Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Sedm českých railjetů startuje v prosinci 2014

Sedm českých railjetů startuje v prosinci 2014

30.8.2012 – autor: VÁCLAV RUBEŠ

Dlouho diskutovaný nákup jednotek Siemens Viaggio Comfort, které jsou známé pod obchodním názvem ÖBB railjet, se stává realitou. Během následujících dvou let dodá Siemens Českým drahám sedm jednotek, které budou v prosinci 2014 nasazeny na komfortní spojení Prahy, Brna, Vídně a Grazu (Štýrského Hradce) jako společný produkt ÖBB a ČD.

Sedm českých Railjetů startuje v prosinci 2014

Jméno railjet se začalo v souvislosti s českým národním dopravcem skloňovat ve všech pádech již loni v létě. Smlouvu na dodávku jednotek Siemens Viaggio Comfort , kterou České dráhy uzavřely se společností Siemens, šetřil i Úřad při ochranu hospodářské soutěže. Ten nakonec konstatoval, že České dráhy postupovaly při pořizování jednotek Siemens Viaggio Comfort plně v souladu se zákonem a pořízení jednotek představuje pro České dráhy mimořádně výhodnou obchodní příležitost.

Předcházela složitá mezinárodní jednání

Přestože kontrakt byl uzavřen již v září 2011, nad pořízením moderních vlaků visel otazník v podobě dohod se sousedními železnicemi o jejich nasazení v mezinárodní dopravě. Smlouva se společností Siemens proto obsahovala i možnost jednotky neodebrat v případě, že nedojde k dohodě s partnerskými železnicemi. Zatímco s rakouskými drahami ÖBB bylo brzy podepsáno memorandum o spolupráci na trase Praha – Brno – Vídeň – Graz (Štýrský Hradec), jednání s německým národním dopravcem Deutsche Bahn o provozu na trase z Prahy do Německa se ukázala složitější.

České dráhy ve snaze vyjít vstříc nově vzneseným požadavkům německého partnera v březnu 2012 částečně modifikovaly dodávku tak, že namísto 16 sedmivozových jednotek (112 vagonů) mělo být dodáno 15 jednotek v konfiguraci
8 osmivozových a 7 sedmivozových jednotek (tj. celkem 113 vagonů) s vyšší sedačkovou kapacitou, lepší ekonomickou využitelností pro České dráhy, a to vše při nižší ceně jednotek přepočtené na jednu sedačku. Přesto nakonec nebyla dohoda s Deutsche Bahn uzavřena.

Railjet představuje prestižní obchodní značku

Už se zdálo, že se čeští a moravští cestující railjetů nedočkají. Koncem léta však byla jednání vedená za České dráhy náměstkem generálního ředitele pro obchod a marketing Miroslavem Šebeňou zdárně dokončena. Připomeňme, že railjety, které byly do České republiky nabídnuty, tvořily původně součást podstatně větší objednávky rakouských drah ÖBB na 67 jednotek. Rakouský dopravce se ale rozhodl posledních 16 jednotek neodebrat.

Ve čtvrtek 16. srpna 2012 dozorčí rada Českých drah odsouhlasila uzavření smlouvy s ÖBB o společném provozu jednotek s obchodní značkou railjet na trase Praha – Brno – Vídeň – Graz, a tak mohl být vydán pokyn k zahájení výroby jednotek podle kontraktu se společností Siemens ze září 2011. První série railjetů obsahuje sedm kusů sedmivozových jednotek, o případné výrobě zbývajících osmi jednotek z kontraktu bude rozhodnuto nejpozději do poloviny příštího roku. Harmonogram dodávek je naplánován tak, aby všech sedm jednotek mohlo být nasazeno od prosince 2014 (jízdní řád 2015). Předpokládá se vedení sedmi párů mezinárodních vlaků z Prahy přes 1. koridor do Brna, Břeclavi a Vídně do Grazu, a to ve dvouhodinovém taktu. V okrajových časových polohách je možné nasazení jednotek na zkrácených ramenech Praha – Brno či Brno – Vídeň.

Partnerská smlouva s ÖBB umožňuje využití zavedené a prestižní obchodní značky railjet v celé trase vlaku. Stejně jako railjety ÖBB budou i jednotky ČD disponovat kromě 1. a 2. vozové třídy i prémiovými sedadly a cestující budou moci využít restauračního oddílu a baru v bistrovoze či dětský koutek vybavený kinem. Samozřejmostí je klimatizace, tlakotěsnost jednotek s volně průchozími přechody mezi vozy, elektrické zásuvky ve všech třídách, prostor pro přepravu větších zavazadel a jízdních kol i bezbariérovost pro tělesně postižené.             


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Fotogalerie

Další články této rubriky

Legendární Albatros se vrátí do provozuLegendární Albatros se vrátí do provozu

17.5.2024 - Legendární rychlíkové lokomotivě někdejších ČSD z roku 1947 se začalo blýskat na lepší časy. Modrý Albatros 498.022 se brzy bude moci vrátit do činné služby. České dráhy totiž využily nabídku společnosti Steam Story Agency… »

Novinka v e-shopu: Vytížení spojů ukáže semaforNovinka v e-shopu: Vytížení spojů ukáže semafor

13.5.2024 - Cestující využívající dálkové vlaky nyní mohou snadno zjistit předpokládanou obsazenost konkrétního spoje. Umožňuje to novinka, kterou ve svém e-shopu na www.cd.cz České dráhy spustily v pilotním provozu na konci března. Systém… »

Léto v jídelních vozech ČD začíná už v květnuLéto v jídelních vozech ČD začíná už v květnu

9.5.2024 - Přestože je astronomické léto ještě relativně daleko před námi a s tím meteorologickým si nikdy nemůžeme být úplně jistí, do jídelních vozů a bistrovozů Českých drah dorazilo gastronomické léto již na začátku května. Na… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika