Železničář / Hlavní zprávy / Rok 2020: Drážďany – Berlín za 80 minut
Rok 2020: Drážďany – Berlín za 80 minut
15.12.2017 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ foto: bauprojekte.deutschebahn.com
Železniční trať Drážďany – Berlín prochází už nějakou dobu rozsáhlou modernizací. Po jejím dokončení by cestovní doba mezi oběma městy měla činit přibližně 80 minut. Modernizace tzv. Dresdner Bahn má stát celkem 575 milionů eur, v přepočtu tedy přibližně 15 miliard korun.
Od letošního prosince bude na trati obnoven provoz po 16 měsíční výluce zatím maximální rychlostí 160 km/h. Cestovní čas ve směru do Berlína se zkrátí ze současných 2 hodin a 2 minut na 1 hodinu a 46 minut. V roce 2020 se plánuje zapojení zabezpečovacího zařízení ETCS a zvýšení traťové rychlosti na 200 km/h na 125 kilometrech tratě od Blankenfelde u Berlína až do blízkosti Drážďan. Další stavbou, která má zajistit zkrácení cestovní doby mezi Drážďany a Berlínem na 80 minut, je obnova Drážďanské dráhy na území Berlína. Jízda mezi Prahou a Berlínem by se pak mohla zkrátit na přibližně 3 a tři čtvrtě hodiny.
Bez provozu 16 měsíců
První etapa modernizace odstartovala už v roce 2012 mezi stanicemi Neuhof a Baruth (Mark) jižně od Berlína. Kompletní přestavbou prošlo také mimoúrovňové křížení Drážďanské dráhy s tratí Roßlau – Horka ve stanici Elsterwerda-Biehla.
V srpnu 2016 pak byla celá trať od berlínského vnějšího okruhu až po odbočku na Riesu a Lipsko u vesnice Kottewitz v Sasku zcela uzavřena a podrobena komplexní modernizaci. Celá stavba byla rozdělena do několika stavebních úseků.
Na nejdelším z nich, 75 kilometrů dlouhém, mezi braniborskými obcemi Baruth (Mark) a Hohenleipisch, dělníci odtěžili 840 000 m3 starého štěrku a zeminy, položili 90 000 nových pražců, 62 kilometrů kolejí, 24 výhybek, zřídili šest moderních elektronických stavědel a instalovali 1 800 stožárů trakčního vedení. Zrušeno bylo také 18 železničních přejezdů, které nahradilo 15 mimoúrovňových křížení. Položena byla nová kabeláž sdělovací a zabezpečovací techniky. Ve stanicích a zastávkách se budují 170 metrů dlouhá a 55 nebo 76 centimetrů vysoká nástupiště.
Na saském úseku u vesnice Kottewitz byly kompletně sanovány čtyři kilometry trati včetně sedmi mostů. Na třech místech byly postaveny menší přeložky oblouků tak, aby trať umožnila plánovanou rychlost 200 km/h bez lokálních omezení.
V Berlíně po staronové trati
Na území Berlína se plánuje obnova 16 kilometrů původní Drážďanské dráhy od stanice Südkreuz v souběhu s tratí S-Bahn do Blankenfelde. Původní trať tam po rozdělení Berlína zanikla a zatím nebyla obnovena. Vlaky proto musí stále tento úsek objíždět po vnějším berlínském železničním okruhu k trati Lipsko/Halle – Berlín. Přímá znovu vybudovaná trať na 160 km/h podstatně zkrátí dojezd do centra.
Kromě zrychlení dopravy do Drážďan se díky novým spojkám podaří zajistit rychlé spojení na nově postavené, ale dosud neotevřené letiště Berlin Brandenburg. Tyto shuttle vlaky pojedou každých 15 minut a cesta z hlavního nádraží na letiště jim nepotrvá déle než 20 minut. Plánovači předpokládají, že v roce 2025 bude znovu zřízený úsek Dresdner Bahn v Berlíně využívat denně 48 vlaků ICE/EC/IC, 160 letištních shuttlů, 39 regionálních expresů a 8 nákladních vlaků.
Více než 140 let v provozu
Dresdner Bahn byla otevřena 17. června 1875 Berlínsko-drážďanskou železniční společnost jako o 12 kilometrů kratší konkurence k trati Berlínsko-anhaltské dráhy. Ta spojovala Drážďany a Berlín od roku 1848 přes Röderau a Jüteborg a při současné modernizaci se využívala jako odklonová. Zprvu měla svá vlastní nádraží v Berlíně i Drážďanech, ale už v 80. letech
19. století byla zaústěna do berlínského Anhaltského nádraží a do nově vybudovaného drážďanského hlavního nádraží. Ve stejné době byla zestátněna pruským a saským státem. Obě státní dráhy si pak až do roku 1905 předávaly vlaky a přepřahaly lokomotivy v Elsterwerdě. Společný provoz saských a pruských strojů z Drážďan až do Berlína začal 1. května 1905.
V letech 1936 až 1939 jezdil mezi Drážďany a Berlínem legendární aerodynamický vlak Henschel-Wegmann-Zug s oplášťovanou parní tendrovou lokomotivou řady 61. Vlak dosahoval rychlosti až 160 km/h a trať překonal za rekordních 100 minut. Po 2. světové válce byla železnice vážně poškozena, navíc jedna z kolejí byla demontována a odvezena do Sovětského svazu jako válečná reparace. V roce 1952 byla trať svedena na vnější berlínský okruh a zaústěna do východoberlínských stanic. Provoz na Anhaltském nádraží v Západním Berlíně byl ukončen v roce 1952. Úplný dvoukolejný provoz byl obnoven po rozsáhlé rekonstrukci až v roce 1972 a elektrifikace byla dokončena teprve v roce 1983. Po roce 1989 se uskutečnila řada modernizačních prací a v několika úsecích byla zvýšena rychlost na 160 km/h. Cestovní čas se po desetiletích zkrátil alespoň na 2 hodiny.
Další články této rubriky
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »
České dráhy odmítají rozhodnutí Evropské komise
6.11.2024 - Evropská komise shledala České dráhy odpovědné za porušení antimonopolních zákonů. Šetření EK se týkalo uzavření údajné kartelové dohody v letech 2012-2016. Za toto jednání byla ČD uložena pokuta 31 940 000 eur. Na… »