Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Rok extrémních výluk začíná

Rok extrémních výluk začíná

21.1.2015 – autor: MARTIN HARÁK

Pro cestující to nejspíš v tuto chvíli není dobrá zpráva, ale na konci všeho bude komfortnější a rychlejší jízda vlakem. Už v únoru začne první z řady mnoha výluk, které letos v rámci modernizace za desítky miliardy korun naplánovala SŽDC. Jedná se o rekonstrukci opláštění haly pražského hlavního nádraží. Množství všech chystaných oprav bude rekordní a kvůli tomu je připravena i mimořádná změna jízdního řádu. Stavět a modernizovat se totiž bude prakticky na celém území České republiky.

Rok extrémních výluk začíná

Mimořádná změna jízdního řádu, která začne platit už 2. února, se dotkne hlavně pražského hlavního nádraží. Změna však ovlivní i další stanice a tratě, které budou letos zasaženy neobvykle masivní stavební činností. Manažer infrastruktury SŽDC připravuje řadu mnohaměsíčních výluk, kdy bude částečně nebo dokonce zcela přerušena železniční doprava. V některých případech, jako třeba v Českém Těšíně nebo Olomouci, se naopak modernizace uskuteční bez zásadních dopadů do osobní dopravy.

Nejdéle potrvá oprava zastřešení „hlaváku“

Jedna z nejviditelnějších a nejdelších výluk na české železniční síti začne v pondělí 2. února na pražském hlavním nádraží a potrvá dva roky. Na tomto uzlu se musí zrekonstruovat zastřešení haly nad prvním až čtvrtým nástupištěm. Aby byla regionální i dálková doprava narušena co nejméně, budou stavební práce na základě požadavku Českých drah a společnosti ROPID rozfázovány na několik etap do let 2015 až 2017. Rychlejší stavební postup by sice umožnil zkrátit čas oprav, ale muselo by současně být vyloučeno více kolejí.

„Další změny ve vlakové dopravě nastanou během oprav. Uvědomujeme si zá  važnost omezení, která zákazníkům způsobí," uvedl Michal Štěpán, člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu. „Je nešťastné, že takto rozsáhlou akci nedokázal správce infrastruktury připravit včas tak, aby omezení byla zanesena již do jízdního řádu platného od prosince. Neuběhl ani měsíc a jsme nuceni jej měnit. Znamená to řadu komplikací. Jako dopravce se musíme přizpůsobit a zajistit plynulý provoz a bezpečnost cestujících," dodal.

Změní se dálková i regionální doprava

Všechny rychlíky v relaci Praha – Děčín a zpět budou odkloněny ze zastávky v pražské čtvrti Podbaba na Masarykovo nádraží a nebudou zajíždět na holešovické a hlavní nádraží. Většina rychlíků z jihu Čech, směřujících přes Tábor do Prahy, pojede až do stanice Praha-Holešovice, neboť na pražském hlavním nádraží nebude dostatek volných kolejí na delší pobyt souprav. Navíc bude několik rychlíkových souprav ze směru Olomouc ve vybrané dny zkráceno tak, aby se vešly na takzvanou půlenou kolej u nástupišť.

V regionální dopravě je zásadní změnou „roztržení“ přímé linky S7 Řevnice – Úvaly na samostatné linky Praha hl. n. – Řevnice a Praha Masarykovo nádraží – Úvaly. Díky vozebnímu provázání s vlaky do Kralup nad Vltavou budou na vybrané vlaky do Úval nasazeny starší pantografové jednotky 451 a naopak stoupne počet vlaků vedených jednotkami 471 směrem na Kralupy. Důležitou změnou je odklonění spěšného vlaku Sp 1904 z Nymburka do stanice Praha hl. n.

V tarifní oblasti platí, že doklady vydané v předprodeji do 1. 2. 2015 ve směru od Kralup nad Vltavou a znějící do/z žst. Praha-Holešovice platí bez doplatku jízdného při jízdě do/z do žst. Praha Masarykovo nádraží, což je o 3 kilometry delší trasa. Ve vlacích Rx 753 a 777 v úseku Praha-Smíchov – Praha hl. n. a ve vlaku R 1250 platí v úseku Praha hl. n. – Praha-Smíchov jízdní doklady PID.

O mimořádnostech se cestující dozvědí

Informace o mimořádné změně jízdního řádu a konkrétních změnách v dálkové i regionální dopravě budou po dobu zhruba jednoho měsíce zveřejňovány prostřednictvím systému „Výluky a mimořádnosti“ na webových stránkách ČD. Na webu bude také upozorňující „aktualita“, která cestující vizuálně navede na poznámku, že vlak jede jinak, než jsou zvyklí. Protože jde o standardní změnu jízdního řádu, i když provedenou v mimořádném termínu, budou změny zaneseny v jízdních řádech a internetovém vyhledávači spojení. Informace budou nonstop podávat také zaměstnanci Kontaktního centra ČD.

Stavět se bude po celé České republice

Výluky se letos bohužel nevyhnou ani zbytku republiky. Na trati Praha – Kolín, kde se modernizuje úsek Běchovice – Úvaly, bude od 3. března do konce srpna probíhat rekonstrukce, která výrazně omezí kapacitu tratě a dojde ke zpoždění vlaků. 

Na Moravě bude asi nejnáročnější výluka na trati Brno – Tišnov, kde se připravuje rekonstrukce tratě v úseku Brno-Maloměřice – Kuřim, a to v obou traťových kolejích současně. Všechny vlaky budou nahrazeny náhradní dopravou – jak autobusovou, tak i částečně tramvajovou. Na čtyři měsíce bude zastaven provoz v úseku Frýdlant nad Ostravicí – Frenštát pod Radhoštěm, kde trať projde modernizací, a revitalizovat se bude i trasa Opava východ – Krnov ve Slezsku, kde vlaky nepojedou deset měsíců. Stejný osud čeká i horskou dráhu v úseku Bludov – Jeseník.

V Čechách bude opět dominovat výluková činnost na trati Praha – České Budějovice se stavební činností v úsecích Praha-Vršovice – Praha-Hostivař, Sudoměřice u Tábora – Tábor a Soběslav – Veselí nad Lužnicí – Dynín. Na západě Čech se omezení nevyhnou úseku z Rokycan do Plzně a také plzeňskému hlavnímu nádraží. Půl roku potrvá revitalizace na trati z Prahy do Vraného nad Vltavou, Dobříše a Čerčan, kde ale v létě stavbaři práce přeruší. Část roku budou jezdit autobusy náhradní dopravy i na některých úsecích mezi Chomutovem, Žatcem a Plzní. Rekonstrukce tunelů na 220 dní omezí dopravu na takzvané Pojizerské dráze v úseku Kořenov – Harrachov. Z důvodu modernizace tratě bude také na tři měsíce zastaven provoz v exponovaném úseku z Liberce do Jablonce nad Nisou, kde vlaky nahradí autobusy.

Celkem na 45 dní nepojedou vlaky mezi Chlumcem nad Cidlinou a Poděbrady a vystřídají je autobusy. Na osm měsíců bude omezen provoz na trati z Pardubic do Havlíčkova Brodu rovněž s náhradou vlaků autobusy. Ty vyjedou i na trase mezi Jaroměří a Libercem, kde se půl roku stavbaři soustředí na opravu vybraných úseků. Na padesát dní bude zastaven provoz všech vlaků i mezi Jaroměří a Trutnovem. Čtyři měsíce se bude revitalizovat také trať z Českých Budějovic do Českého Krumlova.

Omezení čekají i Plzeň hlavní nádraží

Po téměř celý letošní rok budou mezi­ná­rodní rychlíky ve směru od Domažlic mimořádně zastavovat ve stanici Plzeň-Jižní předměstí. Od 25. ledna nepřetržitě do 12. prosince bude probíhat rozsáhlá výluka ve stanici Plzeň hl. n. U vlaků EC a Expres na trase Mnichov – Plzeň – Praha budou probíhat výměny lokomotiv již ve stanici Plzeň-Jižní předměstí. Vlaky budou zastavovat pro nástup a výstup cestujících ve stanici Plzeň-Jižní předměstí a přijedou na plzeňské hlavní nádraží o 10 minut později a nebude zde zajištěn přestup na přípojné vlaky. V opačném směru Praha – Plzeň – Mnichov pojedou tyto vlaky bez omezení a bez mimořádného zastavení na Jižním předměstí.

Tyto masivní opravy tratí budou nejen velkou zkouškou trpělivosti cestujících, ale také provozního personálu, především pak průvodčích a vlakvedoucích. Těm nezbude nic jiného než vysvětlovat zákazníkům, že při výlukách není dodržena stejná kvalita pohodlí jako při běžném provozu, ale že modernizace budou přínosem pro rychlejší cestování.   

