Železničář / Hlavní zprávy / Táhlo kulisy pro Ušatou září novotou
Táhlo kulisy pro Ušatou září novotou
8.3.2019 – autor: LADISLAV LAŠEK, ČVUT
Muzejní depozitáře skrývají krásné svědky nápaditosti a perfektní práce předků. Od drobností až po obry. Lokomotivu s přezdívkou Ušatá skrývá Národní technické muzeum až v Chomutově.
K přednostem NTM patří i údržba a snaha o zprovoznění exponátů. Při opravách je někdy nutné hledat odborníky s výjimečnou kvalifikací. Na obnově provozuschopnosti lokomotivy 464.053 se podílela také Fakulta strojní ČVUT v Praze. Ujala se výroby nového táhla kulisy. Naštěstí se podařilo dohledat původní výkres a podle něj byl ve fakultním Ústavu strojírenské technologie zhotoven model výkovku a specialisté ze skupiny tváření stanovili návrh technologického postupu a kování.
Táhlo je tvořeno zužující se centrální tyčí profilu I s proměnným průřezem. Na jedné straně je táhlo zakončené okem, ve kterém je dutina na olej pro mazání ložiska, na druhé straně vidlicí pro čep.
Vzhledem k finanční náročnosti pro výrobu zápustky, byl zvolen postup volného kování. Tvářecí kovadla byla navržena s ohledem na malý výkon tvářecího stroje. Kovací plocha je navržena jako válcová plocha, která umožní vytvořit větší přetvárný tlak než kovadla rovná a ovlivní směr toku materiálu. Vzhledem k požadavkům na mechanické vlastnosti dílu byla vybrána vhodná materiálová jakost určená k dalšímu zušlechtění.
Na základě počítačového modelu byl určen požadovaný objem materiálu, zvětšený o přídavek na obrábění a na opal. Polotovar o hmotnosti 43,5 kg se zpracovával s sedmi operacích na několika strojích: pružinový buchar se 70 kg „beranem“, kompresorový buchar, hydraulický lis se sílou 500 tun, průchozí plynová pec s 12 hořáky i tradiční kovářská výheň. Obrábění výkovku a následnou montáž pak zajistila společnost Zababa.
Další články této rubriky
V novém jízdním řádu přibude více než 400 bezbariérových spojů
24.11.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový jízdní řád 2025 nabídne o 439 bezbariérových spojů víc. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejích podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá… »
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »