Železničář / Hlavní zprávy / Rodí se šelma pro rychlíky
Rodí se šelma pro rychlíky
13.8.2014 – autor: VÁCLAV RUBEŠ
Park národního dopravce posílí další zbrusu nová vozidla. České dráhy a Škoda Vagonka uzavřely před několika dny kontrakt na čtrnáct dvousystémových elektrických jednotek určených pro vnitrostátní rychlíky. Jde o další krok z koncepce obnovy vozidlového parku, jejímž záměrem je radikálně omladit soupravy – nyní pro dálkovou dopravu. Jednotky budou konstrukčně vycházet z osvědčených RegioPanterů, vzhledem k určení pro rychlíkovou dopravu však souprava dozná odpovídajících inovací.

Výroba rychlíkových RegioPanterů se postupně rozbíhá. Již v roce 2015 budou dodána první vozidla, výroba bude pokračovat i v roce následujícím. Vzhledem k předpokládaným diferencím v přepravních proudech budou soupravy vyrobeny ve dvou kapacitních modifikacích. Konkrétně půjde o deset pětivozových a čtyři třívozové jednotky. Všechny budou schopny provozu na obou napájecích soustavách (stejnosměrná 3 kV a střídavá 25 kV/50 Hz). Hodnota kontraktu je 2,6 miliardy korun.
Vyšší kapacita pro cestující i zavazadla
Koncepčně vycházejí z elektrických jednotek rodiny RegioPanter (řada 440.640 a 650), se kterými budou sdílet naprostou většinu konstrukčních celků. Změny se budou týkat zejména interiéru a počtu nástupních dveří. V každém voze budou na rozdíl od regionální verze pouze jedny nástupní dvoukřídlé dveře. Oproti regionální verzi budou u rychlíkových jednotek nástupní prostory odděleny od oddílů pro cestující příčkou s posuvnými dveřmi. V soupravě bude také více multifunkčních míst pro uložení objemných zavazadel a podélně umístěné zavazadlové police nad místy k sezení pojmou rozměrnější zavazadla, která se při delších cestách očekávají „V rámci rozvoje cyklistiky věnujeme také pozornost prostorům pro umístění jízdních kol. I pro kočárky počítáme se zvláštními místy,“ popisuje některé změny Michal Štěpán, člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu.
Počítáme s oddílem pro cestující s malými dětmi
Cestující s malými dětmi se dočkají oddělených prostor. Dveře do tohoto oddílu budou ovládané tlačítkem, aby pobíhající děti tyto dveře neotvíraly svým pohybem. Ostatní dveře mezi oddíly budou automatické na fotobuňku. S předpokládanou délkou cestování v rychlíkové verzi souvisí také použití odpovídajících sedadel. České dráhy proto požadují instalaci komfortnějších sedaček určených pro dálkovou dopravu. Kromě elektronického informačního systému včetně displejů s LED technologií budou nové jednotky disponovat také zobrazovači elektronického rezervačního systému nejen u míst k sezení, ale i u háků pro zavěšení jízdních kol, které usnadní nalezení místa cestujícím s rezervací místa.
Pětivozová varianta nabídne 292 míst ve 2. třídě (+ 16 sklopných) a 42 sedadel v 1. třídě, kratší třívozové uspořádání bude disponovat 162 místy 2. třídy (+ 13 sklopných) a 25 v 1. třídě. V jednotkách bude instalováno 15 (resp. 10) háků na jízdní kola a budou disponovat osmi (resp. šesti) zvláštními místy pro kočárky. Maximální rychlost obou variant je shodná – 160 km/h. Výkon jednotek bude 2 720, resp. 2 040 kW.
Další články této rubriky
Mezinárodní ČD spoje zajíždí do 120 destinací
30.3.2025 - Mezinárodních spojů ČD přibývá. Letos dopravce vypravuje celkem 148 mezistátních dálkových spojů a další čtyři sezonní vlaky do Polska, které obsluhují 120 různých destinací v šesti evropských zemích – v Německu, Rakousku,… »
V jídelních vozech Českých drah začalo jaro
25.3.2025 - V jídelních vozech Českých drah odstartovalo jaro. Alespoň tedy na talíři. Na začátku března totiž do jídelních vozů ČD Restaurant se servisem JLV dorazila nová sezonní nabídka, která svým zaměřením vyhlíží nejnadějnější… »
ČD navýšily počet bezbariérových spojů
20.3.2025 - Počet bezbariérových vlaků Českých drah díky loňské rekordní dodávce nových vozidel vybavených pro cestování osob na vozíku a lidí s handicapem opět vzrostl. Dopravce má v současnosti ve svém parku bezmála 900 vozů a jednotek… »