Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Vlaky přístupné vozíčkářům tvoří více než polovinu spojů

Vlaky přístupné vozíčkářům tvoří více než polovinu spojů

22.1.2014 – autor: PETR HORÁLEK

České dráhy jsou dnes podle všeho jediný dopravce v republice, který nabízí široké možnosti pohodlného meziměstského cestování vozíčkářů. Se zavedením nového jízdního řádu jsme navýšili počet bezbariérových spojů o více než čtyři sta, což souvisí i s nárůstem nových a modernizovaných vozidel. V prosinci jsme rovněž inovovali objednávkový systém pro přepravu vozíčkářů na internetu.

Vlaky přístupné vozíčkářům tvoří více než polovinu spojů

V  jízdním řádu na rok 2014 najdete již 4 404 bezbariérových spojů Českých drah. Jedná se o regionální i dálkové vlaky, které jsou přizpůsobené pro přepravu vozíčkářů – nízkopodlažní vozidla nebo vozidla s mobilní plošinou. V předchozím grafikonu to bylo o 415 vlaků méně. Při celkovém počtu 8 411 vypravených spojů ČD představují vlaky přístupné vozíčkářům již přes polovinu (asi 52 procent) naší nabídky! Některé spoje jsou navíc bezbariérové, i když toto oficiální označení v jízdním řádu nemají. Týká se to například Kraje Vysočina, kde České dráhy v regionální dopravě hojně nasazují nízkopodlažní motorové vozy Stadler Regio-Shuttle RS1 (RegioSpider).

Snadný nástup a výstup

V průběhu roku 2013 uvedly České dráhy do provozu hned několik desítek nových jednotek RegioPanter a RegioShark pro regionální spoje. Především díky nim došlo k podstatnému rozšíření bezbariérového cestování. Pokračuje také dlouhodobý proces modernizace dalších typů vozů, které zlepšují pohodlí cestování vozíčkářů i na dálkových linkách. Nově bezbariérovým způsobem cestují například z Plzně do Domažlic nebo ze Šumperka do Olomouce a Nezamyslic.

České dráhy nyní provozují již téměř 600 vozidel snadno přístupných pro vozíčkáře. Vozy a jednotky přátelské ke zdravotně postiženým jsou vybaveny speciálně upraveným prostorem pro umístění vozíku cestujícího. Zde jsou buď sklopné sedačky pro ostatní cestující, nebo jsou sedačky zcela odstraněny, aby měl vozíčkář potřebný prostor pro svůj pohyb. Součástí vozidel jsou standardně bezbariérové toalety.

Ve vozidlovém parku ČD se nacházejí více než čtyři stovky (aspoň částečně) nízkopodlažních vozidel, ať už elektrických nebo motorových. Nástup a výstup je tak skutečně bez bariér. Díky tomu cestující vozíčkář v mnoha případech ani nepotřebuje asistenci dopravce, takže nemusí svou cestu nahlásit dopředu. Počet nízkopodlažních souprav v České republice je vysoký i ve srovnání se zahraničím. Například v Rakousku disponují dráhy přibližně třemi stovkami takových jednotek a na Slovensku jich mají všichni dopravci dohromady jen asi šedesát kusů. Další skupinu o téměř 200 vozidlech tvoří vozy s podlahou v klasické výšce a nástup, resp. výstup, je zajištěn prostřednictvím plošin, které jsou buď přímo součástí vozu, nebo se využívají mobilní plošiny na nástupištích.     

Do dalších destinací

Také v roce 2014 bude pokračovat modernizace a nákup nových, pro vozíčkáře přístupných vozidel, která budou nasazena v dálkové i v regionální dopravě. Nový komfort čeká na všechny cestující včetně vozíčkářů například na lince Praha – Pardubice – Brno – Břeclav – Vídeň – Graz, kde budou nasazeny jednotky Siemens Viaggio Comfort od společnosti Siemens. Zcela nové bezbariérové elektrické jednotky z rodiny RegioPanterů jsou objednány pro Jihomoravský kraj, kde by měly jezdit na lince S2 z Březové nad Svitavou přes Letovice, Blansko, Adamov a Brno hl. n. do Křenovic.

Sílící poptávka po našich službách

Vysoké tempo odstraňování bariér u spojů Českých drah stojí za rychle rostoucí poptávkou po těchto službách. Zatímco v roce 2009 bylo na centrální úrovni evidováno 933 přeprav, v roce 2011 to bylo již 1 962 cest a jen za 10 měsíců loňského roku to bylo více než 2 300 přeprav. Tyto údaje nezahrnují objednávky přeprav vozíčkářů na regionální úrovni a přepravy vozíčkářů bez objednání. Díky zavádění nových, nízkopodlažních vlaků a modernizaci řady stanic a zastávek je totiž cestování pro vozíčkáře stále snadnější a pro své cesty stále častěji nemusí vyžadovat asistenci dopravce. Výška moderních nástupišť a nástupní prostor nízkopodlažních vlaků jsou totiž ve stejné úrovni a vozíčkář se svým asistentem tak překonává pouze několikacentimetrovou mezeru mezi nimi, podobně jako např. v pražském metru. Podle odhadu našich odborníků tak může v současnosti ročně využívat spoje Českých drah kolem pěti tisíc vozíčkářů.

