Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Šlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letos

Šlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letos

28.1.2025

Vyrobili ji jen dva roky po 2. světové válce v roce 1947 v plzeňské Škodovce. Technicko-bezpečnostní zkoušku vykonala 10. prosince 1947 v České Třebové a pak se vydala sloužit do dep v Praze, Košicích, Žilině, Bohumíně, Přerově a v Nových Zámcích, až se v listopadu 1958 dostala do Brna, kde vydržela do vyřazení z provozu v roce 1979. Měla štěstí, nezamířila pod plameny autogenů, ale stala se provozním muzejním exponátem Českých drah. Po opravě prasklého válce parního stroje by se letos mohla brněnská kráska vrátit do čela nostalgických vlaků na Moravě.

Šlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letos

„Šlechtična 475.101 byla od podzimu 2017 neprovozní a do ledna 2021 prošla rozsáhlou opravou  v Centru historických vozidel v Lužné u Rakovníka. Během této doby pro ni vyrobila firma Prest prakticky úplně nový tendr, protože původní už byl ve stavu, který neumožňoval prostou obnovu. Bohužel 4. května 2021 se na opravené lokomotivě projevila dosud skrytá prasklina na jednom z parních válců, která brněnskou krásku znovu vyřadila z provozu. Na podzim jsme převzali z výroby nové těleso parního stroje. Během zimy bychom ho chtěli osadit a Šlechtičnu vrátit do čela nostalgických vlaků,“ řekl Marek Plochý, ředitel Centra historických vozidel ČD.    
V době pravidelného provozu parních lokomotiv byla výroba nového tělesa parního stroje běžnou záležitostí. Dnes je to spíše rarita a kusová výroba na míru konkrétního parního stroje. To je i případ nově vyrobeného parního válce pro lokomotivu 475.101, protože původní byl neopravitelný, musel se vyrobit úplně nový. 
Projektovou dokumentaci k výrobě nového válce dodala firma SONAD engineering v Liberci. Využila k tomu podklady pořízené nejmodernější technologií 3D scanu. Technické výpočty pro výrobu válce provedl Výzkumný ústav kolejových vozidel v Praze a výrobu nového válce zajistila společnost PREST Přerov.
Po opravě zůstane lokomotiva 475.101 ve svém domovském působišti v Brně a plánuje se její nasazení do čela nostalgických vlaků na celé Moravě, především pak v její jižní polovině.   


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

Přesnost vlaků se loni zlepšila, na čas jich jelo přes dva milionyPřesnost vlaků se loni zlepšila, na čas jich jelo přes dva miliony

10.2.2025 - Přesnost vlaků loni mírně vzrostla. Na čas podle obvyklých evropských měřítek jelo 87,6 % spojů Českých drah. Šlo celkem o 2 154 326 spojů z více než 2,4 milionu sledovaných. Statistika přesnosti vlaků Českých drah nepočítá… »

Rok 2024 ve znamení rekordních modernizacíRok 2024 ve znamení rekordních modernizací

7.2.2025 - ČD v uplynulém roce uvedly do provozu celkem 144 nových jednotek a lokomotiv za téměř 19 miliard korun. Z hlediska modernizace vozidlového parku se jednalo o rekordní rok. Rychlé tempo obměny vlaků a zlepšování služeb na jejich… »

Správa železnic odkoupila část společnosti ČD - TelematikaSpráva železnic odkoupila část společnosti ČD - Telematika

3.2.2025 - Správa železnic a dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika koncem prosince podepsaly smlouvu o převodu části závodu společnosti ČD – Telematika. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie, která by měla přinést… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika