Železničář / Hlavní zprávy / Trať mezi Brnem a Zastávkou je dvoukolejná a elektrifikovaná
Trať mezi Brnem a Zastávkou je dvoukolejná a elektrifikovaná
14.1.2025 – autor: PETR SLONEK
Železniční trat mezi Brnem a Zastávkou je po kompletní modernizaci dvoukolejná a elektrifikovaná. Přestavba celého přibližně dvacetikilometrového úseku, který plní významnou roli v brněnské příměstské dopravě, zároveň umožnila přidání dalších regionálních spojů. S novým jízdním řádem na něj vyjely moderní elektrické jednotky ČD RegioPanter.

Díky zvýšení traťové rychlosti zvládnou ujet celou trasu za kratší dobu. Cestující ocení také pohodlný přístup na nástupiště ve všech stanicích a zastávkách. Jde o jednu z nejstarších tratí v regionu, první vlaky vyjely z Brna do stanice s tehdejším názvem Boží Požehnání v roce 1856. Modernizace v úseku mezi Střelicemi a Zastávkou si vyžádala téměř 4,3 miliardy korun. Část z Brna-Horních Heršpic do Střelic je hotová už od roku 2022 a náklady v tomto případě dosáhly částky 2,9 miliardy korun.
„V posledních měsících jsme svědky velkého boomu v dokončování dopravních staveb. Je dobře, že to platí i pro železnici. Díky modernizaci vyjedou do hustě obydleného regionu ekologické elektrické jednotky, které zajistí dopravu v krátkých intervalech,“ řekl při prosincovém slavnostním otevření trati premiér Petr Fiala.
Vyšší kapacita i rychlost
Jako první se v letech 2020 až 2022 uskutečnila elektrizace úseku z Brna-Horních Heršpic do Střelic. Na ni později navázala druhá etapa. „Práce zahrnovaly zdvoukolejnění a elektrizaci téměř desetikilometrového úseku ze Střelic do Zastávky u Brna, díky tomu jsme mohli zvýšit kapacitu této frekventované tratě. Nyní se sem vejde potřebný počet vlaků, které nabídnou rychlé a kapacitní spojení,“ vyzdvihl přínosy modernizace ministr dopravy Martin Kupka.
Rekonstrukcí prošly zastávky Omice a Rosice u Brna a stanice Zastávka u Brna. Nádraží v Tetčicích se rozdělilo na stejnojmennou zastávku a stanici bez nástupišť. Příchod k vlakům je zde úrovňově přes přejezd, na ostatních místech zajišťují bezbariérový přístup výtahy nebo šikmé chodníky. „Modernizace umožní zvýšit traťovou rychlost. Po instalaci zabezpečovače ETCS, na níž se již pracuje, vlaky zrychlí až na 120 km/h,“ upřesnil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Podle hejtmana Jihomoravského kraje Jana Grolicha zmodernizované zastávky a stanice s bezbariérovým přístupem odpovídají cestování v 21. století. „Věřím, že díky tomu přesedne víc lidí z aut do vlaků. Jihomoravský kraj plánuje nasadit na tuto elektrizovanou trať nové hybridní vlakové jednotky, na které už vypsal výběrové řízení. Přineseme tak nejen ekologicky udržitelnou dopravu, ale zvýšíme i komfort pro cestující,“ uvedl Grolich.
Zhotoviteli stavby byly společnosti Subterra, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. Celkové náklady dosahují 4 285 895 409 korun. Projekt Elektrizace trati včetně PEÚ Brno – Zastávka u Brna, 2. etapa je navržen ke spolufinancování Evropskou unií z Nástroje pro oživení a odolnost v rámci Národního plánu obnovy. Předpokládaný příspěvek EU činí 1,318 miliardy korun.
Další články této rubriky
Kvůli opravám nejedou vlaky mezi Mariánskými Lázněmi a Planou
14.3.2025 - Cestující na západě Čech čekají při jízdě vlakem komplikace. Správa železnic od začátku března opravuje železniční trať v úseku mezi Mariánskými Lázněmi a Chodovou Planou. Místo vlaků Českých drah, které trať mezi… »
Flotila Lišek na Plzeňsku je kompletní
11.3.2025 - Dodávka moderních motorových jednotek RegioFox do Plzeňského kraje byla úspěšně završena. České dráhy začátkem února převzaly poslední dva kusy z dodávky celkem 10 nových vlaků od polského výrobce PESA Bydgoszcz. Jednotky… »
České dráhy loni přepravily o 3 % cestujících více
7.3.2025 - Vlaky Českých drah v roce 2024 přepravily téměř 169 milionů cestujících, kteří v nich ujeli celkem 8,28 miliardy kilometrů. To je meziročně o tři procenta více. Počet přepravených zákazníků vzrostl na vnitrostátních a… »