Nový objednávkový systém

Spoje, ve kterých je garantovaná přeprava vozíčkářů, jsou v jízdním řádu označeny příslušným piktogramem. Na webových stránkách www.cd.cz můžete využít také vyhledávač spojení, ve kterém lze zadat jako podmínku pro vyhledání spojení cestování na invalidním vozíku. Vyhledávač pak nabídne pouze bezbariérové spoje. Na internetových stránkách www.cd.cz mají vozíčkáři k dispozici i další podrobné informace o podmínkách přepravy, přístupnosti stanic a typech bezbariérových vozů (klidněte na sekci Vlakem po ČR a následně Vlakem bez překážek).

Pokud chce vozíčkář nahlásit svou cestu dopravci dopředu, může od roku 2009 mimo jiných způsobů využít i internetový objednávkový systém. K 15. prosinci 2013 České dráhy navíc spustily novou webovou aplikaci, která je určena nejen pro zákazníky na webových stránkách, ale i pro veškeré objednávky přepravy jak na pokladních přepážkách, tak na Kontaktním centru ČD a umožňuje nově objednávku asistence. Původní objednávkový formulář na webu byl při této příležitosti aktualizován.

Vycházíme vstříc připomínkám

„Nový způsob objednávkového systému byl spuštěn v pilotním provozu. Sbíráme připomínky a po jejich vyhodnocení pak zahájíme rutinní provoz. Věřím, že spuštěním nové aplikace přispějí České dráhy ke zkvalitnění a zrychlení vyřizování objednávek a ke zvýšení spokojenosti cestujících v této oblasti,“ říká Naďa Bluďovská z Odboru obchodu osobní dopravy.

Oproti jiným železničním dopravcům v zahraničí se České dráhy mohou po­chlubit poměrně krátkou dobou pro nahlášení přepravy vozíčkáře před odjezdem vlaku. „Zde je třeba rozlišit, o jakou objednávku se jedná. Pokud cestující potřebuje pouze asistenci zaměstnance ČD při nástupu či výstupu, případně doprovod v rámci obvodu stanice, například při použití výtahů, plošin nebo přepravu ve služebním voze, stačí nám objednávka dvacet čtyři hodin předem. Pokud však potřebuje zařadit vhodný vůz do soupravy vlaku, kde takový standardně řazen není, pak jde o lhůtu čtyřicet osm hodin,“ upozorňuje Naďa Bluďovská. Ještě před pár lety byla tato lhůta šestidenní. Ke zkrácení na dnešní stav došlo v roce 2010.

V rámci zlepšování služeb také České dráhy spolupracují se zástupci organizací zdravotně postižených. V posledních měsících se uskutečnilo hned několik pracovních jednání, při kterých se průběžně řešily podněty a připomínky k samotné přepravě nebo k bezbariérovosti stanic a zastávek, a to i ve spolupráci se SŽDC. Informace o vybavenosti vlaků i nádraží, včetně poskytovaných služeb, najdou cestující na webových stránkách Českých drah i v jízdním řádu.

Kde jsme také rozšířili bezbariérové spoje

Plzeň hl. n. – Domažlice (téměř všechny spoje)
Mariánské Lázně – Cheb (téměř všechny spoje)
Cheb – Karlovy Vary – Chomutov – Most (většina spojů)
Most – Teplice – Ústí nad Labem hl. n. – Děčín hl. n. (téměř všechny spoje)
České Budějovice – České Velenice (téměř všechny spoje)
Pardubice hl. n. – Hradec Králové hl. n. – Jaroměř (rozšíření na všechny regionální spoje)
Šumperk – Zábřeh na Moravě – Olomouc hl. n. – Nezamyslice (asi 50 % všech přímých spojů)
Kojetín – Kroměříž – Hulín – Valašské Meziříčí (téměř všechny spoje) 

Vozidla ČD přizpůsobená pro přepravu vozíčkářů

Motorová jednotka řady 814 (Regionova)
Elektrická jednotka řady 471 (CityElefant)
Elektrická jednotka řady 451/452
Elektrická jednotka řad 440, 640, 650 (RegioPanter)
Motorová jednotka řady 844 (RegioShark)
Motorový vůz řady 840/841 (RegioSpider/Regio-Shuttle RS1)
Elektrická jednotka řady 680 (Pendolino)
Osobní vůz řady Bdbmsee447
Osobní vůz řady Bbdgmee236
Motorový vůz řady 843
Řídicí vůz řady Bfbrdtn794 (dříve řada 954)
Řídicí vůz řady Bfhpvee295 (přezdívaný Sysel, dříve řada 961)


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 5

Další články této rubriky

ČD udržely rating Baa2 v investičním pásmu se stabilním výhledemČeské dráhy udržely rating Baa2 v investičním pásmu se stabilním výhledem

17.6.2024 - Mezinárodní ratingová agentura Moody‘s potvrdila rating Českých drah, a to na úrovni Baa2 v investičním pásmu, se stabilním výhledem. Renomovaná firma ocenila především silné postavení společnosti na tuzemském železničním trhu… »

ČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliardČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliard

13.6.2024 - Největší tuzemský železniční dopravce České dráhy plánuje do roku 2031 investovat do rozvoje servisního zázemí přes 12 miliard korun. Více než šest miliard Kč poputuje do nových opravárenských hal a do jejich kompletních… »

České dráhy kupují deset lokomotiv Vectron České dráhy kupují deset lokomotiv Vectron

10.6.2024 - ČD se rozhodly od leasingové společnosti RSL koupit deset lokomotiv Siemens Vectron. Dosud pronajaté lokomotivy budou v průběhu letošního roku postupně přebírat do svého majetku. V provozu se objeví na všech obvyklých výkonech… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika