Železničář / Hlavní zprávy / V Bratislavě jednali zástupci železnic a krajů
V Bratislavě jednali zástupci železnic a krajů
29.11.2016 – autor: MARTIN HARÁK
Společný projekt SŽDC a Českých drah Železniční doprava pro kraje překročil poprvé státní hranice a zamířil na Slovensko.

Ke kulatému stolu v Bratislavě 20. října zasedli zástupci ČD a SŽDC společně se slovenskými partnery ze Železnic Slovenské republiky (ŽSR) a Železniční společnosti Slovensko (ZSSK) včetně obou ministerstev dopravy a zástupců samospráv. Jednali o provozování přeshraničních tratí včetně plánovaných investic, modernizací a také o koordinaci regionální a dálkové dopravy.
V rámci několikahodinového jednání se v Bratislavě otevřela celá řada zajímavých témat. Dopravce i objednatele zajímaly plánované investice do přeshraničních tratí, jako jsou modernizace úseků Lanžhot – Kúty nebo Hranice na Moravě – Horní Lideč, státní hranice.
První vlaštovkou je zahájení rekonstrukce pohraničního mostu mezi Lanžhotem a Brodským přes řeku Moravy a podle zástupců ŽSR by se už v roce 2018 mohl začít modernizovat celý traťový úsek od státní hranice přes Kúty a Malacky až do Devínské Nové Vsi nedaleko Bratislavy na 160 km/h, přičemž v některých úsecích by se mohlo jezdit až dvoustovkou. V dalších letech by se na 200 km/h měla zmodernizovat trať z Bratislavy přes Nové Zámky až do Štúrova a dále na slovensko-maďarskou hranici. Diskuzi se nevyhnulo ani téma přechodu na střídavou napájecí soustavu v úsecích Čadca – Mosty u Jablunkova, respektive Horní Lideč – Púchov. Dopravci si dali za úkol projednat koordinaci regionální i dálkové dopravy a budoucnost provozu přeshraničních vlaků či propojení informačních systémů pro cestující.
Velkou část jednání vyplnila i debata o aktuálním stavu a budoucnosti přeshraniční dopravy a koordinace regionální a dálkové dopravy vlaků obou národních dopravců. Vzhledem k nové koncepci ve vedení dálkových vlaků budou zrušeny některé přímé relace Praha – Ostrava – Žilina a nahrazeny rychlíky Ostrava – Žilina – Banská Bystrica, přičemž jeden pár pojede až do Zvolena. Soupravy těchto vlaků by měly být sestaveny z moderních klimatizovaných slovenských vozů. Současně se plánuje obnovení přímých lůžkových vozů z Chebu přes Plzeň do Košic a nově pojedou lůžkové vozy i z Košic přes Ostravu do Vídně a také z Prešova do Brna. V oblasti regionální dopravy česká i slovenská strana hledala společně řešení eliminace dlouhých čekacích dob při přestupech na přechodu Velká nad Veličkou – Vrbovce. V budoucnu se zde chystá přímá vozba českými vlaky v relaci Hodonín – Vrbovce – Myjava, kde je již dnes zaveden integrovaný tarif Jihomoravského kraje. Připravují se i přímé vlaky kategorie REX na ose Bratislava – Břeclav, které by naopak zajišťovala slovenská strana.
Další články této rubriky
Flotila Lišek na Plzeňsku je kompletní
11.3.2025 - Dodávka moderních motorových jednotek RegioFox do Plzeňského kraje byla úspěšně završena. České dráhy začátkem února převzaly poslední dva kusy z dodávky celkem 10 nových vlaků od polského výrobce PESA Bydgoszcz. Jednotky… »
České dráhy loni přepravily o 3 % cestujících více
7.3.2025 - Vlaky Českých drah v roce 2024 přepravily téměř 169 milionů cestujících, kteří v nich ujeli celkem 8,28 miliardy kilometrů. To je meziročně o tři procenta více. Počet přepravených zákazníků vzrostl na vnitrostátních a… »
Pod hlavním nádražím vyroste nová dvoupatrová stanice
3.3.2025 - V Praze by v budoucnu měla přímo pod stávajícím hlavním nádražím vzniknout nová dvoupatrová železniční stanice. Další čtyři podzemní zastávky vyrostou na nedalekém Václavském náměstí, Karlově náměstí, v Karlíně a na… »