Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / VLAK 2017: Simulovaná srážka vlaků prověřila nejen záchranáře

VLAK 2017: Simulovaná srážka vlaků prověřila nejen záchranáře

27.7.2017 – autor: MARTIN HARÁK

V nepřístupném terénu mezi Bořím lesem a Lednicí se ve středu 21. června srazila lokomotiva s osobním vlakem. Naštěstí jen jako. Cílem taktického cvičení VLAK 2017 bylo napodobit záchranné práce po podobné nehodě. Do akce byli vedle složek IZS Jihomoravského kraje zapojeni také zaměstnanci národního dopravce. Ti si společně s hasiči, policisty, záchranáři a vyšetřovateli SŽDC vyzkoušeli rychlost přenosu informací, koordinaci aktivit a poskytování informací o změnách v dopravě cestujícím.

VLAK 2017: Simulovaná srážka vlaků prověřila nejen záchranáře

Cvičení simulovalo mimořádnou událost, při které narazila samostatně jedoucí lokomotiva do osobního vlaku tvořeného motorovou lokomotivou a třemi vozy s cestujícími v blízkosti usedlosti Nový Dvůr. Strojvedoucí kvůli silné mlze nerespektoval návěst Stůj a v plné rychlosti najel na konec stojícího osobního vlaku. I přes snahu výpravčího z nedaleké stanice Boří les, který situaci registroval pomocí traťového zabezpečovacího zařízení a snažil se srážce zabránit použitím funkce Generální stop, došlo ke srážce a po nehodě na místě zůstalo 15 mrtvých včetně strojvedoucího lokomotivy a 66 zraněných cestujících.

Ihned po nehodě zavolal na tísňovou linku 112 vlakvedoucí ZAP ČD Brno Stanislav Šalda a na místo vyrazilo pětadvacet hasičských jednotek a také vrtulník s leteckými záchranáři na palubě. Podle mluvčího hasičské záchranky z jižní Moravy přímo na místě zasahovalo více než 150 dobrovolných a profesionálních hasičů včetně drážních jednotek SŽDC. Nechyběli ani policisté a záchranáři.

Záchrana životů především

Zraněné totiž tvořili figuranti z řad středoškolské mládeže, většina z nich byla potom ručně transportována z místa neštěstí do týlového zázemí. Cvičení bylo velmi realistické, a navíc se účastníci museli vypořádat i s extrémním vedrem.

Za České dráhy vedli pracovní tým člen představenstva odpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán a ředitelka odboru provozu osobní dopravy Luďka Hnulíková. Ta potvrdila, že národní dopravce má pro případ mimořádností vydány interní předpisy, podle kterých je koordinována činnost organizačních složek a zaměstnanců. „Jsou to naši zaměstnanci, kteří většinou jako první podávají zprávy o takové mimořádné události a často poskytují první pomoc jejím účastníkům. Jsme proto rádi, že jsme si mohli v praxi vyzkoušet správné nastavení tohoto systému a jeho fungování – od nahlášení události přes součinnost se složkami integrovaného záchranného systému až po zajištění náhradní dopravy s krajským koordinátorem integrované dopravy, společností KORDIS,“ vysvětlil Michal Štěpán.

Klíčové jsou informace

Vedle toho, že zaměstnanci Českých drah poskytují první pomoc zraněným i informace záchranným složkám, musí se situací seznámit také dispečink Českých drah. Dispečeři pak komunikují nejen s jednotlivým složkami IZS, ale i dalšími organizační složkami ČD a SŽDC. „Reakční časy jednotlivých úkonů potvrdily nastavení funkčního procesu. První informace byla k veřejnosti vyslána sedm minut po oznámení nehody, krizová linka byla aktivována o čtyři minuty později. Velmi dobře proběhla i spolupráce se záchranáři při rozmisťování zraněných cestujících do zdravotnických zařízení,“ potvrdila ředitelka Luďka Hnulíková, která na místě vyhodnocovala postup dispečinku ČD, čas nasazení náhradní dopravy i šíření informací cestujícím prostřednictvím aplikace Můj vlak a webových stránek ČD. O naprosté profesionalitě všech zasahujících svědčí i fakt, že při průběžném hodnocení likvidace následků mimořádné události se zasahující lékaři, policisté, hasiči i dispečeři ČD shodli i v číselných podkladech.

Čísla seděla železničářům i záchranářům

„Podle našich informací náhradní dopravou bylo odvezeno 26 cestujících,“ oznámila ředitelka Hnulíková podklad pro hodnocení. Během pár vteřin zaznělo naprosto stejné číslo i od vedoucí lékařky zásahu – zdravotníci totiž „třídili“ cestující z nehody do tří kategorií podle zranění a právě oněch 26 cestujících označili za schopné další přepravy. V rámci vyhodnocení poznatků cvičení ocenil Michal Štěpán souhru celého dispečinku osobní dopravy a pracovišť Zákaznického personálu – ať už centrálního zákaznického servisu či komandujících. Poděkoval vrchnímu přednostovi DKV Brno Zbyňku Redererovi a jeho týmu za poctivě odvedenou práci při přípravě cvičení, jakož i pomoc při uvolnění trati po skončení cvičení.


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 2.75

Další články této rubriky

Nové terminály zrychlí nákup jízdenekNové terminály zrychlí nákup jízdenek

22.4.2024 - Cestující se již mohou ve vlacích Českých drah setkat s novými prodejními terminály. Prvním krajem, kde byla nová generace zařízení MOPAJ (MObilní Prodejní Automat Jízdenek) instalována, se stal Zlínský kraj. Postupně budou… »

S jednotkami ComfortJet se seznamuje provozní personál S jednotkami ComfortJet se seznamuje provozní personál

15.4.2024 - Okamžik, kdy se moderní vlaky ComfortJet stanou vysokým standardem dálkových linek Českých drah, se rychle blíží. Aktuálně mají ČD k dispozici čtyři soupravy různého řazení s ohledem na předepsané zkoušky, které nyní… »

ČD oficiálním dopravcem MS v ledním hokeji 2024ČD oficiálním dopravcem MS v ledním hokeji 2024

11.4.2024 - Národní dopravce zajistí během letošního světového šampionátu v hokeji v Česku přepravu hokejových týmů, rozhodčích, organizátorů i fanoušků mezi místy konání zápasů v Praze a v Ostravě. V květnu vypraví sedm párů… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika