Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Rodina CityElefantů oslavuje poslední přírůstky

Rodina CityElefantů oslavuje poslední přírůstky

18.4.2013 – autor: MARTIN HARÁK

Příběh CityElefantů dospěl na začátku dubna do finále. Alespoň co se výroby a předání do provozu týče. České dráhy totiž získaly od výrobce poslední dvě jednotky. Na severní Moravě a ve Slezsku nyní jezdí 12 jednotek řady 471, zbývajících 71 využívají cestující v Praze, Středočeském kraji a částečně i na Ústecku a Pardubicku. Na nákup posledních osmi CityElefantů přispěla Evropská unie.

Rodina CityElefantů oslavuje poslední přírůstky

Mrazivé počasí a sníh doprovázely příchod posledních dvou City­Elefantů. Slavnostní převzetí proběhlo v pátek 5. dubna na nádraží Ostrava-Svinov. Právě cestující v této stanici přijdou s novými jednotkami ve značné míře do styku. Na Ostravsku nyní jezdí už 12 CityElefantů, přičemž poslední čtyři byly dodány v rámci projektu, na kterém se finančně podílela i EU prostřednictvím Regionálního operačního programu Moravskoslezsko. 

Umožnily zkrácení jízdních dob

„Chci popřát, aby tento vlak dojel vždy ke svému cíli, načas a přesně podle jízdního řádu. Přesně tak, jak si přejeme, aby náš lidský jízdní řád šel ke svému cíli. Tento vlak je proto trochu i obrazem lidského života.“ Těmito slovy požehnal na opavském nástupišti svinovského nádraží poslední elektrické jednotce moravskoslezský biskup Mons. F. V. Lobkowicz. Vlaky se po slavnostní jízdě do Bohumína a zpět rozjely nabírat standardní cestující na trase příměstské linky S2 ze Studénky přes Ostravu-Svinov do Bohumína a Mostů u Jablunkova. „U City­Elefantů oceňujeme především podstatné zkrácení jízdních dob u regionálních vlaků, například o deset až patnáct minut v úseku Ostrava-Svinov – Opava,“ dodal ředitel KCOD Ostrava Miroslav Klich.

Vývoj vozidel CityElefant začal v Moravskoslezské vagonce ve Studénce již v roce 1992. První dva prototypy 471.001 a 471.002 opustily výrobní závod v letech 1997 a 1998, přičemž majetkem Českých drah se staly v prosinci 2000. V následujícím roce se výroba přesunula do Vítkovic. CityElefanty byly postupně vylepšovány po technické stránce, několikrát se měnil i jejich nátěr. 

Opora regionální dopravy

Za 83 kusů CityElefantů zaplatily České dráhy přibližně 17 miliard korun. V bohumínském depu mají v evidenci 12 kusů, zbývajících 71 obsluhuje DKV Praha. Jednotky řady 471 ujedou denně v celé republice v průměru přes 33 tisíc kilometrů. Kromě Prahy, Středočeského a Moravskoslezského kraje zajíždějí také po koridorové trati až do Ústí nad Labem a obsluhují i některé tratě na Pardubicku. Ačkoli jsou CityElefanty primárně určené pro regionální spoje, České dráhy je o víkendech, kdy je menší turnusová potřeba vozidel, využívají i v dálkové dopravě. Potkáte je na rychlících Praha – Děčín a jednou týdně Praha – Třinec a zpět.

Co se týče provozu CityElefantů na Ostravsku, pozitiva převažují nad negativy. Přednosta Provozní jednotky Bohumín Jan Podstawka k tomu říká: „Naši zaměstnanci mají s provozem CityElefantů poměrně dobré zkušenosti, nicméně nás zklamala spolehlivost některých komponentů a také přístup části servisních pracovníků. To ale průběžně řešíme ve spolupráci se zaměstnanci výrobce, společnosti Škoda Vagonka.“ I tak ale rodina CityElefantů radikálně zvýšila kvalitu dopravy u nás a právem patří do „zlatého fondu“ Českých drah.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 1

Fotogalerie

Další články této rubriky

Na Královéhradecku přibývá na regionálních spojích moderních vozidelNa Královéhradecku přibývá na regionálních spojích moderních vozidel

27.4.2025 - Cestující na Královéhradecku se na železnici mohou těšit na další nová vozidla. České dráhy v rámci pokračující modernizace vozidlového parku v regionu na podzim nasadí do provozu další desítku motorových jednotek RegioFox. Už… »

Béček zbývá už jen stovkaBéček zbývá už jen stovka

24.4.2025 - Díky pokračující modernizaci vozidlového parku ČD z tuzemských kolejí pomalu mizí nejstarší vozy, které jsou postupně nahrazovány novými jednotkami. Týká se to i vagonů 2. třídy původně s koženkovými sedadly, nyní nesoucí… »

Na Olomoucku a Zlínsku jezdí moderní jednotkyNa Olomoucku a Zlínsku jezdí moderní jednotky

20.4.2025 - Nové moderní jednotky RegioPanter se na Moravě rychle zabydlely. České dráhy v Olomouckém kraji nyní provozují tři desítky těchto souprav, dalších pět jezdí od konce loňského roku ve Zlínském kraji. Díky jejich nasazení se ve… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika