Železničář / Hlavní zprávy / Točna olomouckého depozitáře září novotou
Točna olomouckého depozitáře září novotou
10.9.2022 – autor: VÍT ČEPICKÝ
Až 17. září dorazí návštěvníci Regionálního dne železnice v Olomouci do prostoru depozitáře muzea Českých drah, kde se akce uskuteční, budou moci kromě historické a moderní drážní techniky obdivovat také čerstvě modernizovanou točnu tamějšího depa. Její rekonstrukce skončila na konci prázdnin a povýšila kvalitu celého přilehlého území.
![Točna olomouckého depozitáře září novotou](/assets/zeleznicar/hlavni-zpravy/img_2495.jpg)
Smyslem rekonstrukce točny a přilehlého kolejiště bylo primárně vyřešit její nevyhovující technický stav. Po více než sedmdesátiletém provozu, kdy sloužila nejprve motorovým vozům a v posledních deseti letech pak depozitáři ČD muzea v Lužné, již byla oprava nezbytná. Za více než 13 milionů korun vznikla nová betonová vana, modernizací prošla mostovka točny a prostor kolejiště byl vydlážděn, což ocení zejména návštěvníci muzea, jejichž pohyb zde bude mnohem bezpečnější a příjemnější.
„Olomoucký depozitář železničního muzea Českých drah má velký potenciál, už nyní je vyhledávaným cílem. Zdejší exponáty i výborná poloha přímo u hlavního nádraží tomu přispívají. Věřím, že s jeho postupným zvelebováním se ještě více dostane do povědomí veřejnosti a ruku v ruce s tím se v budoucnu rozšíří i jeho provozní doba. Historické exponáty i lidé, kteří o ně pečují, si takovou pozornost určitě zaslouží,“ řekl generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Naposledy měli návštěvníci možnost areál navštívit v březnu tohoto roku během akce Odemykání točny. Poté následovala samotná rekonstrukce, Regionální den železnice v Olomouci tak bude premiérovou akcí obnovené točny. Kromě tradiční přehlídky historických vozidel a nostalgických vlaků z nedalekého nádraží se mohou příznivci železnice letos premiérově těšit také na komorní setkání Bardotek, tedy lokomotiv řady T478.1.
Točnou rekonstrukce nekončí
Pozornost se nyní začne přesouvat z kolejiště na samotnou budovu depa. „V další fázi zvelebování areálu bychom rádi opravili střechu remízy, tedy prostoru, kde je zázemí pro historická vozidla a probíhá zde i jejich údržba. Pak přijde na řadu modernizace budov. Chtěli bychom z olomouckého depozitáře vytvořit atraktivní prostor pro malé i velké fanoušky železnice,“ přeje si ředitel Centra historických vozidel ČD Marek Plochý.
Olomoucký depozitář je domovem řady zajímavých strojů. Patrně nejvzácnějším je jedna z nejstarších parních lokomotiv na našem území – 314.303 Kocúr z roku 1898. Dále jsou zde k vidění parní lokomotiva 464.202 Rosnička nebo motorový vůz M 262.018 Kredenc.
Obyčejně zde sídlí i Matylda, tedy parní lokomotiva 313.432. Ta ovšem nyní prochází rozsáhlou opravou v sídle ČD muzea v Lužné u Rakovníka. Na její renovaci můžete přispět zakoupením stejnojmenného pivního speciálu z plzeňského pivovaru Proud, který je v nabídce na palubě vlaků prostřednictvím ČD minibarů. Zakoupit jej můžete též přímo v muzeu v Lužné.
Další články této rubriky
Správa železnic odkoupila část společnosti ČD - Telematika
3.2.2025 - Správa železnic a dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika koncem prosince podepsaly smlouvu o převodu části závodu společnosti ČD – Telematika. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie, která by měla přinést… »
Šlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letos
28.1.2025 - Vyrobili ji jen dva roky po 2. světové válce v roce 1947 v plzeňské Škodovce. Technicko-bezpečnostní zkoušku vykonala 10. prosince 1947 v České Třebové a pak se vydala sloužit do dep v Praze, Košicích, Žilině, Bohumíně, Přerově… »
Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí
23.1.2025 - Psal se čtvrtek 23. prosince 2004, když po krátce po desáté hodině ranní na pražském Masarykově nádraží stály desítky železničních fanoušků, fotografů a zvědavců. Všichni netrpělivě čekali na příjezd jednotky Pendolino z… »