Železničář / Hlavní zprávy / Skupina ČD snížila ztrátu o 2,5 miliardy
Skupina ČD snížila ztrátu o 2,5 miliardy
11.5.2022
Osobní doprava Českých drah se v roce 2021 kvůli pokračující pandemii COVID 19 potýkala s obrovským poklesem počtu cestujících. Kvůli tomu České dráhy zůstaly ve ztrátě, kterou se ale meziročně podařilo výrazně snížit. Jako celek vykázala Skupina ČD podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) ztrátu 1,6 miliardy korun. To je o 2,5 miliardy lepší výsledek než v roce 2020. Ostatní společnosti Skupiny ČD byly naopak ziskové.
České dráhy, které byly pandemií nejvíce zasaženy, meziročně snížily ztrátu ze čtyř na 1,87 miliardy korun. Podíl na tom mají zavedená úsporná a protržbová opatření. „Rostla efektivita a klesaly mzdové náklady. Částečně nám pomohly ztrátu tržeb pokrýt také kompenzace za první vlnu koronaviru,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Rok 2021 byl kvůli protikoronavirovým opatřením pro České dráhy mimořádně náročný. „Během jarního uzavření okresů s námi jezdila v průměru jen desetina obvyklého počtu cestujících a ani ve zbytku roku jsme se nedostali na čísla běžná před pandemií,“ upozornil Krapinec. Do konečného výsledku mateřské společnosti se negativně promítla také tvorba rezerv na soudní spory a opravná položka na majetek. „Bez toho bychom dosáhli černých čísel. Podle účetních pravidel jsme ale povinni ve výsledku zohlednit všechny skutečnosti, o nichž se dozvíme před schválením účetní závěrky. Proto jsme například vytvořili rezervu na soudní spory, které řešíme a musíme být připraveni na jejich případné vypořádání,“ upozornil předseda představenstva.
Pokračující obnova vozidel
Navzdory nelehké ekonomické situaci národní dopravce pokračoval v obnově vozidlového parku a modernizaci opravárenské základny. Do provozu zamířily například InterJety, v současné době nejmodernější vlaky v Evropě, nebo v regionální dopravě 15 elektrických jednotek RegioPanter nejnovějšího provedení. Zprovoznit se podařilo moderní opravárenskou halu v Brně-Maloměřicích a další špičkově vybavená hala vyrostla během minulého roku v Plzni. Obě poskytují zázemí pro údržbu ucelených jednotek i klasických osobních vozů.
Všechny dceřiné společnosti Skupiny České dráhy byly loni ziskové. Největší z nich, ČD Cargo, se meziročně zlepšila o více než půl miliardy a vykázala zisk po zdanění ve výši 289 milionů korun. V roce 2020 přitom vlivem pandemie firma skončila ve ztrátě. „Růst přepravních objemů a implementovaná stabilizační opatření v těžkém covidovém roce 2020 umožnily vrátit ČD Cargo v loňském roce zpět do černých čísel. Meziroční navýšení objemu tržeb zaznamenaly takřka všechny námi přepravované komodity vyjma automotive a kombinované dopravy, kde růst brzdila řada externích vlivů,“ popsal situaci předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth. „Úspěšný rok za sebou máme také v zahraničí. Především pobočky v Rakousku a v Německu se aktivně zapojily nejen do realizace našich pravidelných přeprav, ale svou flexibilitou zajistily vozbu celé řady spotových obchodních případů,“ dodal Tóth.
Další články této rubriky
České dráhy za pololetí přepravily 82 milionů cestujících
9.10.2024 - Cestujících ve vlacích Českých drah letos opět přibylo. Za první pololetí přepravily bezmála 82 milionů lidí, tedy meziročně zhruba o 2,5 milionu více. Největší nárůst zájmu dopravce zaznamenal u mezistátních linek. Přesto se… »
Skupina ČD vykázala v I. pololetí zisk téměř 700 milionů
6.10.2024 - Skupina České dráhy dosáhla v prvním pololetí roku 2024 podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) zisku před zdaněním 694 milionů korun. Tržby vzrostly meziročně o více než 1 mld. Kč a provozní zisk EBITDA o… »
ČD testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů
1.10.2024 - České dráhy pokračují v testování motorové nafty se zvýšeným obsahem udržitelné biosložky na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje (HVO). Nedávno testovaly toto biopalivo v nových motorových jednotkách řady 847… »