Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Veletrh TRAKO přivítal i řadu českých firem

Veletrh TRAKO přivítal i řadu českých firem

1.11.2017 – autor: MARTIN HARÁK

Letošní v pořadí již dvanáctý ročník evropského veletrhu železniční techniky TRAKO v polském přístavním městě Gdaňsk byl ve znamení nejen moderní techniky a technologií, ale i řady nových kontraktů. Návštěvnost veletrhu meziročně roste, a tak na konci září přivítal výstavní komplex Amberexpo rekordních 700 vystavovatelů z 25 zemí celého světa, kde pochopitelně nemohla chybět ani Česká republika.

Veletrh TRAKO přivítal i řadu českých firem

Letos si odborná i laická veřejnost mohla prohlédnout hned několik národních expozic. Vedle Velké Británie a Rakouska to byla ČR, kterou v pavilonu A zastřešovalo Ministerstvo obchodu a průmyslu ČR a také Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI). Na společné expozici navíc 26. září představitelé dceřiné společnosti Českých drah, Výzkumného Ústavu Železničního, a polského Instytutu Kolejnictwa slavnostně podepsali dohodu o vzájemné spolupráci. Podle ředitelky ACRI Marie Vopálenské byla účast řady českých firem velice důležitá, neboť Polsko je pro naše firmy perspektivní a zajímavý trh i tradiční partner. V podobném duchu mluvili obchodní zástupci dceřiné společnosti ČD Cargo a Kolejí Czeskich, kteří měli pro jednání k dispozici moderní patrovou expozici. Představitelé ČD Cargo nabízeli přepravy s akcentem na Polsko, země bývalého Sovětského svazu a Čínu. Není bez zajímavosti, že vystavené cisternové vozy společnosti Legios Loco, mimochodem jediná vystavená vozidla české provenience na Traku, do Gdaňsku přepravila právě firma ČD Cargo společně s Kolejemi Czeskimi.

Nadšení milovníci historie

Patrně největší úspěch sklízela železniční vozidla, která byla vystavena na kolejišti Gdaňsk Stadion Expo. V záplavě moderních lokomotiv a jednotek zářily v oranžovém nátěru dva historické exponáty – byla to nejen perfektně zrevitalizovaná česká Bobina EP 05-023, ale také polská EP 08-001. Bobina s sebou přivezla moderní klimatizovanou soupravu polských vozů první a druhé třídy, které se hravě vyrovnají zahraničním výrobcům. V blízkosti těchto tradičních vozidel byly k dispozici návštěvníkům dvě elektrické jednotky FLIRT od firmy Stadler. Červeno-bílá byla určená pro norské dráhy a zeleno-žlutá pro maďarsko-rakouskou společnost Gysév. Nízkopodlažní vozy doplňovaly polské stroje. Byl to nejen vícečlánkový Elf na stejnosměrnou trakci od bydhošťské firmy PESA, který je v provozu například na Katowicku, ale také dieselová jednotka Impuls od firmy NEWAG z Nového Sącze v Malopolském vojvodství.

U nás již zdomácnělé dvoučlánkové RegioSharky představil polský výrobce v provedení pro dopravce Polregio (dříve Przewozy Regionalne) s domácím označením PESA LINK. A že ne všechny starší stroje patří do šrotu, dokazovala poznaňská firma FSP, jež přivezla modernizované Dřevolíno řady EN 75, jak se slangově označují původní pantografové jednotky určené pro regionální dopravu.

Pozadu nezůstali ani výrobci elektrických lokomotiv. Společnost Rail Polska vystavila stejnosměrný nákladní stroj 207E, což je zmodernizovaná dieselová lokomotiva původní řady ST44, které se u nás přezdívá Sergej a v Polsku Gagarin. PESA z Bydhoště přivezla na veletrh nejnovější výrobek v podobě stroje řady 111Ed z výrobní řady GAMA, určené pro těžkou nákladní službu u společnosti RCP. Firma NEWAG představila elektrický stroj řady E4D Griffin o výkonu 5,6 kW, který je dodáván buď ve stejnosměrné modifikaci na 3 000 V nebo jako třísystémový, navíc pro střídavé trakční napětí 15 kV, resp. 25 kV.

Nechyběly ani tramvaje

Na veletrhu nesměly chybět stavební mechanismy a speciální soupravy a také tramvaje. Modely se prezentovala například plzeňská Škodovka, domácí výrobci Solaris a Modertrans vystavili nízkopodlažní tramvaje Tramino a Moderus Gamma přímo u vstupu do hlavního výstavního pavilonu. Velké překvapení vzbudila u návštěvníků rozsáhlá čínská expozice největšího železničního výrobce na světě, firmy CRRC, která přivezla řadu věrně vyrobených modelů svých regionálních a dálkových vlaků, kde patrně největší zájem vyvolával vysokorychlostní vlak řady CRH 380A a vodíkem poháněná tramvajová jednotka.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 2.33

Další články této rubriky

ČD udržely rating Baa2 v investičním pásmu se stabilním výhledemČeské dráhy udržely rating Baa2 v investičním pásmu se stabilním výhledem

17.6.2024 - Mezinárodní ratingová agentura Moody‘s potvrdila rating Českých drah, a to na úrovni Baa2 v investičním pásmu, se stabilním výhledem. Renomovaná firma ocenila především silné postavení společnosti na tuzemském železničním trhu… »

ČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliardČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliard

13.6.2024 - Největší tuzemský železniční dopravce České dráhy plánuje do roku 2031 investovat do rozvoje servisního zázemí přes 12 miliard korun. Více než šest miliard Kč poputuje do nových opravárenských hal a do jejich kompletních… »

České dráhy kupují deset lokomotiv Vectron České dráhy kupují deset lokomotiv Vectron

10.6.2024 - ČD se rozhodly od leasingové společnosti RSL koupit deset lokomotiv Siemens Vectron. Dosud pronajaté lokomotivy budou v průběhu letošního roku postupně přebírat do svého majetku. V provozu se objeví na všech obvyklých výkonech… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika