Železničář / Hlavní zprávy / Tunel Březno získá špičkový zabezpečovací systém
Tunel Březno získá špičkový zabezpečovací systém
4.11.2020 – autor: REDAKCE
Březenský tunel na trati Lužná u Rakovníka – Chomutov získá kompletně nové zabezpečení portálů. Druhý nejdelší železniční tunel v republice osadí nejmodernějšími zabezpečovacími technologiemi dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika jako dodavatel zákazníka AŽD, který zakázku vysoutěžil u Správy železnic.
Klíčovou součástí projektu je spolupráce na dodávce a instalaci nového bezpečnostního systému Accur8vision založeného na přesné lidarové detekci. „Projekty pro železniční infrastrukturu jsou tradiční oblastí našich dovedností a zde konkrétně znovu potvrzujeme, že umíme dodávat a instalovat opravdu ty nejmodernější technologie,“ zdůraznil Tomáš Businský z ČD - Telematiky. Předmětem této zakázky je kompletní výměna stávajícího dosluhujícího zabezpečení portálů tunelu Březno, systému EZS (elektronické zabezpečovací signalizace), infrazávor, nášlapných koberců, analogových kamer a rozhlasu včetně UPS (záložní napájecí zdroje).
Systém Accur8vision provádí detekci pomocí multikanálových LiDAR detektorů. Technologie LiDAR pracuje na obdobném principu jako radar, ale namísto rádiových vln používá světelný paprsek emitovaný laserovou diodou. Pro zabezpečení tunelu Březno se použijí LiDAR senzory od americké společnosti, jejíž technologie se využívají i v systémech autonomního řízení automobilů. Přesnost lidarové detekce se pohybuje v rozmezí 2 až 3 cm a instalovaný systém je jedinečný přesnou lokalizací všech pohybujících se objektů ve střežené zóně a díky své unikátní technologii dokáže pilotovat otočné kamery přímo do místa vzniku poplachu a sledovat narušitele.
Kamery sledují vše
Systém inteligentně a zcela automaticky řídí počty kamer sledujících různé cíle, velmi dynamicky je přepíná, a umožňuje tak sledovat cíle z různých úhlů, a to vše zcela autonomně bez jakéhokoliv zásahu operátora. Uživatelská aplikace Accur8vision je navíc mimořádně přívětivá a využívá prvky virtuální reality simulující reálný svět za pomoci 3D map. Pro tvorbu mapových podkladů v aplikaci je využíváno dronů. Ty zcela samostatně uskuteční letovou misi a pořídí množství digitálních fotografií, ze kterých se automaticky vygeneruje 3D model, tedy kompletní 3D mapa. Aplikován je také antikolizní systém známý z počítačových her.
V prostoru portálů tunelu technici instalují venkovní datové rozvaděče a pět metrů vysoké stožáry s LiDAR senzory pro zajištění plné prostorové detekce střežených zón. Na stožárech budou též umístěny otočné IP kamery pro sledování objektu při narušení střežené zóny i pevné kamery pro trvalé sledování prostoru vstupu do portálů tunelu. Systém se doplní o radar, jenž poslouží jako pomocný prostředek pro detekci za zhoršených povětrnostních podmínek. Výpravčí v železniční stanici Chomutov a Hasičský záchranný sbor v Chomutově budou moci využívat otočné IP kamery ovládané operátorem nezávisle na celém systému. Upraví se rovněž stávající datová kabeláž a datová technologická síť umožní přenosovou rychlost až 1 Gbit/s. Součástí nového elektronického zabezpečovacího systému je i zdroj nepřerušovaného napájení o výkonu 60 kVA.
Celý systém se integruje do dálkové diagnostiky technologických systémů (DDTS) a po dokončení jeho ověřovacího provozu a schválení provozu dojde k demontáži původního zabezpečení. ČD - Telematika zajistí u Správy železnic ověřovací provoz celého systému a provede také legislativní kroky k zavedení systému do provozu.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »