Železničář / Hlavní zprávy / Točna olomouckého depozitáře září novotou
Točna olomouckého depozitáře září novotou
10.9.2022 – autor: VÍT ČEPICKÝ
Až 17. září dorazí návštěvníci Regionálního dne železnice v Olomouci do prostoru depozitáře muzea Českých drah, kde se akce uskuteční, budou moci kromě historické a moderní drážní techniky obdivovat také čerstvě modernizovanou točnu tamějšího depa. Její rekonstrukce skončila na konci prázdnin a povýšila kvalitu celého přilehlého území.
Smyslem rekonstrukce točny a přilehlého kolejiště bylo primárně vyřešit její nevyhovující technický stav. Po více než sedmdesátiletém provozu, kdy sloužila nejprve motorovým vozům a v posledních deseti letech pak depozitáři ČD muzea v Lužné, již byla oprava nezbytná. Za více než 13 milionů korun vznikla nová betonová vana, modernizací prošla mostovka točny a prostor kolejiště byl vydlážděn, což ocení zejména návštěvníci muzea, jejichž pohyb zde bude mnohem bezpečnější a příjemnější.
„Olomoucký depozitář železničního muzea Českých drah má velký potenciál, už nyní je vyhledávaným cílem. Zdejší exponáty i výborná poloha přímo u hlavního nádraží tomu přispívají. Věřím, že s jeho postupným zvelebováním se ještě více dostane do povědomí veřejnosti a ruku v ruce s tím se v budoucnu rozšíří i jeho provozní doba. Historické exponáty i lidé, kteří o ně pečují, si takovou pozornost určitě zaslouží,“ řekl generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Naposledy měli návštěvníci možnost areál navštívit v březnu tohoto roku během akce Odemykání točny. Poté následovala samotná rekonstrukce, Regionální den železnice v Olomouci tak bude premiérovou akcí obnovené točny. Kromě tradiční přehlídky historických vozidel a nostalgických vlaků z nedalekého nádraží se mohou příznivci železnice letos premiérově těšit také na komorní setkání Bardotek, tedy lokomotiv řady T478.1.
Točnou rekonstrukce nekončí
Pozornost se nyní začne přesouvat z kolejiště na samotnou budovu depa. „V další fázi zvelebování areálu bychom rádi opravili střechu remízy, tedy prostoru, kde je zázemí pro historická vozidla a probíhá zde i jejich údržba. Pak přijde na řadu modernizace budov. Chtěli bychom z olomouckého depozitáře vytvořit atraktivní prostor pro malé i velké fanoušky železnice,“ přeje si ředitel Centra historických vozidel ČD Marek Plochý.
Olomoucký depozitář je domovem řady zajímavých strojů. Patrně nejvzácnějším je jedna z nejstarších parních lokomotiv na našem území – 314.303 Kocúr z roku 1898. Dále jsou zde k vidění parní lokomotiva 464.202 Rosnička nebo motorový vůz M 262.018 Kredenc.
Obyčejně zde sídlí i Matylda, tedy parní lokomotiva 313.432. Ta ovšem nyní prochází rozsáhlou opravou v sídle ČD muzea v Lužné u Rakovníka. Na její renovaci můžete přispět zakoupením stejnojmenného pivního speciálu z plzeňského pivovaru Proud, který je v nabídce na palubě vlaků prostřednictvím ČD minibarů. Zakoupit jej můžete též přímo v muzeu v Lužné.
Další články této rubriky
Signál ve vlacích vylepší 5G opakovače
19.1.2025 - ČD podepsaly smlouvu na dodání a instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino, railjet a InterPanter. Zástavbu zajistí konsorcium firem ČD – Telematika a Kontron Transportation. Instalace technologie by měla být… »
Trať mezi Brnem a Zastávkou je dvoukolejná a elektrifikovaná
14.1.2025 - Železniční trat mezi Brnem a Zastávkou je po kompletní modernizaci dvoukolejná a elektrifikovaná. Přestavba celého přibližně dvacetikilometrového úseku, který plní významnou roli v brněnské příměstské dopravě, zároveň… »
Cestující vozí první bateriové Pantery
10.1.2025 - V pravidelném provozu s cestujícími začaly od prosincové změny jízdních řádů jezdit první bateriové vlaky. Lidé se s nimi setkají na spojích jezdících na lince S8 z Veřovic na Novojičínsku přes Štramberk, Kopřivnici, Příbor… »