Změny v dálkové dopravě

Rychlíky Praha – Děčín:

*Většina rychlíků v relaci pojede na Masarykovo nádraží a nebude zajíždět do stanice Praha-Holešovice a Praha hl. n. Výjimkou jsou poslední večerní rychlíky 670 a 691, které nadále pojedou do/ze stanice Praha hl. n.

*Ranní chomutovský rychlík R 601 pojede ze stanice Praha-Holešovice odklonem do stanice Praha Masarykovo nádraží.

Rychlíky z Českých Budějovic přes Tábor do Prahy:

*Většina rychlíků (kromě prvních ranních, posledních večerních a dopoledního spoje) pojede přes hlavní nádraží až do stanice Praha-Holešovice.

Mimořádná změna u vlaků Rx 766 a 767:

Rx 767 (Cheb 18.34 – Plzeň 20.08 – Praha hl. n. 21.43 – 22.05 – Pardubice hl. n. 23.15) bude veden bez lůžkového vozu Cheb – Košice, vůz bude veden až ze stanice Praha hl. n. na vlaku EN 445. Dále bude u vlaku ve stanici Praha hl. n. mimořádný přestup do náhradní soupravy.

Rx 766 (Pardubice hl. n. 5.03 – Praha hl. n. 6.12 – 6.14 – Cheb 9.26) bude rozdělen na dva samostatné vlaky Pardubice hl. n. – Praha hl. n. a Praha hl. n. – Cheb. Ve stanici Praha hl. n. nebude zajištěn přestup mezi vlakem z Pardubic na vlak ve směru Cheb. Vlak bude veden bez lůžkového vozu Košice – Cheb, vůz bude veden pouze do stanice Praha hl. n., a to na vlaku EN 444.

Změny v regionální dopravě

Budou roztrženy průjezdné vlaky linky S7 (Beroun) – Řevnice – Praha-Radotín – Praha hl. n. – Úvaly na dvě samostatné linky, a to (Beroun) – Řevnice – Praha hl. n. a Praha Masarykovo nádraží – Úvaly. Jedná se o vlaky 8803, 9905, 9907, 9911, 9915, 9919, 9923, 9943, 9945, 9947, 9949, 9951, 9953, 9955, 9957, 9959, 9961, 9963, 9902, 9904, 9908, 9912, 9916, 9918, 9920, 9922, 9950, 9952, 9954, 9956, 9958, 9960, 9962, 9964, 9966. Časové polohy se kromě odjezdu z Prahy Masarykova nádraží nemění, z Masarykova nádraží do Úval se odjíždí o 1 minutu dříve než z hlavního nádraží.

*V pracovní dny nepojedou 2 páry vlaků z/do Berouna v úseku Praha-Smíchov – Praha hl. n. a zpět. Jedná se ráno o vlaky 8813 a 8816, odpoledne 8845 a 8848.

*Spěšný vlak 1904 z Nymburka do Prahy Masarykova nádraží (příj. 7.05) pojede nově na hlavní nádraží (příj. 7.01).

*Osobní vlaky 9625 a 9629 z Kralup nad Vltavou do Prahy Masarykova nádraží (příjezdy v 7.01 a 8.01) pojedou v celé trase o 3 minuty dříve.

           

               


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 5

Další články této rubriky

ČD udržely rating Baa2 v investičním pásmu se stabilním výhledemČeské dráhy udržely rating Baa2 v investičním pásmu se stabilním výhledem

17.6.2024 - Mezinárodní ratingová agentura Moody‘s potvrdila rating Českých drah, a to na úrovni Baa2 v investičním pásmu, se stabilním výhledem. Renomovaná firma ocenila především silné postavení společnosti na tuzemském železničním trhu… »

ČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliardČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliard

13.6.2024 - Největší tuzemský železniční dopravce České dráhy plánuje do roku 2031 investovat do rozvoje servisního zázemí přes 12 miliard korun. Více než šest miliard Kč poputuje do nových opravárenských hal a do jejich kompletních… »

České dráhy kupují deset lokomotiv Vectron České dráhy kupují deset lokomotiv Vectron

10.6.2024 - ČD se rozhodly od leasingové společnosti RSL koupit deset lokomotiv Siemens Vectron. Dosud pronajaté lokomotivy budou v průběhu letošního roku postupně přebírat do svého majetku. V provozu se objeví na všech obvyklých výkonech… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika