Železničář / Hlavní zprávy / Rok 2012 přinesl růst přepravených zákazníků i tržeb
Rok 2012 přinesl růst přepravených zákazníků i tržeb
17.5.2013 – autor: VÁCLAV RUBEŠ
Výsledky hospodaření v loňském roce ukázaly, že roste zájem o naše služby. Zatímco v osobní dopravě se zvýšily tržby i počet cestujících, v nákladní dopravě se hodnota tržeb alespoň udržela na stejné výši jako v roce 2011. Do finálních čísel se ovšem promítly v případě Českých drah značně vysoké odpisy a u ČD Cargo zásadní restrukturalizace firmy a nepříznivá situace na trhu.
Celkové hospodaření Skupiny ČD za rok 2012 skončilo podle mezinárodních standardů ztrátou 1,6 miliardy korun. Analýza dílčích výsledků ale současně naznačuje nastoupený růstový trend v hlavních činnostech, tedy v osobní a nákladní dopravě. Hospodářský výsledek je navíc silně zatížen rekordními investicemi do vozidlového parku a s tím související výší odpisů.
Osobní doprava
České dráhy dosáhly v osobní dopravě provozního zisku ve výši 1,862 miliardy korun. „Tento ukazatel EBITDA, který prokazatelně roste, je pro nás nejvýznamnější,“ říká Petr Vohralík, výkonný ředitel ČD pro ekonomiku. Nejenže se v loňském roce zvýšily tržby z osobní dopravy o 319 milionů korun, ale současně se o 3 procenta zvedl počet přepravených cestujících – na 169 milionů. Nejvýraznější nákladovou položkou v hospodaření osobní dopravy jsou odpisy. Ty meziročně vzrostly o více než 150 milionů korun. „Výše odpisů souvisí s masivním objemem financí, které jdou do obnovy toho, co nás živí. Zatímco běžné firmy ročně investují sumu rovnající se odpisům, u Českých drah je to už řadu let několikanásobek,“ vysvětluje Petr Vohralík. Po odpisech a zdanění proto segment osobní dopravy generuje ztrátu 517 milionů korun. (V roce 2011 to bylo 583 milionů.)
Do hospodaření se promítají i náklady, které společnost může jen částečně nebo minimálně ovlivnit, což se týká zejména růstu ceny za trakční energii. Na druhou stranu měly ČD nižší mzdové náklady – oproti roku 2011 poklesly o 100 milionů korun. Negativně se ovšem projevila správa nemovitostí. Velký počet nádražních budov, které České dráhy vlastní, přináší výrazně menší výnosy oproti nákladům na údržbu a rekonstrukci. Společnost proto momentálně usiluje o jejich odprodej Správě železniční dopravní cesty za tržní cenu.
Nákladní doprava
Pro ČD Cargo byl loňský rok velkou zatěžkávací zkouškou, která se projevila i ve výsledcích hospodaření – ztrátou 1,911 miliardy korun. V podmínkách stagnující ekonomiky sice národní nákladní dopravce dokázal udržet výši tržeb na přibližně stejné úrovni jako v roce 2011 (nárůst o 47 milionů korun, což znamená navýšení 0,3 procenta), náklady na restrukturalizaci firmy a mimořádný odpis oceňovacího rozdílu však měly negativní dopad do finálních čísel.
„Jak se daří ekonomice, tak se daří nákladním dopravcům. ČD Cargo proto v roce 2012 nedosáhlo plánovaného objemu přeprav. Loňský rok byl navíc pro společnost po stránce účetní dost specifický. Klíčové bylo rozhodnutí managementu o odpisu majetku ve výši 1,2 miliardy korun a současně o vytvoření rezervy na restrukturalizaci ve výši půl miliardy korun. Je třeba zdůraznit, že se nejedná o faktickou ztrátu finančních prostředků, ale spíše o účetní operaci s dopadem do finálních čísel,“ vysvětluje výkonný ředitel Petr Vohralík. Podle provozního plánu má společnost ČD Cargo letos dosáhnout vyrovnaného hospodaření.
HOSPODÁŘSKÉ VÝSLEDKY ZA ROK 2012
SKUPINA ČD
• tržby: 37,7 mld. Kč
• EBITDA: 5,56 mld. Kč
• odpisy: 6,1 mld. Kč
• výsledek hospodaření: –1,6 mld. Kč
OSOBNÍ DOPRAVA
• tržby: 19,5 mld. Kč
• EBITDA: 1,9 mld. Kč
• počet cestujících: 169 milionů
• výsledek hospodaření: –517 milionů Kč
NÁKLADNÍ DOPRAVA
• tržby: 15,3 mld. Kč
• EBITDA: 711 milionů Kč
• objem přepravy: 73,4 milionu tun
• výsledek hospodaření: –1,9 mld. Kč
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »