Železničář / Hlavní zprávy / Veletrh Trako v Gdaňsku: DualShunter či nové Mireo
Veletrh Trako v Gdaňsku: DualShunter či nové Mireo
17.10.2023 – autor: VÍT ČEPICKÝ
Mezinárodní železniční veletrh Trako v polském Gdaňsku přivítal ve druhé polovině září tisíce návštěvníků z řad odborné veřejnosti i fanoušků drážní dopravy. Protiváha berlínského InnoTransu však příliš zásadních novinek nepřinesla – spíše než prezentaci nových strojů posloužila jako platforma pro setkávání a výměnu zkušeností napříč oborem. Vystavená vozidla, jichž nebylo mnoho, pak z většiny reflektovala převážně domácí trh.
Jedinou zásadnější výjimkou bylo představení nové lokomotivy DualShunter 2000 českého výrobce CZ LOKO. Vystavený stroj je součástí objednávky dvou lokomotiv italského zákazníka Mercitalia Shunting & Terminal. První nově vyvinutá česká lokomotiva na elektrický pohon po 15 letech, tedy od představení řady 380, zaujme zejména svým duálním pohonem.
Kromě elektrického, v tomto případě pro provoz pod stejnosměrným napájením 3kV DC, je vybavená též dieselovým motorem Caterpillar C32 EU stage V o výkonu 895 kW. Díky tomu není omezená trakčním vedením a nákladním dopravcům umožní dovézt vlak i na koncové tratě a vlečky, které jím vybavené nejsou. DualShunter 2000 je určen pro lehkou a středně těžkou traťovou službu, první stroj by měl být v Itálii zařazen do běžného provozu zkraje roku 2024.
Zejména směrem na domácí trh se obracela vystavená souprava PKP Intercity, jež obsadila nejlukrativnější ze čtyř výstavních kolejí. V jejím čele byla slavnostně pokřtěna lokomotiva Griffin výrobce Newag pro rychlost až 200 km/h, která je tak nejrychlejší v Polsku vyráběnou lokomotivou. Na háku pak měla soubor nových či modernizovaných vagonů první a druhé třídy rozličných konfigurací – včetně těch s oddíly.
Elektrické jednotky ukázal Stadler a Siemens
Vozidla pro osobní dopravu reprezentovaly také dvě elektrické jednotky. Tříčlánkový Siemens Mireo pro DB Regio zamíří na koleje v části německého Saska a Braniborska. Vcelku standardní regionální vlak zaujme nabíječkami pro elektrokola a do stolků integrovanými bezdrátovými nabíječkami pro mobilní telefony. Čeští návštěvníci veletrhu si pak jistě všimli důvěrně známých sedadel cestujících českého výrobce Borcad.
Druhou vystavovanou elektrickou jednotkou byl Stadler Flirt pro Srbské železnice. Vlak vyrobený v polském závodě v Siedlci svým poněkud spartánským interiérem jednoznačně prozrazoval své určení pro příměstský provoz.
Vystavené stroje elektrické trakce ještě doplňovala lokomotiva Siemens Vectron určená pro společnost Cargounit, která jej pronajme německému DB Cargo. Zbytek vystavených železničních vozidel byl určen pro údržbu tratí, opodál pak ještě korzovala při předváděcích jízdách posunovací Pesa na vodíkový pohon, ta však byla na Traku představena již před dvěma lety.
Pro úplnost ještě zmiňme dvě opodál prezentované tramvaje. Tříčlánkový Stadler Tango pro bosenské Sarajevo dává vzpomenout jejich dvoučlánkového bratrance, kterého provozuje ostravský dopravní podnik. A polská firma Modertrans ve Gdaňsku vystavila model Gamma ve specifikaci pro dopravní podnik v Lodži.
Krapinec členem vedení CER
Hlavní část programu se letos, alespoň pro většinu návštěvníků, odehrávala ve výstavních halách. V nich se prezentovali jednotliví dopravci a firmy železničního průmyslu, vystavovatelů dorazilo přes 500, probíhaly zde četné přednášky a navazovaly kontakty.
Hned první den veletrhu například hledala své nové vedení Asociace evropských železničních dopravců a správců infrastruktury (CER), která mimo jiné hájí zájmy železničního sektoru při komunikaci s orgány Evropské unie. Členem nejužšího vedení byl v Gdaňsku jmenován generální ředitel Českých drah Michal Krapinec, který se tak zařadil po bok nejvyšších představitelů německých, francouzských nebo rakouských drah.
Nejviditelnější českou stopou mezi jednotlivými stánky ve výstavních halách byla společná prezentace firem sdružených v Asociaci podniků českého železničního průmyslu (ACRI), za všechny jmenujme například Výzkumný ústav kolejových vozidel nebo výrobce sedadel Borcad.
Velké pozornosti se těšilo zastoupení dceřiné firmy Českých drah ČD Cargo, pro které je polský trh jedním ze stěžejních a je na tamějších kolejích vidět čím dál více. Správa železnic pak představila plány na vysokorychlostní tratě, návštěvníky logicky zajímalo zejména jejich napojení na Polsko.
A svůj stánek měly například také firmy Alfa Union vyrábějící komponenty pro drážní vozidla, například řídicí kontroléry, výrobní řadu vozidel představila Škoda Group, pokroky v automatizaci železnice prezentovala firma AŽD a nechyběl ani stánek MSV elektronika.
Fotografie z veletrhu naleznete zde: https://photos.app.goo.gl/bnJEcsyxuiJ8fvp1A
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »