Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Rizikové přejezdy v kraji hlídají kamery

Rizikové přejezdy v kraji hlídají kamery

13.2.2018 – autor: MARTIN HARÁK

Již nějakou dobu disponují „dohlížecím“ kamerovým systémem na severní Moravě a Slezsku železniční přejezdy ve Studénce a Suchdolu nad Odrou na druhém tranzitním železničním koridoru, který spojuje Břeclav s Petrovicemi u Karviné. Nedávno se k této dvojici hlídaných přejezdů přidaly ještě další dva – v Polance nad Odrou nedaleko Ostravy a Jistebníku na Novojičínsku. Právě kamery pomáhají udržovat kázeň na železničním koridoru, jímž projížděj denně desítky regionálních a dálkových spojů národního dopravce, ale i jiných společností, nákladní vlaky nevyjímaje.

Rizikové přejezdy v kraji hlídají kamery

Aktuálně kamerový systém, umístěný přímo na vjezdu do zastávky Vendryně-Wędrynia na Frýdecko-místecku v třinecké aglomeraci, zvyšuje bezpečnost na tamním železničním přejezdu, přes nějž jezdí stovky automobilů a linkové autobusy. Chodí tudy rovněž řada lidí od regionálních spojů linky S2, která spojuje Mosty u Jablunkova, Třinec a Ostravu. Právě v obci Vendryně-Wędrynia je u železniční zastávky poměrně přehledný silniční úsek, který sváděl část řidičů osobních i nákladních automobilů k nerespektování výstražného zařízení na přejezdu při signalizaci před spuštěním závor. V některých případech na koleje vjížděli dokonce i po jejich spuštění.

Rozhodující jsou přestupky

Pro umístění nových kamerových systémů pracovníci Správy železniční dopravní cesty vybrali přejezdy podle intenzity silničního a železničního provozu, na kterých dochází k častému porušování pravidel silničního provozu. Především jde o nerespektování výstrahy na přejezdu řidičem vozidla, uvíznutí vozidla mezi závorami nebo jejich přeražení. Podle vyjádření manažera infrastruktury se veškerá data zaznamenávají a na vyžádání poskytují Policii České republiky. Kamerové systémy sledují nepřetržitě dopravní situaci v prostoru přejezdů, přičemž systém monitoruje jak činnost zabezpečovacího zařízení, tak pohyb veškerých silničních vozidel, jízdních kol a chodců v celém prostoru železničního přejezdu. Kamery tak vlastně slouží jako prevence při páchání dopravních přestupků a současně přispívají k efektivnímu a rychlému vyšetření případných nehod.

Vždy dvě různé kamery

Vlastní technologii systému tvoří dvě kamery umístěné na každé straně přejezdu s podrobným monitorováním celkové situace na něm a detailním snímáním státní poznávací značky projíždějícího vozidla. U všech přejezdů byly postaveny vždy dva betonové stožáry a na každém z nich jsou umístěny dvě kamery. Obě mají odlišný způsob snímání. První snímá celkový pohled a druhá zobrazuje detaily. Součástí stavby jsou také napájecí kabely pro napájení zařízení elektrickou energií a datové kabely pro sběr dat z kamer. V samostatném objektu je uložena vlastní technologie kamerového systému a elektrický zabezpečovací systém pro ochranu objektu.

Co dělat při kolizi na železničním přejezdu

Pokud silniční vozidlo na železničním přejezdu uvázne, je vhodné ho okamžitě opustit a ihned volat na linku 158, případně 112. Na těchto telefonech se událost nahlásí společně s číslem železničního přejezdu, které se nachází na zadní straně výstražných křížů nebo na výstražníku, což je zadní strana skříně přejezdového světelného zabezpečovacího zařízení, kde jsou umístěna výstražná světla. Formát takového čísla je například P 3648 (vždy jde o kombinaci velkého písmene P a čtyř číslic). Jedná se o jednoznačný identifikátor konkrétního železničního přejezdu a policie, resp. železniční dispečeři SŽDC přesně vědí, o který železniční přejezd se jedná, a mohou nehodě zabránit.


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 4.5

Další články této rubriky

ČD udržely rating Baa2 v investičním pásmu se stabilním výhledemČeské dráhy udržely rating Baa2 v investičním pásmu se stabilním výhledem

17.6.2024 - Mezinárodní ratingová agentura Moody‘s potvrdila rating Českých drah, a to na úrovni Baa2 v investičním pásmu, se stabilním výhledem. Renomovaná firma ocenila především silné postavení společnosti na tuzemském železničním trhu… »

ČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliardČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliard

13.6.2024 - Největší tuzemský železniční dopravce České dráhy plánuje do roku 2031 investovat do rozvoje servisního zázemí přes 12 miliard korun. Více než šest miliard Kč poputuje do nových opravárenských hal a do jejich kompletních… »

České dráhy kupují deset lokomotiv Vectron České dráhy kupují deset lokomotiv Vectron

10.6.2024 - ČD se rozhodly od leasingové společnosti RSL koupit deset lokomotiv Siemens Vectron. Dosud pronajaté lokomotivy budou v průběhu letošního roku postupně přebírat do svého majetku. V provozu se objeví na všech obvyklých výkonech… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika