Železničář / Hlavní zprávy / Středohorská železnice zůstane i nadále v režii Českých drah
Středohorská železnice zůstane i nadále v režii Českých drah
9.1.2023
Komfortní a bezbariérové motorové vozy Stadler RS1 budou minimálně do roku 2032 typickým obrázkem pro dvě důležité středohorské dráhy. Smlouvu na provoz linek U6 a U11 sdružených pod názvem Středohorská železnice podepsal Ústecký kraj s Českými drahami.

Pro cestující to znamená udržení kvality provozovaných vozidel na tratích z Lovosic do Teplic a mezi Českou Lípou, Litoměřicemi, Louny a Postoloprty. V případě linky U6 z Lovosic přes Úpořiny do Teplic to ovšem má jeden háček. Kus tratě mezi Lovosicemi a Úpořinami před devíti lety odnesl sesuv spojený s výstavbou dálnice D8 a extrémními srážkami. Jelikož dodnes nebyl obnoven a Správa železnic zprovoznění tratě plánuje až na rok 2025, minimálně část platnosti smlouvy budou mezi Lovosicemi a Radejčínem dál jezdit místo vlaků autobusy. Naopak v případě trati U11 mezi Postoloprty, Louny, Lovosicemi, Litoměřicemi, Úštěkem a Českou Lípou, která prošla modernizací, budou moci cestující plně ocenit přednosti železnice jezdící v pravidelném dvouhodinovém taktu, který je ve špičce posilován na hodinový interval. Linka U11 bude v letních měsících prodloužena z České Lípy dvěma páry vlaků až k Máchovu jezeru do stanice Doksy.
Provoz na obou linkách bude zajišťován celkem devíti turnusovanými jednotkami RS1 a dvěma záložními. Nově pořízená vozidla mohou díky lepší dynamice více využít opravenou infrastrukturu, kde Správa železnic revitalizovala větší část úseku z Loun do Lovosic a loni dokončila také úpravu úseku z Litoměřic horního n. do Úštěku a stanici Žalhostice.
Motorové jednotky Stadler RS1 jsou nízkopodlažní podvozkové jednotky s kapacitou 71 míst k sezení, vybavené vakuovým WC s uzavřeným systémem. Vozidla prošla celkovou velkou opravou. Následně byly provedeny nutné úpravy, aby splňovaly všechny podmínky provozu na české železnici. Dále jednotky prochází úpravami, které jsou vyvolány požadavky objednatele, a které jsou zapracovány do uzavřené smlouvy. Jedná se zejména o osazení klimatizace, nového audiovizuálního informačního systému, Wi-Fi, zásuvek 230 V / USB pro drobnou elektroniku a GPS a také o nalakování vozidel do barev dle požadavku Ústeckého kraje. Úpravy budou kvůli prodlevě dodavatele dokončeny až v průběhu roku 2023. První vozidla jsou však očekávána v nejbližších dnech. Do té doby budou využívána vozidla stejné řady, ale bez úprav dle požadavku objednatele.
Další články této rubriky
Bateriové vlaky najíždějí první kilometry
14.2.2025 - Sever Moravy se stal prvním regionem u nás, kde začaly jezdit jednotky s tímto alternativním pohonem. Pozitivně je hodnotí jak cestující, tak objednatel, kterým je Moravskoslezský kraj. Díky pohodlnému cestování bez přestupů přibyli… »
Přesnost vlaků se loni zlepšila, na čas jich jelo přes dva miliony
10.2.2025 - Přesnost vlaků loni mírně vzrostla. Na čas podle obvyklých evropských měřítek jelo 87,6 % spojů Českých drah. Šlo celkem o 2 154 326 spojů z více než 2,4 milionu sledovaných. Statistika přesnosti vlaků Českých drah nepočítá… »
Rok 2024 ve znamení rekordních modernizací
7.2.2025 - ČD v uplynulém roce uvedly do provozu celkem 144 nových jednotek a lokomotiv za téměř 19 miliard korun. Z hlediska modernizace vozidlového parku se jednalo o rekordní rok. Rychlé tempo obměny vlaků a zlepšování služeb na jejich… »