implementovat všechny funkcionality, které udrží, i specifické principy vlastního zabezpečení,“ zhodnotil Karel Beneš. „Navíc byly, a bohužel stále ještě jsou některé nejasnosti v evropských specifikacích ETCS. Přidáme-li k tomu, že systém vyrábí různí evropští výrobci, dílčí nejistota ohledně vzájemné kompatibility přetrvává.“

Jde tedy o velmi složitý počítačový systém, který v sobě nese tisíce požadavků. Zároveň musí být naprosto bezchybný. „Jistě víte, co se děje, když vám zamrzne počítač. A teď si představte, že vám vypadne systém, který zabezpečuje provoz vlaků. Proto je nesmírně náročné ETCS nastavit tak, aby se chyby, které by mohly mít fatální následky, neobjevily,“ zmínil úskalí.

Tančíme v rytmu Level 2

Na VUZ jsou zabezpečovací zařízení tradičním oborem. Co se týká ETCS, v roce 2002 začaly na zkušebním okruhu v Cerhenicích práce na instalaci ETCS Level 1. Jenže ETCS má tři úrovně, v ČR se nyní buduje Level 2. A tomu odpovídá i rozvoj zkušebního zařízení ETCS na zkušebním okruhu – dnes disponuje zařízením ETCS Level 1 i Level 2. Trojka už je pak kompletním zabezpečovacím systémem. „Kdybychom tvořili zcela novou trať, kde ještě nikdy nebyl žádný zabezpečovač, bylo by vhodné, abychom instalovali rovnou Level 3. Budujete zcela nový systém.“ Proč jsme touto cestou nešli při rekonstrukcích koridorů? Třetí úroveň nebyla zcela vyladěná. Navíc by byla přestavba velmi nákladná. „Většinu toho, co jsme připravili, bychom vyhodili. My už jsme tedy zdroj informací pro ETCS měli, takže jsme ho jen využili a přidali k němu ETCS druhé úrovně,“ vysvětlil Beneš.

Všichni dopravci, kteří plánují provozovat drážní dopravu po českých tratích vybavených ETCS i po roce 2025, musejí do té doby zajistit mimo jiné i testy kompatibility ESC mezi palubní a traťovou částí evropského zabezpečovacího systému ETCS na vozidle každé jednotlivé typové řady, resp. typové změny vozidla. Tento požadavek zavedla členským státům, resp. správcům infrastruktury Evropská komise prostřednictvím Technické specifikace pro interoperabilitu TSI strukturálního subsystému Řízení a zabezpečení.

A VUZ, díky svému obrovskému zázemí, zkušenostem a portfoliu služeb, smí jako první komerční subjekt v Česku provádět potřebné testy kompatibility ESC (ETCS Systém Compatibility, česky Kompatibilita systému ETCS) v rozsahu pro naši zemi. 

VUZ jedničkou

Naprostá většina jednotlivých testů se dá absolvovat přímo v Cerhenicích. Výjimkou je specifické prostředí mezi Břeclaví a Bernhardsthalem, tedy hranice mezi sítí Správy železnic a ÖBB Infrastructur.  „Díky našemu zázemí se zkušebním okruhem můžeme poskytnout provedení testů zcela bez komplikací způsobených běžným provozem. Disponujeme technickými prostředky, kdy je možné vzdáleně ovládat traťovou část přímo z kabiny zkoušeného vozidla, což výrazně zrychluje provedení zkoušky. Zároveň platí, že instalace na okruhu je zcela funkčně i technicky analogická s ETCS na tratích Správy železnic,“ vyzdvihl Martin Bělčík, generální ředitel VUZ.

VUZ se na projektech v oblasti jednotného evropského vlakového zabezpečovacího systému ETCS podílí dlouhodobě a je v oboru uznávanou odbornou autoritou. Právě jeho inspektoři Jan Vašků, Robert Hrdina a Karel Beneš jako první splnili všechny podmínky odborné způsobilosti k provádění testů kompatibility ESC mezi palubní a traťovou částí ETCS.

K čemu slouží testy kompatibility ESC

●  Jejich splnění vyžaduje při schvalování zástavby ETCS na vozidlo Drážní úřad, resp. Správa železnic na základě TSI CCS a dalších národních předpisů.

●  Dokládají kompatibilitu zkoušené palubní části a traťové části ETCS na síti Správy železnic.

●  Předcházejí spolehlivostním komplikacím způsobeným nepředvídatelnými chybami v rámci nekompatibility zařízení ETCS různých výrobců, či dokonce v rámci konstrukce nebo instalace. Provozovateli vozidel tak zajistí větší míru spolehlivosti a dostupnosti při provozování vozidel se systémem ETCS.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 3

Další články této rubriky

ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě

21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »

Invaze Panterů druhé generace vrcholíInvaze Panterů druhé generace vrcholí

14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »

Pantery už jezdí na celé lince S4/U4Pantery už jezdí na celé lince S4/U4

8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika