Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Šachový vlak vyrazil už posedmé

Šachový vlak vyrazil už posedmé

9.11.2017 – autor: JOSEF HOLEK

Hráči ze všech koutů světa, ticho a napětí, které by se daly krájet, desítky herních prostorů se šachovými figurkami, devítivozová souprava vlaku i poznávání českých i slovenských měst. Takový byl letošní sedmý ročník unikátního projektu Šachový vlak. Během pětidenní pouti, na kterou vyrazil v pátek 13. října z pražského hlavního nádraží, zastavil v Olomouci, Trenčíně, Bratislavě a Lednici. Hlavní cena v podobě skleněné lokomotivy putuje na Ukrajinu.

Šachový vlak vyrazil už posedmé

V devítivozové soupravě tažené Esem 362.039 s tematickým polepem a složené především z vozů salonních, konferenčních či řad B a Apee, změřilo síly dvaaosmdesát hráčů z celého světa. Kromě zástupců většiny evropských zemí si hru vychutnávali i Američané či Australan. „Ve světě šachu má vlak obrovské jméno. Jde o turnaj, který jinde neexistoval a neexistuje,“ vyzdvihl pořadatel Pavel Matocha. „Jezdí s námi ale hráči, kteří nechtějí jen hrát, ale zároveň i cestovat,“ připomněl hlavní cíl celé akce, tedy propojení hry s atraktivním trávením volného času. „Samozřejmě bezvadně funguje i propojení šachů s železnicí,“ doplnil Jiří Ješeta, ředitel odboru obchodu ČD.

Učil se od kamarádů

Letošním favoritem byl Ukrajinec Roman Khaetsky, turnaje se zúčastnil už podruhé. Soupeře přehrával prakticky od počátku. „Pro mě je turnaj nejen o emocích, soustředění a technice hry, ale i o užití si celé akce. Nepřemýšlím jen o výhře,“ řekl. „Těším se na volno a setkání s přáteli z dalších zemí, které jsem tu loni potkal,“ dodal hráč, který se šachu věnuje už třicet let. Na Ukrajině se učil od sousedů nebo dětí v ulici. Přestože hraje na velkých světových turnajích, tvrdí, že ještě není úplným profesionálem. „Do roka stihnu tak tři turnaje,“ vypočítal.

Turnaj ve vlaku se hrál švýcarským systémem a na devět partií. Vyhrál ten, kdo nasbíral nejvíce bodů. Soupeři se vždy losovali z hráčů, kteří získali v předchozím kole stejný počet bodů. To znamená, že například ze soutěžících po pátém kole, kteří doposud vyhrávali, se udělají dvojice pro šestou partii. Díky tomuto systému se na konci sejdou zhruba stejně výkonní hráči a zvítězí opravdu ten nejlepší. Z rukou Pavla Matochy proto Khaetsky obdržel skleněnou lokomotivu a finanční hotovost. Na druhém místě skončil Thomas Hoepfl z Německa, třetí skončil Rus Oleg Maximov.

Šachy v rukou železničářů

Šachový vlak vyjel poprvé v roce 2011, tehdy hráči navštívili – kromě Prahy také Vídeň, Budapešť, Bratislavu a Krakov. V průběhu let se trasy měnily, minulý rok byly připraveny zastávky v Innsbrucku nebo Salcburku. Příští rok budou trasy namířeny do Polska. Pořadatelé opět předpokládají zájem velmistrů z celého světa.

Největší českou hvězdou byl Vlastimil Hort. Letošního klání se však nezúčastnil. Kdysi se na pětidenní štaci vypravili i švédský velmistr Lars Karlsson nebo Julio Sadorra z Filipín. Úspěchy si v minulých letech připisovaly i týmy zaměstnanců Českých drah. Například loni na si poprvé v historii připsal prvenství v boji na 64 polích tým ve složení hráčů GM Suat Atalik, Taťána Šeráková, Ladislav Winkelhofer, Petr Štursa, Pavel Popelka a Jaroslav Satranský.


Průměrné hodnocení (11 hlasů): 4.45

Další články této rubriky

ČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliardČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliard

13.6.2024 - Největší tuzemský železniční dopravce České dráhy plánuje do roku 2031 investovat do rozvoje servisního zázemí přes 12 miliard korun. Více než šest miliard Kč poputuje do nových opravárenských hal a do jejich kompletních… »

České dráhy kupují deset lokomotiv Vectron České dráhy kupují deset lokomotiv Vectron

10.6.2024 - ČD se rozhodly od leasingové společnosti RSL koupit deset lokomotiv Siemens Vectron. Dosud pronajaté lokomotivy budou v průběhu letošního roku postupně přebírat do svého majetku. V provozu se objeví na všech obvyklých výkonech… »

V Chebu vyroste moderní opravárenská halaV Chebu vyroste moderní opravárenská hala

6.6.2024 - Zázemí pro údržbu a servis vozidel Českých drah se v dohledné době rozroste o novou opravárenskou halu ve Středisku údržby v Chebu. V moderním objektu se ČD postarají o dálkové jednotky InterJet i regionální vlaky RegioPanter a… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika