Železničář / Hlavní zprávy / Středisko oprav ve Veselí nad Moravou se modernizuje
Středisko oprav ve Veselí nad Moravou se modernizuje
27.10.2023
Společnost DPOV je už mnoho let hlavním opravcem kolejových vozidel, a to jak pro mateřské České dráhy, tak i v případě ostatních členů Skupiny ČD. Podnik vznikl z opravárenských pracovišť ČD Přerov, Nymburk a Veselí nad Moravou. Působí také ve Valašském Meziříčí. Jedním z jeho nejdůležitějších center je Provozní středisko oprav (PSO) ve Veselí nad Moravou.
Historie strojní služby ve Veselí nad Moravou má své kořeny v roce 1887. Tehdy byla založena výtopna pečující o lokomotivy na nově dokončované trati Českomoravské transverzální dráhy. Tato trať se stala klíčovou pro železniční provoz v té době a během času prošla významnými změnami a modernizací.
Po druhé světové válce a s nástupem motorizace začal postupný přechod na motorovou trakci, což přineslo zvýšenou potřebu údržby motorových vozů na vyšší úrovni. Po roce 1989, kdy se snížil počet nových motorových vozů řady M152.0 a později řady 810, se v Lokomotivním depu Veselí nad Moravou začaly provádět střední opravy a po změně udržovacího předpisu také vyvazovací opravy. Tato změna se stala standardem i pro další depa ČD, a to včetně modernizace motorových lokomotiv řady 751, 752 a 749.
Výstavba víceúčelových hal
Rok 2004 přinesl založení Provozního střediska oprav (PSO) Veselí, které se v roce 2007 stalo součástí nově vzniklé akciové společnosti DPOV. PSO Veselí se specializuje na nezávislou trakci, tedy motorové vozy, motorové jednotky, přípojné vozy a řídicí vozy. Zde se uskutečňuje náročná údržba, opravy po násilném poškození, modernizace železničních kolejových vozidel, ale také instalace evropského vlakového zabezpečovače (ETCS) do vozidel řady 844.
Mezníkem v historii PSO Veselí byla výstavba dvou víceúčelových hal pro opravy motorových jednotek řady 841 a 844 v letech 2012–2017. PSO Veselí nad Moravou disponuje rozsáhlým areálem a vlastní vlečkou, což umožňuje další zvyšování výrobních kapacit pro potřeby mateřských Českých drah. Společnost nabízí zákazníkům moderní technologii a hlavně kvalifikované pracovníky. Nový management přinesl do společnosti pokrokovou kulturu pracovního prostředí. Učinily se rovněž kroky vedoucí ke zlepšení pracovních podmínek včetně přípravy modernizace jídelny a instalace automatů na jídlo a nápoje. Další významnou investicí byla modernizace dílen a nákup moderního zařízení, což zvýšilo efektivitu a kvalitu práce opravárenství. Rekonstrukcí prošla rovněž infrastruktura, což přispělo k vyšší bezpečnosti. V rámci investičních akcí vzniká nové pracoviště oprav powerpackových jednotek (PWP) pro vozy řad 841 RegioSpider, 844 RegioShark a 847 RegioFox.
Společnost také aktivně spolupracuje s mladou generací, poskytuje studentům praxi během letních prázdnin a buduje technickou naučnou stezku s komentovanou prohlídkou vybraných pracovišť. Cílem je získat do týmu mladé odborníky.
Od roku 2022 se naplno projevují pozitivní změny, které přinesl nový management PSO Veselí nad Moravou. Zlepšení pracovního prostředí a podmínek pro zaměstnance se odráží ve zvýšené kvalitě a efektivitě práce, což má pozitivní dopad na spolehlivost a kvalitu opravovaných železničních kolejových vozidel ve Veselí nad Moravou. Společnost se tak stává příkladem úspěšného vývoje a modernizace v oblasti železničního opravárenství.
Další články této rubriky
Signál ve vlacích vylepší 5G opakovače
19.1.2025 - ČD podepsaly smlouvu na dodání a instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino, railjet a InterPanter. Zástavbu zajistí konsorcium firem ČD – Telematika a Kontron Transportation. Instalace technologie by měla být… »
Trať mezi Brnem a Zastávkou je dvoukolejná a elektrifikovaná
14.1.2025 - Železniční trat mezi Brnem a Zastávkou je po kompletní modernizaci dvoukolejná a elektrifikovaná. Přestavba celého přibližně dvacetikilometrového úseku, který plní významnou roli v brněnské příměstské dopravě, zároveň… »
Cestující vozí první bateriové Pantery
10.1.2025 - V pravidelném provozu s cestujícími začaly od prosincové změny jízdních řádů jezdit první bateriové vlaky. Lidé se s nimi setkají na spojích jezdících na lince S8 z Veřovic na Novojičínsku přes Štramberk, Kopřivnici, Příbor… »