Železničář / Hlavní zprávy / Vlaky i autobusy řídí z nového dispečinku
Vlaky i autobusy řídí z nového dispečinku
19.1.2017 – autor: MARTIN HARÁK
V Liberci zahájil na začátku října ověřovací provoz centrální dispečink regionální dopravy, který pomáhá řidičům i cestujícím. Systém testovaný už od května zajišťuje lepší návaznost autobusových a vlakových spojů a díky GPS umožňuje sledovat on-line autobusy a vlaky zapojené v integrované regionální dopravě IDOL. Cestující si navíc zjistí informace prostřednictvím internetu a chytrých telefonů.
O vzniku centrálního dispečinku pro Liberecký kraj se začalo mluvit již před mnoha lety. Plány se nakonec podařilo uskutečnit a region se zařadil po bok některých dalších krajů, které již centrálně řídí veřejnou dopravu – například v Jihomoravském kraji. Zavedením dispečerské služby se daří obrazně řečeno eliminovat koncová světla ujíždějících návazných autobusů nebo vlaků, které na sebe nepočkaly. Pohyb jednotlivých spojů dispečer sleduje pomocí GPS přímo na mapě. Systém sám upozorní na případné problémy, zobrazí i nehody a komplikace na silnicích. „V případě zpoždění jednoho spoje upozorní řidiče navazujícího spoje, aby třeba několik minut počkal. Naopak v případě většího zpoždění dá pokyn, aby pokračoval v jízdě,” vysvětlil vedoucí projektu Pavel Jaško z firmy Korid LK, která je krajským koordinátorem dopravy. Dodal, že cestující oceňují i webovou stránku pro tablety nebo chytré telefony, díky níž se každému jednoduše zobrazí nejen jízdní řád, ale i aktuální informace o příjezdu do jakékoli zastávky, případné zpoždění či reálné nasazení bezbariérově přístupných vozidel.
Dolaďují se funkce
Dispečink je momentálně spuštěn v ověřovacím provozu, v rámci něhož se prověří a postupně doladí jednotlivé funkce a komunikace mezi všemi zúčastněnými subjekty. Od začátku ledna 2017 již bude podle Pavla Jaška dispečink fungovat v plnohodnotném provozu. Dispečink má v současnosti k dispozici pilotní data o vlacích ČD, ale i celé řady linkových dopravců, kteří zabezpečují veřejnou autobusovou dopravu v kraji. V běžný pracovní den nyní sleduje jízdu 2 608 autobusových a 539 vlakových spojů. Monitorovány jsou nejen regionální, ale i dálkové autobusové linky a městská doprava v Turnově. Postupně by do systému měla být zapojena i městská hromadná doprava v dvojměstí Liberec – Jablonec nad Nisou a také v České Lípě a další menší dopravci.
Testování odhalilo drobné nedostatky
Do systému dispečinku se vedle firmy KORID LK, která jej provozuje, zapojilo mnoho dalších subjektů, například dodavatelé či poskytovatelé služeb informačních systémů. Při testovacím provozu se podařilo odhalit menší nedostatky v propojení všech systémů, postupně se dolaďuje komunikace mezi všemi subjekty, aby byla co možná nejefektivnější. Dopravci na základě upozornění dispečerů postupně odstraňují i některé chyby v jednotlivých odbavovacích zařízení, jako špatně fungující GPS moduly nebo přenos dat. Důležitou součástí dispečinku je i předávání informací řidičům autobusů, po doladění komunikace mezi systémy dispečinku, ČD a SŽDC také výpravčím nebo dispečerům na železnici. Řidiči autobusů mají k dispozici moduly, které jsou součástí odbavovacích systémů. Všechna moderní vozidla ČD – RegioSpidery či Regionovy, ale částečně starší motorové vozy řad 810 a 843, jsou vybavena GPS modulem, který polohu vlaku odesílá do systému ČD a poté KORIDu. „Informace o jízdě vlaku, který není vybaven modulem GPS, se sbírají do systému Českých drah od výpravčích z elektronických dopravních deníků jednotlivých stanic,“ doplnil vedoucí dispečinku Roman Martinec.
Pomohou odjezdové tabule
Cestující mají k dispozici odjezdové tabule pro kteroukoli vlakovou nebo autobusovou zastávku v Libereckém kraji. Nechybí na nich údaj o aktuálním zpoždění, nasazení bezbariérového vozidla nebo informace v případě dopravní mimořádnosti týkající se dané zastávky. Do systému budou zapojeny i velké tabule na autobusových nádražích. Panely se také zobrazí bezplatně na jakémkoli zařízení s webovým prohlížečem a připojením k síti. Tuto službu budou moci po dohodě s koordinátorem využívat například města a obce, informační centra, turistické lokality, restaurace, obchody a další místa v blízkosti zastávek veřejné dopravy. Ve chvílích, kdy lidé přestupují mezi různými spoji, zasílá dispečink řidiči nebo výpravčímu informaci o jízdě přípojného spoje a případné nutnosti vyčkat na přestup.
Aktuálně je v systému zadáno 1 260 přestupních vazeb mezi spoji, pro každou z nich je předem nastavena čekací doba s ohledem na to, za jak dlouho jede další spoj stejným směrem nebo jaké jsou další návaznosti po trase spoje, který by se čekáním zdržel.
Většina funkcí dispečinku je zajištěna informačním systémem automaticky. Dosavadní testování podle očekávání potvrdilo, že automatický režim nedokáže pokrýt všechny situace, které mohou v provozu nastat. „Zaznamenali jsme i zájem ze strany Českých drah na lepším propojení našeho systému s těmi, jež využívají zaměstnanci národního dopravce v pokladnách nebo průvodčí ve vlacích. Jistě by to přispělo lepší komunikaci a informovanosti cestujících,“ řekl Pavel Jaško.
Další články této rubriky
V novém jízdním řádu přibude více než 400 bezbariérových spojů
24.11.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový jízdní řád 2025 nabídne o 439 bezbariérových spojů víc. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejích podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá… »
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »