Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Šamotky míří do světa i díky ČD Cargo

Šamotky míří do světa i díky ČD Cargo

25.5.2017 – autor: MARTIN HARÁK

Ve Velkých Opatovicích vyrábějí šamotové tvarovky pro průmyslové izolace, které se nachází v prostředí s vysokou teplotou v rozpětí od 1000 do 1600 stupňů Celsia. Tedy všude tam, kde se něco taví či spaluje – například ve vysokých pecích, sklárnách nebo spalovnách odpadů.

Šamotky míří do světa i díky ČD Cargo

Velkoopatovická šamotka byla založena v roce 1892 díky nedalekému nalezišti speciálních jílů, které jsou nutné k výrobě žáruvzdorných šamotových tvarovek různého typu. Od 50. let minulého století nesla firma název Moravské šamotové a lupkové závody a od roku 2000 je hlavním akcionářem německá společnost P-D Refractories. „Z našich výrobních závodů ve Velkých Opatovicích a nedalekých Svitavách expedujeme okolo devadesáti tisíc tun žáruvzdorných výrobků a z toho okolo patnácti až dvaceti procent vozíme po železnici, zbývající množství pak odváží kamiony,“ řekl člen představenstva P-D Refractories CZ Stanislav Dvořák. Na přepravách výrobků se podílí více spedičních společností, nejvýznamnějším železničním dopravcem je ČD Cargo. 

Komplexní servis samozřejmostí

Přeprava cihel z Moravy do Rotterdamu začala ve formě jednotlivých vozových zásilek či ve skupinách vozů v červenci 2014. ČD Cargo poskytuje firmě P-D Refractories komplexní servis, včetně samotné dopravy výrobků ve svých čtyřnápravových nákladních vozech řady Habbillns. Z Velkých Opatovic jsou zásilky sváženy pravidelnými manipulačními vlaky do Brna, odkud pak putují pravidelnými mezinárodními relačními vlaky do Německa, kde zásilky od ČD Cargo přebírá partnerská společnost DB Schenker. „Pro šamotku ve Velkých Opatovicích zajišťujeme nejen návoz vozů řady Habbillns k nakládce a termínované dodání do místa určení, ale současně sledujeme pohyb zásilek po celé přepravní cestě. Pochopitelně musíme řešit řadu mimořádností, jako jsou například výluky,“ říká obchodní manažerka komodity stavebniny společnosti ČD Cargo Jolana Lišková.

Výhodou především velikost vagonů

Nákladní železniční vozy Habbillns jsou pro nakládku šamotových výrobků výhodnější než kamiony. Nakládka je podstatně produktivnější. Je to díky velikosti těchto vozů, které mají přestavitelné vnitřní dělící přepážky, takže je náklad lépe zajištěn. A navíc jeden vagon Habbillns nahradí až tři kontejnery. Tyto čtyřnápravové kryté vozy jsou určeny k přepravě nákladů citlivých na povětrnostní vlivy, jež při přepravě vyžadují uzavřený prostor bez nároků na větrání. Jsou zejména vhodné pro paletizované zboží, objemné a kusové zásilky.

Podle Stanislava Dvořáka z P-D Refractories je přeprava po železnici do přístavu v Rotterdamu jednoznačně výhodnější než kamiony, proto před dvěma lety zvolili tento způsob přepravy. „Z Velkých Opatovic převážíme mimo jiné i výrobky do Žacléře na Trutnovsku pro firmu Keramtech. Zboží se po železnici vozí do Kalné Vody a odtud nákladními automobily ČD Cargo do továrny v Žacléři, kde z opatovických surovin vyrábí technický porcelán,“ doplňuje podrobnosti Dvořák.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 3.67

Další články této rubriky

Na palubách jídelních a bistrovozů ČD začalo jaroNa palubách jídelních a bistrovozů ČD začalo jaro

19.3.2024 - Přestože kalendář a rovnodennost svorně přisuzují první jarní den až 20. březnu, v jídelních a bistrovozech Českých drah rozkvetlo jarní menu již v polovině února. Naši stálí labužníci tak již jistě stihli většinu nových… »

České dráhy nasazují více než tři desítky hlídek ve středních ČecháchČeské dráhy nasazují více než tři desítky hlídek ve středních Čechách

15.3.2024 - Od začátku loňského září České dráhy společně se Středočeským krajem a hlavním městem Prahou zvyšují bezpečnostní opatření ve vlacích, zejména v ranních a večerních hodinách. Tato spolupráce zahrnuje nasazení více než… »

Muzeum v Lužné se chystá na novou sezonu Muzeum v Lužné se chystá na novou sezonu

12.3.2024 - ČD Muzeum v Lužné u Rakovníka se už připravuje na další sezonu. Pilně se pracovalo například na rozšíření muzejní drážky s rozchodem 600 mm a v plném proudu je údržba a obnova provozních historických vozidel nejen v Lužné,… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika