Železničář / Hlavní zprávy / Vlaky ČD jezdí nejpřesněji za posledních sedm let
Vlaky ČD jezdí nejpřesněji za posledních sedm let
18.9.2023
V první polovině letošního roku jezdily vlaky Českých drah s přesností 88,8 %. Pokud by se přihlédlo pouze k příčinám zpoždění vzniklých na straně národního dopravce, pak by přesnost byla dokonce 98,9%. To představuje spolehlivost srovnatelnou s hodnotami v jiných evropských zemích.

Pro cestující je to skvělá zpráva. Spoje Českých drah jezdí nejpřesněji za posledních sedm let. „V letošním roce se nám daří jezdit mnohem přesněji a spolehlivěji než v uplynulých letech, a to přesto, že na železniční infrastruktuře stále probíhá řada velkých stavebních prací a množství dalších omezení a výluk. Celkové plnění jízdního řádu bylo o jeden až jeden a půl procentního bodu vyšší než nejlepší hodnoty v uplynulých sedmi letech. Ve srovnání s loňskem jezdíme dokonce o více než čtyři procentní body lépe. Také přesnost vlaků zohledňující pouze zpoždění způsobená Českými drahami je nejvyšší za uplynulých sedm let. V přesnosti vlaků tak patříme mezi přední evropské země,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec.
České dráhy v 1. polovině roku vypravily 1 217 296 vlaků, z toho včas jelo 1 093 002 spojů. Za vlaky jedoucí včas se považují ty s průměrným zpožděním do 5 minut. Měřeny jsou veškeré časové údaje jízdního řádu, tedy časy odjezdů z výchozích stanic, v nácestných stanicích časy příjezdů i odjezdů a příjezdy do konečných stanic vlaků. U mezinárodních vlaků jsou dále sledovány časy průjezdů státní hranice ČR. Ve statistice je tak zpracováno několik milionů časových údajů.
Příčiny zpoždění
Ze všech případů zpoždění připadá odpovědnost za zdržení vlaků na České dráhy pouze ve 13 % případů. Za 19,4 % zpožděných vlaků může provozovatel dráhy a 67,7 % zpoždění vzniká z ostatních důvodů. Při detailnějším pohledu na příčiny zpoždění se dozvíme, že nejčastěji dojde ke zpoždění v důsledku sledu vlaků (27%), například při křižování vlaků na jednokolejných tratích. V Česku je jich oproti zahraničí více a podílejí se na naší železniční síti zhruba ze tří čtvrtin.
Druhou nejčastější příčinou zpoždění vlaků je čekání na přípoj (20,6 %) tak, aby byly v maximálním rozsahu zachovány návaznosti a cestující se dostali do své cílové stanice bez komplikací. Tedy co nejdříve bez čekání na následující vlaky. Třetí nejčastější příčinou zdržení vlaků jsou výluky. Ty se podílejí na zdržení vlaků v 14,1 % případů. Nezanedbatelný je i podíl zpožděných vlaků přijíždějících ze zahraničí. V rámci všech zpožděných vlaků se jedná o 4,5 % spojů, přestože v celkovém počtu je mezistátních spojů relativně malý počet.
Další články této rubriky
Mezinárodní ČD spoje zajíždí do 120 destinací
30.3.2025 - Mezinárodních spojů ČD přibývá. Letos dopravce vypravuje celkem 148 mezistátních dálkových spojů a další čtyři sezonní vlaky do Polska, které obsluhují 120 různých destinací v šesti evropských zemích – v Německu, Rakousku,… »
V jídelních vozech Českých drah začalo jaro
25.3.2025 - V jídelních vozech Českých drah odstartovalo jaro. Alespoň tedy na talíři. Na začátku března totiž do jídelních vozů ČD Restaurant se servisem JLV dorazila nová sezonní nabídka, která svým zaměřením vyhlíží nejnadějnější… »
ČD navýšily počet bezbariérových spojů
20.3.2025 - Počet bezbariérových vlaků Českých drah díky loňské rekordní dodávce nových vozidel vybavených pro cestování osob na vozíku a lidí s handicapem opět vzrostl. Dopravce má v současnosti ve svém parku bezmála 900 vozů a jednotek… »