Železničář / Hlavní zprávy / Vozidlový park v roce 2012: rekordní modernizace
Vozidlový park v roce 2012: rekordní modernizace
24.1.2013 – autor: VÁCLAV RUBEŠ
Masivní omlazování vozidlového parku Českých drah probíhající v posledních letech dostoupilo v roce 2012 vrcholu. Loni byla totiž do provozu nasazena nová či výrazně rekonstruovaná vozidla za 7,7 miliardy korun! A nejde jen o zbrusu nové jednotky RegioPanter a RegioShark či motorové vozy Regio-Shuttle RS1 od firmy Stadler. Postupná změna je patrná i v dálkové dopravě.
Když České dráhy v roce 2009 vyhlásily program radikální a rychlé obnovy vozidlového parku, vyvolalo to pochybnosti. Přece jen národní železniční dopravce vypravuje každý den téměř 7 tisíců spojů v celé republice. Reálné výsledky ale dokazují, že bilance vypadá pro ČD velmi příznivě: jen v loňském roce byla dána do provozu nová či modernizovaná vozidla za 7,7 miliardy korun, tedy nejvíce v historii akciové společnosti. A tento proces dál pokračuje.
Přepisujeme měřítka kvality
Do služeb Českých drah bylo loni nasazeno několik řad zcela nových vozidlel v regionální dopravě. Po zahájení dodávek motorových vozů Regio-Shuttle RS1 na Vysočinu a Liberecko na podzim 2011 se jejich počet v loňském roce rozšířil o dalších 21 kusů na stávajích 30. K finalizaci smlouvy zbývají tři motorové vozy. Úplnou novinkou ale byly motorové RegioSharky a elektrické RegioPantery. Těch bylo loni nasazeno pět, respektive šest kusů a výrobci bude v letošním roce předáno dalších 14 RegioPanterů a 15 RegioSharků. Také flotila CityElefantů pro pražskou a ostravskou aglomeraci se rozrostla o šest nových jednotek, kterých nyní v příměstské dopravě jezdí dohromady 81. V tuto chvíli se vyrábějí poslední dva objednané kusy.
Nejen pohodlí cestujících, ale i zkrácení pobytů v obratových stanicích pomohly řídicí vozy Bfhpvee295, známější pod přezdívkou Sysel, kterými národní dopravce nyní disponuje v počtu 28 kusů, přičemž finálního stavu 34 dosáhne v letošním roce. Klasické motorové lokomotivy jsou v loňském výčtu zastoupeny pěti posledními stroji v celkových devatenácti radikálně modernizovaných Brejlovcích řady 750.7. V prosinci 2012 také skončil jeden z prvních modernizačních projektů – předána byla poslední Regionova. Ve výrazně obměněné podobě se objevilo na regionálních spojích také 22 modernizovaných motorových vozů řady 842.
Pro pohodlnou cestu
Dálkové spoje Českých drah se od loňska mohou pochlubit povedenou modernizací rychlíkových vozů na bezbariérovou řadu Bbdmgee236, kterých ČD loni převzaly 15 kusů z celkových 64. Flotila restauračních vozů byla posílena o 13 rovněž modernizovaných vagonů řady WRmee(61) a WRmee816 a jejich počet dosáhne čísla 24. K většímu komfortu cestujích v motorových rychlících přispělo 32 vozů nové řady Bdtn757. Ještě v letošním roce budou nejen dodána další vozidla z uzavřených smluv, ale také vypisovány další tendry. S napětím je ale očekáván zejména rok 2014, kdy se dálková doprava radikálně změní nasazením jednotek Siemens Viaggio Comfort.
VOZIDLA DODANÁ V ROCE 2012
6x RegioShark*
21x Regio-Shuttle RS1
6x CityElefant
5x RegioPanter*
13x restaurační vozy WRmee(61) a WRmee816
24x řídicí vůz řady Bfhpvee295 (Sysel)
15x bezbariérový vůz Bbdmgee236
5x motorová lokomotiva řady 750.7
22x přípojný vůz Bdtn757
22x motorový vůz řady 842
36x Regionova
4x lokomotiva řady 380*
* Ve zkušebním režimu
Fotogalerie
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »